Krav om større faglighed presser private hjemmehjælpere
Foto: Daniel Mikkelsen
Intensiv Plejes konkurs er endnu en i rækken af private hjemmeplejekonkurser, der den seneste tid har ramt Nordjylland.
Alene i løbet af det seneste halvandet år har nu fem større konkurser ramt regionen. Hjemmehjælpefirmaet Blæksprutten er en af de tilbageværende private aktører. De er for tiden i vækst, men alligevel kan Blæksprutten godt se de udfordringer, der de seneste år har betydet mange konkurser i hjemmeplejebranchen.
- Det handler om at få en forholdsvis stor kundegruppe. Uanset, hvor stor eller lille man er, så har man nogle administrationsomkostninger og stabslønninger, der skal betales, og der er det altså en fordel, jo større man er, siger Kasper Maarup Andersen, der er administrerende direktør i Blæksprutten.
I februar 2015 måtte ABC Service fra Frederikshavn dreje nøglen om. I marts var det så Kærkommen, der måtte stoppe hjemmeplejeleveranchen til 4000 kunder. Gurlis Rengøring & Pleje fra Brønderslev blev erklæret konkurs først i november, og få uger senere fulgte IMS Service fra Frederikshavn trop med fjerde konkursbegæring i 2015.
Medmindre branchen formår at udvikle sig, kan flere følge trop.
- Vi er simpelthen nødt til at se fremad og se, hvad er det, der bevæger sig i markedet med Supersygehuse og så videre, og der er vi nødt kigge ud i fremtiden og se, hvordan sikrer vi os og vores virksomhed og dermed også borgerne i fremtiden, siger Kasper Maarup Andersen.
En forventning om større faglighed i hjemmeplejen er også med til at presse de private udbydere.
- Jo større faglighed man kræver af os som private leverandører, jo dyrere medarbejdere skal vi jo selvfølgelig ansætte, og det er vigtigt, at vi som en privat virksomhed såvel som en kommune har styr på både indtægter og udgifter, og det er det, der desværre nok er nogen, der knækker halsen på, siger Kasper Maarup Andersen.