Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lovens lange snude: Ivan skal være politihund

Foto: Robert Bedsted / TV2 Nord

Ivan sammen med hundefører Casper Jacobsen fra Nordjyllands Politi

Den sorte schäferhvalp Ivan er Nordjyllands Politis seneste våben i kampen mod de kriminelle. Og den er ret nuttet. Endnu i hvert fald.

- Han har allerede smadret en lampe, lyder det fra hundefører Casper Jacobsen, da TV2 Nord besøger Ivan for første gang. På det tidspunkt har hvalpen, der kommer fra en kennel på Falster, været i Nordjylland i mindre end et døgn. 

Ivan er en såkaldt sort schäfer og hvalpen, der blot er otte uger gammel, skal efter planen arbejde de næste mange år som politihund ved Nordjyllands Politi. 
TV2 Nord har fået lov til at følge hvalpen helt tæt, fra den starter på arbejde og indtil den forhåbentlig kan godkendes som politihund. 

Ivan hjemme i haven i Frederikshavn. Han er lidt af en røver, men har alle de rigtige egenskaber til at blive patruljehund. Foto: Robert Bedsted / TV2 Nord

Men inden Ivan når så langt er der masser af faldgruber, hvor det kan gå galt. 
Allerførst er der hvalpetesten, som foregår på kennelen, hvor hvalpene opdrættes. Her undersøger politiet, hvilke hvalpe der har modet, nysgerrigheden og mentaliteten til at blive patruljehund. Den første test klarede Ivan i fin stil.
Den næste test foregår, når hvalpen er cirka et halvt år gammel. Det er den såkaldte "mentaltest", hvor hvalpen skal vise, at den er både modig, klog, velopdragen og tør arbejde i fremmede miljøer.
Klarer Ivan den test, går han direkte videre til dyrlægekontrollen. Klarer han ikke mentaltesten slutter drømmen om at arbejde for politiet med det samme.
Den efterfølgende dyrlægetest er også en stop-prøve. Klarer Ivan ikke røntgenbilleder, blodprøver og test af knogler og led er det også slut. 

Fakta om politiets patruljehunde

Hvad bruges en patruljehund til?

Politiet i Danmark har siden 1907 brugt hunde til forskellige opgaver. I dag bruges hundene til at søge efter savnede eller eftersøgte personer, og til at lede efter blod, spyt, sæd, hår og andre spor, som mennesker efterlader på skades- eller gerningssteder.
Hundene bruges også, når en gerningsmand skal standses og ikke efterkommer politiets ordre om at stoppe.

Hvilke racer anvendes?

En patruljehund er oftest af racen schæfer, men der er også set eksempler på, at blandt andre rottweiler, dobermann, riesenschnauzer og malinois er blevet godkendt.
Alle patruljehunde er hanhunde. Årsagen er, at hanhunde ofte ”puster sig op” overfor hinanden, hvis der kommer en tæve ind i flokken, og det kan forstyrre arbejdet.

Hvordan udvælges hvalpen?

Det er hundeføreren selv, der, sammen med en erfaren kollega, vælger sin hvalp og forhåbentligt kommende kollega for de næste mange år. Føreren kigger især efter hvalpens byttedrift, nysgerrighed og selvstændighed. Derudover skal den være meget aktiv. Hvalpen observeres, og der laves nogle øvelser med en klud og en bold, som hvalpen skal have lyst til at lege med.

Hvordan foregår træningen?

Hundeførerne skal selv træne deres hunde til daglig. I løbet af tjenestetiden skal hund og fører hvert andet år 14 dage forbi Politihundeskolen i Farum, hvor deres træning bliver udbygget, og hvor nye metoder kan tages i brug.
I Danmark trænes patruljehundene med såkaldt operant indlæring. Det betyder, at hunden lærer gennem positiv forstærkning. Gør hunden det, man vil have den til, får den ros, så den gerne vil gøre det igen. Laver den fejl, bliver den ignoreret.

Hvordan bliver hundene testet?

Det tager flere år at træne en politihund, men tidligst efter et halvt år skal den mentaltestes. Her skal den vise mentalt overskud, robusthed, nysgerrighed og evnen til at stresse af hurtigt, hvis den er blevet forskrækket. Under testen udsættes hunden blandt andet for pludselig støj samt synsindtryk og personer, der for en hund virker truende. Den bliver bedømt som egnet eller ikke egnet. Er hunden ikke egnet, kan den i nogle tilfælde leveres tilbage til opdrætteren, eller også kan den blive ganske almindelig familiehund i en anden familie end politimandens.

