Foto: Pressefoto: Blip systems

Amerikansk lufthavn bekæmper taxikøer med dansk teknologi

Teknologi fra et nordjysk firma skal sørge for, at passagererne i lufthavnen i San Diego i Californien ikke skal vente unødig lang tid på en taxa.

Det er Blip-systems, der er hjemmehørende i Vodskov uden for Aalborg, der står for teknologien. BlipTracks kan overvåge taxikøer og levere oplysninger om ventetid både historisk og lige nu. På den her måde kan lufthavnen mere effektivt skaffe flere taxaer, når de ved behovet er der. 

-  Efter næsten et helt års drift har systemet hjulpet med at klarlægge tidsrum, hvor taxipassagerernes ventetid overskred 10 minutter, og dermed gjort det muligt for os at sammenholde mangler i tidsplanen og taxiafsendelser," siger David J. Boenitz, direktør for landtransport i San Diego lufthavn. 

Systemet fungere ved at have censorer placeret ved start og slut af taxakøen.  Udover det opfanger systemet automatisk mobile enheder, hvor enten Wifi eller Bluetooth er tilsluttet. På den måde ved systemet hvornår der er flest passagerer i taxakøen. Med den viden kan lufthavnen bedre planlægge sig ud af køerne. 

- God lufthavnsdrift skal ikke kun sikre en førsteklasses oplevelse for passagererne inde i lufthavnen, men også tilbyde de rejsende en hurtig og let adgang til transport - såsom taxier - ved afslutningen af deres rejse, forklarer Christian Bugislaus Carstens, marketingchef hos BLIP Systems.

Systemet bliver også brugt i både JFK og lufthavnen i Bruxelles.