Kortere rejsetid til togpassagerer går i vasken

I 2013 øremærkede daværende regering millioner til en togfond, der blandt andet skulle sikre kortere rejetid på tværs af landet.

Den tidligere regering vedtog i 2014 at nedsætte en togfond, der blandt andet skulle sørge for højhastighedstog. De tog skulle nedsætte rejsetiden mellem de store danske byer. En tur mellem Aalborg og Århus skulle ifølge togfondens plan kun tage en time. 

Dansk Folkeparti var en af partierne i forligs-kredsen, men de er nu klar til at droppe dele af togfondens aftale. Heriblandt nogle af de dele, der skulle sørge for at en togtur fra Aalborg til København ikke skulle tage mere end 3 timer. 

Det er naturligvis rigtig ærgerligt, at den her timeplan ikke ser ud til at blive til noget, for det er noget, vi hele tiden har støttet op om i Aalborg.

- Det er naturligvis rigtig ærgerligt, at den her timeplan ikke ser ud til at blive til noget, for det er noget, vi hele tiden har støttet op om i Aalborg. Vi kan dog glæde os over, at elektrificeringen af jernbanenettet mellem Aalborg og Frederikshavn stadig ser ud til at blive til noget, siger Thomas Kastrup-Larsen til TV2 Nord.

DF trækker deres støtte, da de mener, at finansieringen til projekterne ikke er der alligevel. Finansieringen skulle blandt andet komme fra beskatning af olie i Nordsøen.  Olieprisenerne er faldet drastisk siden aftalen blev indgået, og derfor tjener staten ikke så meget som forventet på olien. 

Elektrificeringen af jernbanenettet mellem Aalborg og Frederikshavn er ikke droppet. Så det glæder Aalborgs borgmester sig over. Elektrificeringen skal blandt andet bidrage til at nedsætte Danmarks udledning af fossilebrændstoffer. 


Seneste nyt

fra Nordjylland