Hvordan bliver hundene godkendt?

Tidligst når hunden er 12 måneder, kan den godkendes endeligt. Her bliver den testet i lydighed, rundering, sporsøgning og magtanvendelse. Hunden kan enten bestå eller ikke bestå. Består den ikke, får den én chance til.

Er hundene på forskellige niveauer?

De danske patruljehunde er inddelt i tre grupper.
I Gruppe 1 er de mest rutinerede hunde og hundeførere, og det kræver meget træning og en hund med de rette evner at komme hertil. Hundene er typisk mellem fire et halvt og otte år gamle, når de kommer op i Gruppe 1, men langt fra alle patruljehunde når dertil. Hundene i denne gruppe anvendes især på gerningssteder efter alvorlige forbrydelser, hvor de søger efter biologiske spor og andre spor.

Gruppe 2-hundene er ”basishundene” i politiet. De må løse alle opgaver på nær søgning efter alvorlige forbrydelser. De må altså deltage i patruljearbejde, søge efter gerningsmænd og effekter efter forbrydelser, og lave humanitære eftersøgninger.

Alle hunde begynder i Gruppe 3, og må her bruges til patruljeopgaver men ikke til eftersøgninger.

Hvor bor hundene, når de har fri?

Alle politiets hunde bor hjemme hos hundeføreren, hvor de fungerer som almindelige familiehunde, når de har fri.
For de fleste hundeførere er det en livsstil at være hundefører. Meget af træningen foregår i fritiden, så hunden bor i hjemmet og er ofte med, når familien tager på ferie, og arbejdet kan foregå på skæve tidspunkter. Derfor kræver jobbet, at familien også er indstillet på det.

Hvad sker der med hunden, når den går på pension?

De fleste patruljehunde bliver pensioneret i otte-ni års alderen.
Mange hundeførere har på forhånd lavet aftaler med venner og familie om, at deres pensionerede patruljehund kan tilbringe sit otium hos dem. Det er synd at beholde den gamle hund, hvis hundeføreren anskaffer sig en ny hvalp, der skal med på arbejde hver dag, mens den gamle må blive hjemme.
I nogle tilfælde er det mest humant at aflive hunden, hvis den er træt og slidt efter mange års politiarbejde.

Hvilke andre hunde bruger politiet?

Politiet bruger også hunde til at lede efter narkotika og sprængstoffer. Blandt narkotikahundene er der flest af racen labrador, men også visse terriertyper er blevet godkendt. Sprængstofhundene er også oftest labrador, men her er der også mange engelske springer spaniels.
Senest har politiet også fået såkaldte "vandhunde", der er i stand til at lokalisere lig under vandet. Lighunde fra Sverige så man blandt andet indsat under den såkaldte "Kim Wahl sag".

Kilde: politi.dk

Ivan er en lille fyr, men ender med at være en stor sort schäferhan på over 35 kilo. Foto: Robert Bedsted / TV2 Nord

- Der er meget arbejde i at lave en politihund, så det vil være rigtigt trist, hvis Ivan ikke bliver godkendt, men lige nu er der intet der tyder på, at han ikke kan blive politihund. Tværtimod, forklarer hans hundefører Casper Jacobsen. 

Casper Jacobsen er til dagligt leder af hundeafdelingen ved Nordjyllands Politi, så udover at træne den lille hvalp, har han også det daglige ansvar for de nordjyske politihunde og deres førere. Til dagligt bor han i Frederikshavn, så det gør Ivan også. Når altså han ikke er med sin "far" på arbejde. 

- Det er rigtigt fint at have hund selv, når man er leder af hundeafdelingen. Jeg har været hundefører i mange år og ved, at det gør en forskel i dagligdagen, når man selv oplever de udfordringer som kollegerne og deres hunde kommer ud for, forklarer Casper Jacobsen. 

Ivan på vej på patrulje med hundefører Casper Jacobsen Foto: Robert Bedsted / TV2 Nord

Indtil Ivan bliver godkendt som politihund, kører han med på patrulje sammen med en uddannet hund. På den måde kan han træne realistisk, mens det er den godkendte politihund, der løser det egentlige arbejde. Udover patruljerne skal Ivan igennem en masse træning. Som helt lille i lydighed og det at arbejde i forskellige miljøer. Senere kommer træningen i at gå spor og stoppe forbrydere der forsøger at flygte. Og hvis alt går vel, kan Ivan bestå prøven til patruljehund inden han bliver et år gammel. 

