Crowdfunding hjælper pressede fødevareproducenter
Flere mindre nordjyske fødevareproducenter har problemer med at afsætte varer, der normalt sælges i specialbutikker og til restauranter, som nu er lukket ned på grund af coronakrisen. For at hjælpe har Coop tilbudt, at fødevareproducenterne gratis kan sælge deres produkter gennem Coops hjemmeside, og det gør en kæmpe forskel for blandt andet Sorring Bær i Aalborg.
Mange fødevareproducenter leder efter nye måder at afsætte deres varer på. Sorring Bær i Aalborg har fundet et nyt samarbejde med Coops crowdfunding-platform, hvor sirup og marmelade gebyrfrit kan sælge direkte til forbrugerne.
Flere mindre nordjyske fødevareproducenter har problemer med at afsætte varer, der normalt sælges i specialbutikker og til restauranter, som nu er lukket ned på grund af coronakrisen. For at hjælpe har Coop tilbudt, at fødevareproducenterne gratis kan sælge deres produkter gennem en særlig platform på Coops hjemmeside, og det gør en stor forskel for blandt andet Sorring Bær i Aalborg.
Normalt bliver højsæsonen så småt skudt i gang på det her tidspunkt, men sådan er det ikke i år for Sorring Bær i Aalborg.
- Lige nu ligger det omkring 50 procent, jeg mangler i omsætning, fortæller Mette Engdal Nørgaard, der er indehaver af Sorring Bær.
Marmelade og sirup bliver sædvanligvis solgt til specialbutikker, men mange af dem har lukket i øjeblikket, og derfor risikere Mette Nørgaard at brænde inde med sine produkter.
- Når jeg lover mine kunder seks måneders holdbarhed, og varene så står to måneder på hylden, inden de kommer videre, så skal de ikke står ret meget længere, før de ikke kan sælges.
Ny salgsplatform
For at hjælpe de mindre fødevareproducenter har Coop givet dem lov til at sælge deres varer gennem en særlig platform på Coops hjemmeside - en crowfundingplatform.
- Vi har solgt for en halv million kroner allerede. Det lyder ikke af meget, men vi har at gøre med meget små virksomheder - for nogens vedkommende, virksomheder, hvor produktionen foregår hjemme på køkkenbordet, og for dem kan 10.000 eller 20.000 kroner betyde, at de lige netop kan holde sig oven vande, siger Lasse Bolander, formand for Coop.
Lige som 80 andre danske fødevareproducenter har Sorring Bær benyttet sig af tilbuddet.
- Det er gået overvældende godt! Jeg har allerede sendt 46 pakker afsted. Og det betyder meget. For i min omsætning er hver lille krone vigtig.
Udover at hjælpe de mindre fødevareproducenter i en hård tid, så håber Coop også, at de kan skabe fremtidige samarbejder.
- Jeg tror, at de fleste af os har det sådan, at når vi køber ind, så vil vi også gerne have at der er noget spændende nyt på hylderne. Og hvis ikke der er nogle leverandører, der kommer med nogle spændende nye produkter, jamen så bliver det heller ikke så sjovt at handle ind, forklarer Lasse Bolander.