Trængsel på de nordjyske veje: Flere familier har mere end én bil
Foto: Dennis Lehmann / Ritzau/Scanpix
I løbet af de seneste ti år er der kommet 51.000 flere biler på de nordjyske veje. Det svarer til en stigning på 22,5 procent. Især i Jammerbugt og Rebild har familier ofte flere biler.
Hvis du ofte føler, at du sidder i kø på de nordjyske veje, så er du ikke helt gal på den. Der er nemlig kommet mere trængsel på vejene de seneste ti år. Antallet af biler i Nordjylland er steget med 22,5 procent.
I Rebild har fire ud af fem husstande en bil. Derudover har hver tredje familie mere end en bil. Det er væsentligt over landsgennemsnittet, hvor 17,2 procent har flere biler. På gaden i Skørping genkender borgerne billedet:
Svært at nå klimamål
Sådan ser det ud i din kommune
Andel af familier med mere end en bil til rådighed:
- Rebild: 30,84 procent
- Jammerbugt: 26,16 procent
- Brønderslev: 24,90 procent
- Mariagerfjord: 24,35 procent
- Vesthimmerlands: 23,32 procent
- Morsø: 22,11 procent
- Thisted: 21,53 procent
- Hjørring: 21,01 procent
- Frederikshavn: 17,29 procent
- Aalborg: 14,77 procent
- Læsø: 11,70 procent
Kilde: Danmarks Statistik
Regeringen har et mål om at sænke CO2-udledningen i Danmark med 70 procent inden 2030. Målet kan blive svært at nå, hvis ikke antallet af biler på vejene bliver begrænset. Det siger Harry Lahrmann, der er lektor ved Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet.
Han har flere forslag til, hvad der kan gøres for at ændre biltrafikken:
- Det kan man jo gøre ved at sætte bilpriserne op, sætte afgifterne op eller sætte den grønne ejerafgift op. Man kan sætte benzinen op, eller man kan tage det ultimative skridt og lave roadpricing.
Roadpricing betyder, at der skal betales ekstra for at køre der, hvor trængslen er størst, og hvor der er offentlig transport til rådighed som alternativ.
Flest biler i mindre byer tæt på store byer
Antallet af biler per husstand er højest i de mindre byer, der ligger omkring landets store byer. I Nordjylland er det Rebild og Jammerbugt, der topper listen, mens byerne omkring Aarhus, København, Odense og Esbjerg også har mange familier med flere end en bil.
Ifølge Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet skyldes det, at de mindre byer omkring de store byer især huser børnefamilier og unge familier, hvor begge er på arbejdsmarkedet. Derudover er billedet ofte, at familierne arbejder i de store byer, og derfor er der brug for en høj mobilitet, som nemmest kan løses ved at have flere biler.