Aalborg Universitetshospital inddrager diabetespatienter i kvalitetskontrol

30 sukkersygepatienter var inviteret til workshop mandag aften for at hjælpe Aalborg Universitetshospital med at kvalitetssikre behandlingen.

Skal man sikre, at behandlingen af patienter foregår på den bedste måde, er det mest naturlige selvfølgelig at spørge patienterne selv. 

Den tese har man taget til sig på Aalborg Universitetshospital, hvor man mandag aften havde inviteret 30 diabetespatienter og 6 behandlere til en workshop, hvor også TV2 Nord var med.

Her skulle patienterne hjælpe med at udarbejde et spørgeskema, der skal sendes ud til alle hospitalets diabetespatienter. Patienterne kunne her være til at bestemme, hvad der skal fokuseres på i undersøgelsen. 

- Jeg får mulighed for at sætte mit præg på sundhedsvæsenet fremover. Jeg ser det som en del af min borgerpligt at være her og være med til at udvikle sundhedsvæsenet, siger David Rasmussen, der behandles for diabetes. 

Har du en fornemmelse af, at det, i siger, faktisk bliver brugt til noget?

Det har jeg en tro på, ja. Jeg var også med sidste år, hvor vi var med til at komme med indspark til det her spørgeskema, siger David Rasmussen.

- Det bliver helt sikkert lettere at være hos sundhedsvæsenet som patient fremover. Der bliver i hvert fald lyttet til, hvad vi har behov for og ikke kun til de krav, der bliver stillet. 

Skal sikre behandlingens kvalitet

På workshoppen diskuterede patienter og behandlere både kvalitet i behandling, livskvalitet og trivsel for at afgøre, hvad der skal lægges vægt på i den efterfølgende spørgeskemaundersøgelse.

- Det har været en fantastisk eftermiddag og aften. Vi ved jo ikke, hvad der giver mest mening at fokusere på hos patienterne. Nogle gange gætter vi, men den her gang får vi faktisk klare svar på, hvordan vi skal opføre os, og hvordan vi skal behandle, siger Niels Ejskjær, overlæge på Aalborg Universitetshospital.

Men hvorfor er det her noget særligt? Er det ikke meget naturligt, at patientens oplevelse af kvalitet er i fokus?

- Den er absolut i fokus - også til hverdag. Men det er ikke sikkert, at vi helt har udviklet de bedste værktøjer til det, og det vil vi gerne undersøge, siger Niels Ejskjær.

De 30 diabetespatienters input skal munde ud i et spørgeskema, som sendes ud til alle diabetespatienter hos Aalborg Universitetshospital med fokus på at hæve kvaliteten af behandlingen og trivslen.


Seneste nyt

fra Nordjylland