Aalborg planlægger nye busser for 510 millioner kroner
Aalborgs trafikale fremtid hedder BRT, hvis det står til politikerne, det er firkantet sagt; en letbane på gummihjul, som skal køre langs den 12 kilometer lange strækning fra Væddeløbsbanen gennem midtbyen til det nye sygehus i Aalborg Øst.
Aalborgs trafikale fremtid hedder BRT, hvis det står til politikerne, det er firkantet sagt; en letbane på gummihjul, som skal køre langs den 12 kilometer lange strækning fra Væddeløbsbanen gennem midtbyen til det nye sygehus i Aalborg Øst.
Der er planer om store trafikale ændringer i Nordjyllands største by, Aalborg. Lige nu er et forslag om at indføre en såkaldt PlusBus på en 12 kilometer strækning, en bus, der får sin egen kørebane, og som vil få en grøn bølge gennem byen.
Bussen, der er 24 meter lang, skal køre fra Aalborgs vestby, gennem midtbyen og ud til det nye sygehus i Aalborg Øst - en tur, der kommer til at tage omkring 32 minutter. Og der kan være mellem 150 og 200 passagerer pr bus.
Planerne er i offentlig høring frem til 31. august, og Aalborg Kommune er lige nu i gang med en række borgermøde, hvor borgere kan stille spørgsmål og blive klogere på planerne.
Hele baggrunden for den såkaldte PlusBus, eller BRT bus, der står for Bus Rapid Transit, er, at Aalborg som bekendt ikke får nogen letbane som de andre store danske byer, men det ændrer ikke på, at Nordjyllands største by oplever et markant pres på den kollektive trafik. Det skyldes ikke mindst, at byen vokser som uddannelsesby.
Trafikken er presset, og der skal være en mere stabil mulighed, som ikke bliver påvirket at kø og rødt lys, mener borgmester, Thomas Kastrup-Larsen (Soc.Dem.), Aalborg Kommune.
De seneste to år har politikere og embedsmænd arbejdet for at finde et alternativ til den letbane, som Aalborg egentlig var blevet lovet af Folketingets politikere tilbage i 2015. Der var sat 830 mio. kr. af på finansloven, men pludselig blev det lavet om. Et flertal uden om regeringen besluttede dog i februar sidste år, at bevillige 395 millioner kroner til et hurtigbus-projekt i Aalborg.
Det betyder markante ændringer i bybilledet, hvis eller når projektet skydes i gang - og ikke mindst, når det bliver færdig. Planen er, at arbejdet så småt begynder næste år, og det kommer til at vare godt og vel tre år. Således ventes hele projektet med PlusBus færdig og klar til åbning i foråret 2023.
Økonomi
* Busspor 39,7 mio. kr.
* Stationer 111,8 mio. kr.
* Vejændringer 264,6 mio. kr.
* Stationsforpladser 47,1 mio. kr.
* Køb af arealer 39,7 mio. kr.
* Kommunikation 7 mio. kr.
I alt 510 mio. kr.
Projektet forventes samlet set at koste 510 mio. kr., hvor Aalborg Kommune bidrager med 245 mio. kr., Region Nordjylland med 15 mio.kr. og staten med de restrende 250 mio. kr.
Inspirationen til PlusBussen er hentet fra andre europæiske byer som f.eks. de svenske byer, Jönköping, Helsingborg og Stockholm.
- Der er gode erfaringer med dem. Der kan man sagtens få en højklasse kollektiv trafik med den løsning, mener lektor Harry Lahrmann, som forsker i trafik på Aalborg Universitet.
I følge ham vil alternativet til letbanen være stort set den samme oplevelse for de rejsende.
- Hvis du har en høj standard på de spor, de kører på, det vil de ikke kunne mærke forskel på. Så i stedet for en letbane på jernhjul, så får vi en letbane på gummihjul, siger Harry Lahrmann.