Dropper bro til 140 millioner - men færgen sejler med dundrende underskud
I Aalborg tegner der sig et flertal for at bevare Egholmfærgen. Men hvis driften ikke skal gøre ondt på kommuneøkonomien, skal hullet på 8,6 millioner kroner lukkes.
I disse dage er den nok den mest omtalte ø i Nordjylland. Øen Egholm, der ligger puttet ind mellem Aalborgs Vestby og Nørresundby, og som for nyligt har været kampplads for dem, der kæmper for og imod en motorvej hen over den.
Det er færgerne Egholm og Egholm II, der har ansvaret for at fragte lokale og turister til og fra øen.
Det løber årligt op i knap 200.000 passagerer.
Det er bare ikke nok til det dundrende hul, der er i bunden af skibets pengekasse, for aktuelt er der et underskud på driften på 8,6 millioner kroner.
- Vi har to færger indsat på ruten, fordi Egholm II ikke kan sejle, når det blæser meget. Desuden skal de betjenes af flere folk, vi har et højt serviceniveau og færgen er gratis for børn og pensionister, fortæller rådmand for By- og Land og i denne forbindelse skibsreder, Jan Nymark Rose Thaysen (V).
I Venstre vil de gerne holde hånden under Egholm, der ønsker at bevare sin ø-status, og derfor har de en politik om, at der fortsat skal være færgedrift. Og for nyligt har Socialdemokratiet også meldt sig i koret af politikere, der vil bevare færgedriften til og fra øen.
Der var ellers mulighed for i stedet at lave en lavbro til Egholm i forbindelse med anlæggelsen af den 3. Limfjordsforbindelse til den nette pris af 140 millioner kroner.
Bæredygtig færgedrift
Men en omstilling af færgen til en mere bæredygtig økonomi vil det koste det samme som lavbroen. For det var cirka det, det kostede, da Aalborg Kommune lavede samme øvelse ved Hals-Egensefærgen.
- Det er noget, vi har fokus på til de kommende budgetforhandlinger, for det her skal vi finde en løsning på. Det kan også være en mulighed, at vi leaser færgen, eller at vi indsætter ens færger på de to overfarter, der kan gøre driften billigere, fordi servicen bliver billigere, siger rådmanden.
En anden mulighed er at kigge på det høje serviceniveau, færgen har. Den sejler 6.30-23.00 hver halve året rundt, og færgen sejler kun, hvis der er passagerer, som skal over. Færgen kan også tilkaldes om natten.
Men det er også en mulighed at få de to grupper, der i dag er gratister til at betale for en billet.
- For seks dage siden, var jeg på Egholm, og der talte jeg med en pensionist, der var indstillet på at tage færgen, selvom det ville komme til at koste en tier.
- Det er ikke kun fordi, jeg er skibsreder, men jeg synes, vi skal strække os langt for at bevare Egholm som ø, siger Jan Nymark Rose Thaysen.