Asfaltering midt i Aalborg vækker undren: Her er forklaringen
Godt 50 meter nyt asfalt på Boulevarden i Aalborg har fået forargede aalborgensere til tasterne på facebook. Men kommunens stadsingeniør maner til besindighed: Der ER mening med galskaben, forsikrer han.
- Så er de penge til den flotte belægning bare spildt!
- Den afdeling af Aalborg Kommune bruger ikke hovedet til at tænke med!
I facebookgruppen "Aalborg i små fotoglimt" skorter det lige nu ikke på kritiske kommentarer til et billede, som forestiller godt 50 meter af Boulevarden i Aalborg, der for nylig er blevet asfalteret. Arbejdet har vakt forargelse, da både Nytorv og Boulevarden alligevel snart skal bygges om, når der skal gøres plads til byens nye plus-busser - også kaldet BRT-busser.
Blandt de kommenterende facebookbrugere bliver asfalteringen kaldt "tåbeligt spild af skattepenge," mens andre undrer sig over, hvorfor man i det hele taget har lagt asfalt på de norske granitsten, som udgør den primære belægning på Boulevarden.
- Ja, der er jo ingen grund til at gøre det rigtigt første gang! Lad os endelig svine med husholdningspengene, lyder en af de mere ironiske kommentarer.
Men ifølge stadsingeniøren ved Aalborg Kommune, Svend Erik Pedersen, er den seneste asfaltering af Boulevarden ganske velovervejet.
- Vi skal i gang med at lave BRT-strækningen (vejstrækningen til plus-busser, red.) indenfor det næste halvandet år. Og vi har simpelthen vurderet, at de brosten, som ligger her, ligger så løse, at for at få det til at fungere det næste halvandet år, så laver vi en løsning, hvor vi lægger et lag asfalt henover, siger han.
Norske brosten kostede 70 millioner kroner
Det at kommunen har valgt at asfaltere henover brostenene på Boulevarden, har imidlertid også bragt sindene i kog af en anden grund. Da Boulevarden i sin nuværende form blev anlagt i løbet af 00'erne, var det nemlig en temmelig bekostelig affære med en pris på knap 70 millioner kroner - ikke mindst på grund af brostenene, som er fremstillet af norsk granit. Flere facebookbrugere spørger, om ikke de penge så nu er spildt, hvis de dyre norske brosten bliver overhældt med asfalt og dermed ødelagt. En bekymring, Svend Erik Pedersen dog gerne maner i jorden.
- Den type sten har jo stadig en værdi og når vi går i gang med BRT-projektet, bliver de gravet op og kørt på lager på en af vores materielgårde - med henblik på, at de kan blive brugt i et andet projekt et andet sted, siger han og uddyber:
- Der er jo heldigvis flere sider af de her sten - og dermed også en side, som vender nedad. Så hvis ikke de kan renses helt af for asfalt, kan vi vende "bagsiden" opad som ny forside, siger Svend Erik Pedersen.
Den 12 km lange strækning til de nye BRT-busser i Aalborg forventes at åbne i 2023. Anlægsarbejdet på Nytorv og Boulevarden i den forbindelse forventes at begynde i løbet af i år.