Har du også undret dig? Derfor er der kun et rør åbent i Limfjordstunnelen om aftenen
Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Det igangværende projekt forventes færdigt ved udgangen af oktober. Derefter vil der dog blive sat nye tiltag i gang, som kan strække sig til ind i december.
Hvis du har prøvet at køre gennem Limfjordstunnelen om aftenen den seneste tid, har du helt sikkert oplevet at trille igennem med 50 kilometer i timen, mens modkørende kommer kørende i det samme rør.
Det er langt fra første gang, og det bliver heller ikke den sidste. Men hvad er det egentlig, der bliver lavet i skrivende stund i de sene aften- og nattetimer?
- Vi har været i gang med at lave klimasikring og renovering af betonoverfladen på rampevæggene, fortæller Niels Gustav Jørgensen, der er ingeniør og daglig driftsleder for Limfjordstunnelen.
Klimasikringen har blandt andet betydet, at man har hævet rampevæggene med cirka en meter. Når klimasikringen er helt færdig, har man sikret Limfjordstunnelen op til en kote 3,0 langt ud i fremtiden.
Kote 3,0 dækker over en stormflod, der er tre meter over de daglig vande. Dette er samme niveau som øvrige infrastrukturanlæg i Danmark.
Når snart sin ende
Renoveringen begyndte i august 2022, og der er altså ikke længe til, at arbejdet forventes at være afsluttet.
- Jeg holdt møde med dem i går, og det tyder på at de er færdige til tiden, som er udgangen af oktober, fortæller Niels Gustav Jørgensen, der dog oplyser, at man derefter selv skal i gang med et driftseftersyn.
- Vi skal have tjekket installationer, teknikskabe, vaske væggene rene og udskifte defekte komponenter.
Driftseftersynet, forventer man, vil være færdigt i slutningen af november, og så vil der måske komme et lille ryk igen i december med diverse finish-arbejde.
De opgaver, som bliver udført, kræver trafikrestriktioner, da man ikke kan og vil arbejde, mens der kommer biler kørende forbi arbejdsområdet.
- Derfor arbejder vi også om natten, så vi ikke generer trafikken i dagtimerne, afslutter Niels Gustav Jørgensen.