Da han stoppede: Hans mor oplevede ikke Tom K.s 'største' dag
En karriere uden pletter, er der sagt om Tom Kristensen, som - fortsat - er en superstjerne.
Det er en meget god diskussion til de lune sommeraftener.
Hvem er den største - af alle - i Nordjylland?
Nogen vil nok pege på Tom Kristensen, Mr. Le Mans.
Nordjyden, der gjorde motorsport til folkeeje og trak i tusindvis af danskere til Frankrig, hvor han ni gange vandt 24 timers løbet, er både ridder af Dannebrog og Hall of Fame'r - faktisk både i motorsportens internationale Hall of Fame og dansk idræts Hall of Fame.
Og det hele startede i Hobro, hvor han voksede op på en tankstation, så det med benzin i blodet var ikke fremmed for den 56-årige himmerlænding.
Men hans egen far, Carl Erik Kristensen, var ikke nødvendigvis ham, der stod på sidelinjen, da karrieren tog fart på gokart-banen i Mou.
Det er noget af det, der sådan familiemæssigt gør allermest ondt
Tom Kristensen i Tredje Halvleg
- Han var lidt ydmyg omkring det, at han selv har været racerkører. Jeg har jo selv oplevet ham som en af de største talenter, der har været. Men han har aldrig haft penge og muligheder til at løfte sig. Så på den måde var han meget tilbageholdende, siger Tom Kristensen om faren, der døde i 2013, til TV2 Nord, hvor han gæster Tredje Halvleg.
Se programmet nederst - blandt andet en ganske særlig køredragt.
Mor Kirstens største drøm
- Jeg tror ikke rigtigt, at han befandt sig godt ude til gokartløb. Og derfor var han det ikke, ræsonnerer han i dag om faderen, på spørgsmålet om hvad der fik størst betydning for den storslåede karriere:
Mou eller Hobro.
- Det var Allan (Husted, indehaveren af gokartbanen i Mou, red.), der hjalp mig. Han (faren) havde ikke rigtigt mulighed for at bidrage økonomisk. Og derfor tror jeg, at han rent faktisk..., siger Tom Kristensen og tøver – muligvis rørt over at tænke tilbage på de spæde år:
- Ja, så han fik det genfortalt, når jeg kom hjem.
Han drejer pludselig selv snakken over på den anden af forældrene:
- Og slet ikke min mor, som jo et eller andet sted..., indleder Tom Kristensen og forklarer hvordan Kirsten Kristensen, der døde tilbage i 2011 af kræft, først oplevede en mand, der havde benzin i blodet og en højrefod af bly, og siden en søn, der sad bag rattet.
Om ikke med livet som indsats, så i en dokumenteret dødsensfarlig sport:
Se klip fra TV2 Nord i 1993, hvor Tom K. - dengang bosat i Japan - kigger forbi Mogens Jørgensen. Med en ganske særlig hjælp fra Fårup Sommerland.
- Og det var noget af det, der gjorde mest indtryk på mig. Det var, at min mor faktisk - fordi hun desværre døde alt for tidligt – ikke nåede at opleve den dag, at jeg rent faktisk stoppede.
- Det er noget af det, der sådan familiemæssigt gør allermest ondt. Det havde været hendes, kan man sige, måske lykkeligste dag i forbindelse med mig, i hvert fald.
Hvorfor gjorde du det, når du kunne mærke, hvad det gjorde ved for eksempel din mor?
- Jeg kørte jo ikke for min mors skyld, svarer Tom Kristensen hurtigt.
- Så kan man så sige, at jeg kørte måske lidt for min fars skyld. Men jeg kørte jo absolut for min egen skyld, forklarer Tom Kristensen og kalder sig ”hooked” fra starten.
TK9
Herunder et udpluk af Tom K.s største bedrifter på alverdens racerbaner:
Ni sejre i 24-timers-løbet på Le Mans (rekord).
Seks sejre i 12-timers-løbet på Sebring (rekord).
Verdensmester i FIA World Endurance-serien i 2013.
Vinder af den amerikanske Le Mans-serie i 2002.
Tysk Formel 3-mester 1991.
Japansk Formel 3-mester i 1993.
Derudover er han optaget i motorsportens internationale Hall of Fame i 2013,
Sportens Hall of Fame 2017, ligesom han blev Ridder af Dannebrog i 2014
”Mor, mor, det er Tom Kristensen!”
Når man svæver rundt på stjernehimlen i danskernes bevidsthed, som Tom Kristensen både gør og gjorde, opstår der en masse myter. Nogle med mere sandhed end andre.
Men selvom det ikke var for mor og kun delvist fars skyld at han blev motorsport-kører, så har det krævet en balancegang i Formel 1-klassen at balancere familielivet, når adressen ikke altid hed Tom Kristensens Vej i Hobro, men også kunne hedde både Japan og Monaco.
En fortælling går på et telefonopkald hjem fra Tom, hvor røret tages af sønnen Oliver, der i dag driver DNA, Denmarks Next Athletes, men som dengang i chok besvarede kaldet:
”Mor, mor, det er Tom Kristensen!”
- Der er nu ikke sandhed i det på den måde, siger familiemennesket Tom Kristensen med et smil. Han kender godt anekdoten.
- Han havde et godt gemyt, supplerer han om ældstesønnen Oliver, inden han erkender at det med at jonglere hverdagen er en helt særlig racerbane:
- Der har da været de gange, hvor jeg måtte ringe til Hanne (Toms kone, red.), fordi jeg lige ville sige: Jeg tager lige Carla (datter, red.) med hjem. Og så holder jeg ved den børnehave, som Oliver gik i. Men det er så ikke der, Carla går, griner han i dag, mange år senere.
Og svaret på det svære spørgsmål, er egentlig ret simpelt, afslører ”TK9” så:
Hun hedder Hanne.
- Det er absolut Hannes fortjeneste, at vi har, synes vi selv, tre dejlige børn. Hun har været fyrtårnet, lyder det ærligt fra Tom Kristensen, inden han understreger, at børnene ikke har lidt nød af at ”far” var Tom Kristensen.
- Jeg synes også, at en gang imellem, så har det også været lidt drilleri med de ting fra børnene af, slutter han.
Hvorfor er han altid så ordentlig? Og hvad har egentlig haft størst betydning for at en af Danmarks største sportsstjerner blev den største i Le Mans-historien; Mou eller Hobro?
Og så er der noget med en multimilliard-indbringende filmserie.
Mød Tom Kristensen i Tredje Halvleg - på TV2 Play, tv2nord.dk, Salto eller efter nyhederne kl. 19.30 tirsdag.