Beskidte skuffer og nikotin over det hele: Højgravide Natazja fik anvist ubeboelig lejlighed
Natazja blev smidt ud af sin ekskæreste og kunne først flytte ind i den ubeboelige lejlighed en måned senere.
Hun fik som højgravid med sit tredje barn akut anvist en bolig af Aalborg Kommune, men det viste sig, at alt ikke var i den fineste stand i lejligheden i Aalborg Øst.
- Den var ikke rengjort, da vi kom, og det sagde de, at den havde været. Den var ikke malet, da vi kom. Det sagde de også, den havde været, fortæller Natazja Torp Hjort.
Beskidte skuffer, nikotin på trappen og på radiatorerne var det første syn, den enlige mor mødte, da hun så rækkehuset midt i februar.
- Der kan jeg simpelthen ikke flytte ind. Det kan jeg ikke.
- Jeg står her faktisk for første gang højgravid og bliver rigtig ked af det. Jeg går min vej, fordi jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle rumme mine følelser, lyder det fra en forundret Natazja Torp Hjort.
Himmerland Boligforening står for udlejningen og har brugt 40.000 kroner fra tidligere lejers indskud på at istandsætte lejemålet, da den tidligere lejer røg cigaretter indenfor.
Alligevel var der stadig nikotin tilbage, da Natazja fik anvist boligen.
- Der var jo sådan et lag, men selv om man prøvede at få det her lag af, ville du bare fedte rundt i det samme snask.
De beskidte skabe og skuffer i køkkenet er nu skiftet ud til nye hvide, og væggene har fået endnu en gang maling.
Se indslaget herunder:
Direktør kan ikke genkende hele billedet
Efter mere end en måneds ventetid er Natazja derfor flyttet ind.
- Himmerland er et kæmpestort boligselskab. Jeg kan ikke forstå, at det her kan lade sig gøre. Det kan jeg simpelthen ikke.
Boligselskabets direktør fortæller, at man på grund af den massive indendørs rygning allerede havde Skadeservice ude for at fjerne nikotin og rive tapetet ned, før lejemålet blev anvist til Natazja Torp Hjort.
- Det er et temmelig brugt lejemål, men dermed ikke sagt, at der ikke kan være noget, der er overset, forklarer direktøren for Himmerland Boligforening, Ole Nielsen.
- Men jeg kan måske ikke genkende det lige så tydeligt, som det beskrives her.
Han påpeger, at boligselskabet - ud over de 40.000 kroner fra tidligere lejer - har brugt flere penge på at istandsætte lejligheden.
- Vi beklager, hvis der er sket fejl i syn og alt det her, men det er også vigtigt at sige, at folk naturligvis ikke skal flytte ind i sådan noget, og derfor er det godt, de påpeger det hos os.
- Jeg tror også, at det er vigtigt at forstå, at det jo er blevet rettet efterfølgende.
Natazja forstår, at det skal gå hurtigt, når det er en akut bolig, hun bliver anvist til, men havde håbet på en anden løsning.
- Der har været andre lejligheder her, som jo var fri og i meget pænere stand, som jeg kunne flytte hurtigere ind i.
- Jeg får ikke tilbudt det, men jeg får tilbudt det, der er i den allermest lousy standard, slutter Natazja Torp Hjort og udtrykker dermed sin klare utilfredshed.
TV2 Nord har været i kontakt med Aalborg Kommune, der i en mail svarer.
''Aalborg Kommune oplever generelt et godt samarbejde med boligorganisationerne. Når vi opprioriterer en borger til en bolig, så forventer vi, at boligen er i den stand den skal være jævnfør den lejekontrakt, som gælder for boligen. Når boligen er anvist, er det et udestående mellem lejer og boligorganisation, hvis der er uoverensstemmelse mellem det lejer forventede ,og det lejer oplever.”