Unge med autisme bliver til værdifulde medarbejdere efter en målrettet IT-uddannelse. Foto: Michael Schmidt Thomsen

COWI: Autisme-unge med IT-uddannelse skaber værdi for virksomheder

Unge autister er eftertragtede af virksomheder, når de har gennemført IT-uddannelse til unge med Autisme Spektrum Forstyrrelse.

For mange unge betyder diagnosen Autisme Spektrum Forstyrrelse, at man bliver henvist til et liv på offentlig forsørgelse. Men hvis de unge gennemfører en målrettet IT-uddannelse, kan de blive værdiskabende og efterspurgt arbejdskraft i erhvervslivet efter kun tre års intensiv IT-uddannelse.

Det viser en ny undersøgelse, som COWI har gennemført. 

Fakta fra COWI analysen

Analysen er baseret på interviews med 36 IT virksomheder, der alle har ansat en AspIT elev:

  • 100 % vil anbefale andre virksomheder at tage en AspIT elev i praktik og hele 84 % siger samtidig, at AspIT eleverne er en værdiskabende arbejdskraft.
  • 97 % placerer AspIT elevernes kompetencer fra middel til virkelig gode.
  • 88 % vurderer kvaliteten af løsningen af de konkrete opgaver til at være høj eller meget høj.

Hos AspIT, der laver erhvervsrettede IT-uddannelser for unge i hele landet og har en afdeling i Aalborg, har man stor succes med IT-uddannelse af unge med autisme. Uddannelsen betyder, at de unge kan bytte en titel som arbejdsløs ud med titlen som IT-medarbejder, og en meningsfuld hverdag i fællesskab med andre.

Ikke alene begynder fire ud af fem elever direkte i arbejde efter endt uddannelse. Fem år senere er de tre af dem stadig i job.

- Det er ikke tilfældigt. Vi arbejder systematisk på at få vores elever ud i et fagområde, der i den grad efterspørger dygtige IT medarbejdere. Det er win-wind for både eleven, virksomheden og samfundet. Alternativet er et liv på overførselsindkomst for langt de fleste af vores elever, siger afdelingsleder Linda Thrysøe fra AspIT Nordjylland i Aalborg.

Men det er ikke kun den enkelte ung på AspIT, der har gavn af uddannelsen. Også virksomheder og kommuner får fordele, siger COWI.

Cowi konkluderer, at med en årlig pris på 250.000 kroner pr. elev og en meget hurtig tilbagebetalingstid til samfundet i form af øget produktion og flere skatteindtægter, er AspIT en både effektiv og billig samfundsøkonomisk investering.