Bekymring og tilfredshed: Limfjordsforbindelsen nærmer sig sin begyndelse
Foto: Thomas Hansen
Forskellige bekymringer kunne torsdag aften få tid og plads, da der var inviteret til dialogmøde med Vejdirektoratet om den tredje Limfjordsforbindelse.
Det var været en langstrakt proces - ja, faktisk en stridighed, der har taget flere årtier.
Men 14. maj blev Egholmforbindelsen, også kaldet den tredje Limfjordsforbindelse, endeligt vedtaget i Folketinget.
Derfor nærmer arbejdet med den også, og derfor inviterede Vejdirektoratet borgere til dialogmøde i Gigantium om den kommende forbindelse.
Det er temaer som støj, ekspropriering, miljø, natur og mere til, som var på dagsordenen. Men også tidsplanen.
- Man har sådan et billede af, at nu kommer gravemaskinerne ud at køre. Men der går altså lige lidt tid. Det bliver tidligst i 2027. Fordi vi har en indledende proces omkring ekspropriationer, nogle forundersøgelser, arkæologiske undersøgelser og andet, som vi skal bruge tid på nu, fortæller Per Seidelin, projektchef hos Vejdirektoratet.
Selve det at lave vejforbindelsen kommer til at vare fra 2028 til 2034, og han ved ikke endnu, hvad der kan komme af udfordringer på vejen, selvom han er en erfaren herre med denne slags byggeri.
- Det er også det, der gør det spændende, fordi lige pludselig opstår det, og så må vi jo prøve at handle på det.
Støj
En af de "cafeer", hvor der er mange samlet til dialogmødet, er omkring støj. En af de fremmødte er Gitte Melph, som bor i Aalborg.
- Jeg er egentlig meget interesseret i støj, men jeg er også interesseret i alle de andre effekter på vores natur og miljø. Og hvilke konsekvenser det får for hele området, fortæller hun og fortsætter:
- I de seneste uger har der været en masse omkring, hvor meget natur og ro betyder for vores velvære, vores sundhed og så videre. Og jeg er meget bekymret for, at vi mister så mange grønne områder og bliver plasteret til i Aalborg med så meget trafik og så meget støj.
For at give et svar på bekymringerne som dem Gitte Melph har, er flere eksperter hos Vejdirektoratet med på dialogmødet. Lene Nøhr Michelsen er fagansvarlig for støj hos myndigheden.
- Vi viser, hvad betyder det, at vi får en ny motorvej. Og støj er et stort emne, når vi laver nye projekter, begynder hun.
- Vi har fremskrevet en situation. Og det er jo ikke et anlæg, der er der endnu, så derfor har vi beregninger. Og det vil sige, at vi har et kort, der viser, hvordan ser det ud, inden vi anlægger motorvejen - altså i dag. Og hvordan ser det ud, når vi nu har anlagt motorvejen. Og der kører den trafik, som vi forventer, der vil komme på motorvejen.
Men selvom den fagansvarlige forklarer på livet løs til de mange fremmødte, har Gitte Melph ikke fået dulmet bekymringerne.
- Nej, faktisk ikke. Det synes jeg ikke, at jeg er blevet (mere tryg, red.). Støj bevæger sig i bølger, så det går bare videre og længere ud. For det kan egentlig hoppe, og det smutter lidt som en sten på vand, lyder det fra Gitte Melph om eksempelvis støjskærme.
God tid
Der er dog også tilfredshed hos en af de fremmødte torsdag aften.
- Jeg synes, det er udmærket. Nu er det også i god tid, for der er 10 år til, at den står færdig. Så der er jo god tid til at fundere, om vi kan altid henvende os, hvis vi har noget konkret, som vi går og spekulerer over, fortæller Erik Andersen.
Han bor i Aalborg, men har en ejendom ved Høvejen, hvor forbindelsen også kommer til at påvirke. Han vidste godt, at forbindelsen formentlig ville komme, da han købte ejendommen.
Erik Andersen fik sig en snak om støj på ejendommen med vejmyndigheden. Blandt andet om, hvordan man kan begrænse støjen.
- Nu kendte de (Vejdirektoratet, red.) ikke lige den enkelte ejendom, men det var noget med noget vinduer, og måske noget med tag. Det kommer lidt an på konstruktionen. Så det kommer de nærmere ind på, og når vi kommer tættere på, så kommer de ud direkte besigtiger i ejendommen, siger Erik Andersen.