Serien hvor TV2 Nord følger Ivan forventes at komme på TV2 Nord SALTO til efteråret. 


Det kan få fatale konsekvenser for en række følgeerhverv, at der til nytår indføres en ny CO2-afgift på fiskeriet.

- Jeg frygter, at nogle af vores kunder ikke har økonomien til at fortsætte på den måde.

Sådan lyder det fra Morten Mikkelsen, der er afdelingsdirektør i Entech Marine i Hirtshals. For når der indføres en ny CO2-afgift på fiskeriet til nytår, anslår Fiskeriforeningen at 45 procent af de mellemstore fiskerifartøjer er i fare for at forsvinde.

Og det er skidt nyt for Entech Marine, der blandt andet servicerer motorerne ombord på fiskerifartøjerne. Som følgeerhverv til fiskeriet har en kommende CO2-afgift også betydning for dem.

- Vi ved jo, at mange af fiskerne - vores kunder - er pressede i forhold til deres kvoter og økonomien i forvejen. Og en yderligere udgift for dem, vil have store følger for os. Vi vil jo miste kunder, frygter afdelingsdirektøren.

I Hirtshals Service Group, der repræsenterer blandt andre Entech Marine og en række andre følgeerhverv, er der også dybe panderynker over den nye CO2-afgift.

- Når jeg hører, at der er fiskeskippere rundt omkring, som tænker at sælge deres båd, fordi de ikke har råd, ved jeg godt, at så mister vi kunder i vores servicegruppe. Og det betyder, at nogle af de kunder, de har haft i mange år, måske simpelthen siger 'Stop! Nu kan vi ikke mere', siger Per Christensen, bestyrelsesformand i Hirtshals Service Group.

Det er ikke kun skidt for de virksomheder, der har adresse på havnen i Hirtshals. Det er skidt for hele byen, lyder det fra bestyrelsesformanden.

- Jeg tør ikke tænke på, hvor mange arbejdspladser det er. Morten har 35 ansat. Så har han måske ligeså mange underleverandører af elektrikere, tømrere og malere, der kommer ind på pladsen her. Og når det går udover dem, begynder det også at gå ud over byen, så jeg tør ikke sætte et tal på, siger Per Christiansen.

Foto: Regnar Bekker / TV2 Nord

Konsekvenser kan ses om seks måneder

CO2-afgiften betyder, at diesel til kutterne kommer til at stige med 2,25 kroner. Fiskeriforeningen anslår, at det vil gøre 45 procent af de mellemstore fiskerifartøjer u-lønsomme på grund af afgiften.

Og det får Morten Mikkelsen til at frygte, at det kan få betydning for de 35 medarbejdere, han har ansat i Entech Marine.

- Jeg frygter selvfølgelig, at vi bliver nødt til at reducere i flokken, hvis vi mister kunder. Så det er en katastrofe, siger afdelingsdirektør Morten Mikkelsen, og fortsætter:

- Fiskerne er seje, de vil kæmpe, så længe de kan. Men midt på året (2025, red.) tænker jeg, der kunne være nogle problemer i det.

Men kan I ikke bare servicere andre fartøjer end dem i fiskeriet?

- Vi servicerer alle typer skibe, men fiskeriet er en stor del af det.

Per Christiansen, er det ikke fair nok, at vi alle skal bidrage til den grønne omstilling?

- Jeg tror da helt bestemt, at vi alle sammen gerne vil den grønne omstilling. Men der er nogen, der ikke har fundet ud af, at det koster rigtig mange penge at blive grøn. Og når vi ikke har noget alternativ til det brændsel, vi bruger i dag, så synes jeg ikke, der er fair, at man bare lægger afgifter ovenpå. For jeg tror ikke på, at CO2'en forsvinder, fordi vi får afgifter.

- Vi har nemlig ingen alternativer til den brændstoftype, vi bruger. Og det er jo der, problemet er. Der er ingen alternativer. Det duer ikke.


Juletrafikken: Disse dage og tidspunkter skal du undgå

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

DSB forventer, at de i juledagene får rekordmange rejsende med deres tog.

Når presset over julegaveindkøb er faldet, så kommer julens næste stressmoment, hvis du er en af de mange danskere, der skal rejse for at komme hjem til jul.

