Lever i støjhelvede uden genhusning: Her er forklaringen på hvorfor
Mathias Jokumsen og familien har svært ved at sove. Der bliver nemlig arbejdet på jernbanen ved siden af deres hus fra sen aften til tidlig morgen.
Denne artikel er blevet rettet, da det før fremgik, at Baneadnmark kun havde fået dispensation til at støje op til 70 decibel i nattetimerne.
Arbejdet på jernbanen ved siden af Mathias Jokumsens hus starter klokken 22.00 om aftenen og slutter klokken fem om morgenen.
- Det er ulideligt. Vi kan jo ikke sove om natten, siger Mathias Jokumsen.
Han bor i Reberbansgade i Aalborg kun få meter fra jernbanen, hvor Banedanmark arbejder højlydt i de mørke timer.
Lydoptagelser fra klokken 23.00 om aftenen viser, at larmen ligger på omkring 90 decibel. det svarer ifølge Høreforeningen til en højtråbende samtale og er mere end lyden fra en dørklokke eller lyden af tuntrafik, når man sidder inde i bil.
Familien Jokumsen ville gerne have været tilbudt et andet sted at sove, mens arbejdet står på. Men det er de ikke blevet.
Larmende forberedelse
Banedanmark forklarer i et skriftligt svar, at de har fuld forståelse for, at støjen kan være til gene for naboerne, og at de altid forsøger at planlægge arbejdet i dagtimerne. Det har ikke været muligt her, og Banedanmark oplyser desuden, at de ikke har mulighed for at tilbyde overnatning eller økonomisk kompensation for støjgenerne.
- Banedanmark ikke har hjemmel til at udbetale kompensation for støjgenerne, lyder det i svaret.
En besked, der overrasker Mathias Jokumsen, da loven faktisk giver mulighed for at blive genhuset udenfor eget hjem.
Problemet er bare, at den bekendtgørelse ifølge Banedanmark ikke gælder i dette tilfælde. Banedanmark har nemlig fået en dispensation hos Aalborg Kommune, så sporarbejdet kan overskride den normale støjgrænse på 70 dB, og at Banedanmark iøvrigt har lov til at udføre arbejdet om natten.
Mathias Jokumsen og familien er dog så voldsomt generet af de larmende arbejde, at de ikke kan få en ordentlig nattesøvn. Han forstår ikke, at det kan være inden for reglerne, at han ikke kan få genhusning, selv om der er givet dispensation fra kommunen til Banedanmark.
- Det virker absurd. Det virker som om, man skal bevise, at man har fanget en enhjørning, før de her regler gælder, siger Mathias Jokumsen.
Banedanmark oplyser
Vi har fuld forståelse for, at støjen kan være en gene for naboerne for tiden. Men arbejderne er nødvendige for, at vi kan elektrificere og modernisere jernbanen i Aalborg, så vi i fremtiden kan køre klimavenlige eltog og nedsætte antallet af forsinkelser og aflysninger i togtrafikken.
Vi forsøger altid at tilrettelægge arbejdet, så de mest støjende aktiviteter foregår i dagtimerne. I dette tilfælde er det nødvendigt også at udføre en del af arbejderne i nattetimerne for at kunne nå at gennemføre arbejdet inden for den planlagte sporspærring.
Vi renoverer blandt andet den nærliggende jernbanebro ved Reberbansgade, som medfører en række støjende arbejder. Forud for arbejderne har Banedanmark derfor fået alle de nødvendige tilladelser og dispensation hos Aalborg Kommune. Naboerne er desuden varslet om de støjende arbejder.
Banedanmark har ikke mulighed for at udbetale økonomisk kompensation eller tilbyde overnatning uden for hjemmet til de berørte naboer til banen. Det skyldes, at Banedanmark ikke har hjemmel til at udbetale kompensation for støjgenerne.
Ingen kompensation at hente
I 2022 blev der indført en ændring i såvel jernbaneloven som elektrificeringsloven, som gør det muligt under visse omstændigheder at udbetale kompensation til støjpåvirkede borgere.
Men da Banedanmark har fået dispensation, hvor der i princippet ikke er nogen øvre støjgrænse, er der hverken genhusning eller kompensation at hente for Mathias og de øvrige naboer til sporarbejdet.