Kinesisk udvikling i Aalborg
Fra venstre er det Preben Birr-Pedersen, Thomas Kastrup-Larsen, Xiao Guanhui, bestyrelsesformand for Xinzhu (ejer 60% af Aowei) samt Hua Li, stifter og bestyrelsesformand for Aowei
En kinesisk teknologivirksomhed placerer en udviklingsafdeling i Aalborg
Det er den kinesiske koncern Aowai, som er specialiseret i den teknologi, der ligger bag for eksempel el-drevne busser, færger og letbaner som nu kommer til aalborg.
Lokalt følger der et stort antal arbejdspladser i slipstrømmen, og Aalborgs borgmester Thomas kastrup-Larsen glæder sig over, at kineserne for alvor har fået øje på Aalborg som et fornuftigt sted at investere.
- Det er præcis denne type virksomheder, vi gerne vil have til Aalborg. Dels er der tale om videnstunge arbejdspladser, dels er Aoweis hensigter med etableringen i Aalborg fuldstændig i tråd med vores strategi om at sikre Aalborg en stærk position inden for energi og IKT. Vi har en klar forventning om, at denne kinesiske virksomhedsetablering sammen med NETC’s valg af Aalborg som indgang til hele Norden for samarbejde om teknologiudvikling vil føre flere lignende etableringer og spændende udviklinger med sig, lyder det fra Thomas Kastrup-Larsen i en pressemeddelelse.
I det hele taget er der i øjeblikket fokus på aalborg og Nordjyland fra kinesisk side. For nylig valgte den kinesiske organisation NETC Aalborg som sit brohoved til de nordiske lande. NETC arbejder for at fremme teknologiudvikling internationalt og repræsenterer bl.a. virksomheder, der samlet set omsætter for mere end 3.000 mia. kr. årligt og en række anerkendte kinesiske universiteter i Shanghai og den østlige del af Kina.
Li Hua, som er stifter og bestyrelsesformand i Aowei siger i pressemeddelelsen, at virksomheden i Aalborg vil have behov for over hundrede medarbejdere.
Aowei er specialister i teknologien, der hedder ”ultracaps” - en slags højkapacitetsbatteri, som hurtigt kan optage og afgive elektricitet og er kendetegnet af en meget lav slitage. Derfor er den altså velegnet til anvendelse i bl.a. transportsektoren, hvor den kan bidrage til elektrificering af køretøjer og andre transportmidler, særligt tung transport som busser, lastbiler, letbaner og færger, der har mange stop.