For med det omfattende vejarbejde, der strækker sig i begge retninger mellem Vejle og Randers, er det måske nok i år en ekstra god idé at orientere sig i trafikprognoser - i hvert fald, hvis man vil undgå at sidde i kø.

Trafikken er i år hjulpet af, at juleaften falder på en tirsdag. Det gør nemlig, at Vejdirektoratet forventer, at den udrejsetrafik, der normalt samler sig lillejuleaften, i stedet vil sprede sig over flere dage fra fredag den 20. december til tirsdag den 24. december.

Foto: Vejdirektoratet

Så Vejdirektoratet forventer generelt ikke de store forsinkelser på vejene med undtagelse af lillejuleaften, hvor der især mellem klokken 11 og klokken 14 er tryk på vejene.

Rekordmange med tog

Hos DSB er der op til jul flest rejsende fra øst til vest, mens det omvendte gør sig gældende efter jul. Sidste år solgte DSB 200.000 pladsbilletter til juledagene, og i år forventer DSB at overgå det tal med 275.000 rejsende.

Lige nu er forventningen, at den 23. december bliver den travleste dag med 40.000 rejser skarpt efterfulgt af den 21. og 22. december.

- Vi kan se, at endnu flere forventer at rejse med DSB i juledagene i år, og mange planlægger tidligere end andre år. Selvom juletrafikken i år spreder sig ud over flere dage, så anbefaler vi, at man ikke venter for længe med at planlægge og købe sin rejser, siger Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.

Gode råd til turen

  • Kør uden for de mest trafikerede tidsrum, og sæt god tid af til din rejse.

  • Hold dig opdateret om den aktuelle trafiksituation på trafikinfo.dk.

  • Hold ekstra godt øje med vejrudsigten.

  • Kør efter forholdene, pas på farten, og hold god afstand til de forankørende.

  • Hav tæpper, noget at drikke og evt. en skovl med i bilen.

  • Lyt til P4 Trafik under din tur.

    Kilde: Vejdirektoratet

Hvor den 23. december er den helt store udrejsedag, bliver den 26. december den helt store hjemrejsedag.

Her forventer Vejdirektoratet, at der vil være meget trafik, der bevæger sig mellem Jylland og hovedstadsområdet i begge retninger.

Og hvis man vil undgå at sidde i en kø, så er det mellem klokken 11 og 15, at man skal undgå at rejse.

Der er dog en ubekendt faktor, når det kommer til juletrafikken, nemlig vejret. For hvis der er sne, frost og kraftig blæst, vil det have en stor indvirkning på trafikken. Hold derfor øje med vejrudsigten, ligesom det er en god idé at orientere sig på trafikinfo, inden man drager afsted.

Disse strækninger på E45 har vejarbejde og nedsatte hastigheder. Foto: Vejdirektoratet

Karner lider af demens - her stråler han som en sol

Dans og lyden af musik kan vække minder og fungere som et åndehul for både demente og deres pårørende.

Demens er en sygdom, der rammer flere og flere danskere, og det anslås, at knap 100.000 danskere lider af sygdommen. En sygdom uden udsigt til behandling. Derfor handler det om at finde måder at lindre sygdommen eller skabe momenter, hvor sygdommen kan stå i baggrunden.

- Når de kommer her, er de ret neutrale, men når de går herfra, går de med et smil på læben, siger Anita Falk Nielsen, indehaver og danselærer på Motionitten i Aars.

Ægteparret Karner Nielsen og Inge Skov i en vals. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

En af de måder hvor man kan skabe en god stund for både den demensramte og deres pårørende er nemlig igennem dans. Helt specifikt erindringsdans, der kan vække nogle af de minder, der ellers kan være svære at få frem.

- Han er glad for at komme her. Han elsker jo at danse. Det har han næsten gjort alle hans dage. Hver gang der er et stykke, han kan huske, så skal han op at danse, og så er han glad og tilpas, siger Inge Skov, pårørende til og gift med Karner Nielsen.

Lysstrejf i en mørk tid

Og det er det, musikken og dansen kan. Forskningen viser nemlig, at dans kan stimulere den del af hjernen, hvor vores korttidshukommelse sidder. Derfor afholdes der på Motionitten i Aars erindringsdans to gange om måneden for både demente og deres pårørende. Dansen bliver på den måde et afbræk fra en hverdag, hvor sygdommen kan virke altoverskyggende og dermed svær at håndtere - både som demensramt og som pårørende.

- Dansen giver mig noget livskvalitet, siger Lena Madsen, demensramt.

