Dennis skal køre en af de nye Plusbusser: - Det er meget anderledes
Foto: Nicolai Nør Pedersen / TV2 Nord
Dennis Grau Bertelsen har været buschauffør i 23 år, men skal nu prøve kræfter med nye busser.
Efter fire års opgravning i Aalborg er det snart tid til, at de nye, store Plusbusser skal køre regelmæssigt i Aalborgs gader.
Søndag var første gang, at en af de nye næsten 25 meterlange Plusbusser kørte på ruten, som den skal overtage senere på året.
En af chaufførerne, der skal køre i de nye Plusbusser, er Dennis Grau Bertelsen.
- Det er meget anderledes, den er lidt tungere i styrtøjet, og man skal holde lidt mere øje, når man skal svinge, ellers synes jeg, at den følger meget pænt med, siger han og tilføjer:
- Den kræver noget mere plads, når den skal svinge. Den fylder lidt mere i bybilledet, end en bus på 13,8 meter gør.
Se hele indslaget her:
Færre gener i trafikken
Med plads til 155 passagerer er bussen er da også en noget anden størrelse, end hvad man er vant til at se drøne gennem Aalborgs gader.
På trods af sine næsten 25 meter længde, kommer den nye bus dog ikke til at skabe flere problemer for Aalborgs trafikanter, lyder det fra projektlederen hos Plusbus.
- Den her bus, som er dobbelt så stor, som to almindelige bybusser, men den kommer væsentligt hurtigere igennem signalanlæg, og dermed giver den færre gener for biltrafikken, siger Jesper Schultz.
Plusbusserne skal også afhjælpe de proppede, normale bybusser, der kører på linje 2, som især bruges af studerende for at komme fra Aalborg by og ud til universitetet.
- De nye plusbusser her bliver altså i stand til at transportere dem alle sammen, så vi undgår de forbi kørsler, vi har i dag, og vi undgår, at hele trafiksystemet bryder sammen, siger Jesper Schultz.
Kommer i drift senere på året
Anlæggene, hvor plusbusserne skal holde, er endnu ikke helt færdige. Men det er såmænd fornuftigt nok - for med dagens testkørsel kan man nemlig dobbelttjekke, om noget på anlæggene eventuelt skal laves om, inden busserne tages i brug.
Det specielle ved plusbusserne er ikke bare størrelsen, men at bussen på en del af ruten vil have sin egen busbane, hvor der vil være hurtig ind- og udstigning uden trin, ligesom busserne vil blive prioriteret i lyskryds.
Derfor har anlægsarbejdet med indstigningstrin midt på gaderne i byen været til gene for trafikanterne i Aalborg de seneste år.
Plusbus forventes at være drift i september eller oktober.