Årsregnskab for Musikkens Hus: Godt fem millioner kroner mere til kultur i 2016
Foto: Joakim Brader
Årsregnskabet for Fonden Musikkens Hus i Nordjylland er netop blevet godkendt af en tilfreds bestyrelse.
Fonden Musikkens Hus i Nordjylland, der ejer og driver Musikkens Hus, havde i 2016 fremgang – både på antallet af arrangementer samt på top- og bundlinje. Samtidig blev der investeret 5,2 millioner kroner mere i kulturelle aktiviteter, og huset har således endnu engang bevist, at et øget udbud også øger efterspørgslen.
Regnskabet omfatter fondens egne aktiviteter, der tæller Musikkens Hus, Musikkens Spisehus, Aalborg Operafestival og projektvirksomheden Orkester Norden, samt bygningens økonomi, der blandt andet indeholder lejeindtægter fra husets øvrige beboere, det vil sige Det Jyske Musikkonservatoriums Aalborgafdeling, Aalborg Universitets musik- og musikterapiuddannelser samt Aalborg Symfoniorkester.
- Vores overordnede formål er jo at fremme den musikkulturelle aktivitet og at tilbyde mange og varierede musikalske oplevelser af høj kvalitet. Her har vi sat barren højt og har som målsætning at være skandinavisk markedsleder blandt eksklusive musikvenues – både profilmæssigt, imagemæssigt, åndeligt og kommercielt. Det er det, vi hele tiden stræber efter – dog naturligvis med stor respekt for den bagvedliggende økonomi, siger adm. direktør, Lasse Rich Henningsen.
Og netop respekten for den bagvedliggende økonomi gav igen i 2016 et positivt afkast i huset. Ledelsen foretager en konstant evaluering af den økonomiske udvikling og tilpasser løbende budgetterne herefter. Af den årsag kunne Musikkens Hus qua en positiv økonomisk udvikling i løbet af året øge sit arrangementsbudget med ikke mindre end 5,2 millioner kroner svarende til 20 procent.
Pengene er blevet investeret i både kvalitet og kvantitet, og højden og bredden illustreres måske allerbedst gennem et udpluk af de arrangementer, der har været i 2016 – lige fra verdensstjerner som Plácido Domingo, Angela Gheorghiu, Chris Cornell og Katie Melua til flotte tv-shows med bred appel, der bød millioner af danske tv-seere inden for i den flotte og karakteristiske koncertsal i Musikkens Hus, herunder DRs Julehilsen til Grønland, TV 2 Alletiders Juleshow og TV 2 Playlisten. Samlet set har 337.000 personer gæstet huset i 2016 mod 328.000 året før. Hertil kommer flere millioner af tv-seere og radiolyttere.
- 2016 blev et rigtig godt år for Musikkens Hus og endnu bedre end forventet. Vi har konsolideret os inden for alle nøgleparametre – lige fra omsætning og indtjening til antallet af arrangementer og gæster i huset. Huset har nu for alvor rodfæstet sig i nordjydernes og danskernes bevidsthed, og vi er nok allermest taknemmelige for, at vi fortsat kan blive ved med at øge udbuddet af koncerter og kulturelle aktiviteter og samtidig bevare en meget høj belægningsgrad: Igen i 2016 var 4 ud af 5 koncerter i Koncertsalen udsolgte, siger adm. direktør Lasse Rich Henningsen.
Og der er meget der tyder på, at også erhvervslivet bakker op om indsatsen. Alene det seneste år er antallet af sponsorer øget med 70 procent til flere end 70 væsentlige erhvervssponsorer, og i øjeblikket stiger antallet måned for måned. Det samlede private bidrag fra virksomheder og fonde er nu steget til 7,6 millioner kroner.
Fondens samlede omsætning steg fra 100,8 millioner kroner i 2015 til 104,2 millioner kroner i 2016. Fondens samlede indtjening (EBIT) steg fra 11,9 millioner kroner i 2015 til 17,1 millioner kroner i 2016, mens overskuddet af driften af Musikkens Hus, Musikkens Spisehus og Aalborg Operafestival steg fra 0,4 millioner kroner i 2015 til 0,6 millioner kroner i 2016.
Det nye år er også kommet særdeles godt fra start, og navne som Chicago Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra og Roberto Alagna samt rytmiske koncerter med blandt andre Macy Gray, Elvis Costello og Denzal Sinclaire er på plakaten i 2017.