Og den følelse kan Inge Skov, pårørende og kone til Karner Nielsen, nikke genkendende til.

- Det er godt for mig at være afsted, og det er også godt for ham. Han stråler jo som en sol, når han er her. Derhjemme er han lidt mere indelukket, siger hun.

TV2 Nord besøgte Motionitten til erindringsdans:

Minder for en stund

I takt med at hukommelsen svigter, og man ikke længere kan lave de ting sammen, som man plejede at kunne, er det godt at have nogle friske minder at vænne tilbage til.

- Hun er glad, når hun går derfra. Og hun nyder det, når hun er her, og hun kan snakke vidt og bredt om, hvad vi har gjort. Hun kan næsten huske alle dem, hun har danset med, siger Flemming Madsen, pårørende og mand til Lena.

Som pårørende kan det til tider være svært og føles ensomt at være i, og derfor mener Anita Falk Nielsen, at der til erindringsdans, bliver skabt et rum, hvor der er plads til de tanker.

- Der er et socialt fællesskab, hvor de kan få lov at sidde og snakke med andre pårørende, og de kan opleve andre med demenssygdom. Så de bliver en del af et fællesskab, hvor de ikke står alene, fordi de hører, at der er andre, der har oplevet det samme, siger hun.

Afslutningsdansen foregår altid hånd i hånd. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

Erindringsdansen i Motionitten har kørt fem gange som en forsøgsordning med støtte fra Vesthimmerlands Kommune.


Grå morgen med risiko for tågebanker - kør efter forholdene

Tendensen med gråt vejr fortsætter.

Det er - igen fristes man til at sige - en grå og kedelig morgen, som nordjyderne står op til. Temperaturerne ligger lige over frysepunktet, og det betyder, at man ikke kan udelukke, at der ligger rim på en bilrude, eller et sted der ikke er blevet saltet - kør derfor efter forholdene.

Det er heller ikke den eneste grund til, at der er brug for at være forsigtig i trafikken. Der er nemlig også risiko for tågebanker og tæt tåge i perioder.

Det har været endnu en grå uge i december, og det tegner til, at tendensen med, at der ikke er mange soltimer over Danmark fortsætter.

Frem til 8. december havde Danmark kun fået 3,7 timers solskin - til sammenligning får vi i gennemsnit 43 timers sol i december.

Men hvis solen titter frem i dag, er chancerne faktisk blandt andre steder størst i Nordjylland.

Spørg Solvej Vindblæs om vejret

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Afgift truer havn: Henrik overvejer at omgå reglerne i Sverige

Foto: Regnar Bekker / TV2 Nord

Fiskeskipper overvejer at tanke og handle med svenskerne, når ny CO2-afgift på fiskeriet indfases til nytår.

Fra nytår bliver det dyrere for fiskerne at tage på arbejde. En ny CO2-afgift betyder nemlig, at diesel til kutterne kommer til at stige med 2,25 kroner for en liter.

Og det kan få fatale konsekvenser for fiskerne i Strandby. Fiskeriforeningen anslår nemlig, at 45 procent af de mellemstore fartøjer vil være u-lønsomme på grund af afgiften. Og det er netop den type fartøjer, man finder i Strandby.

- Det er ret bekymrende, siger Claus Hjørne Pedersen, der er formand for fiskeriforeningen i Strandby og tilføjer:

- På et eller andet tidspunkt, kan man ikke overleve som havn, hvis halvdelen af fartøjerne forsvinder.

Vil tanke billigere i Sverige

En af fiskerne i byen har en alternativ løsning på det problem, som afgiften giver. Han har ingen planer om at give op endnu.

- Vi fisker en del i nærheden af Sverige, og det kunne være, at det blev sådan, at vi fylder diesel på i Sverige. Og at vi kunne sætte fiskene på auktion derovre - og måske får vi så også lavet noget håndværksmæssigt deroppe, lyder det fra Henrik Larsen, fiskeskipper på kutteren Stjerne i Strandby.

Han er helt med på, at fiskeriet skal omstille sig for at sikre den grønne omstilling, men han er ikke enig i den måde, det foregår på.

- Det er da et psykisk pres, at vi ikke aner, hvor vi står henne. Det er en underlig situation at stå i.

Hvad håber du, der når at ske, inden afgiften indfases?

- Jeg håber, de giver os noget mere tid til at få handelsaftaler på plads og mulighed for at nå at tale med banken og sådan. For det er jo en pludselig, stor ekstraudgift, der kommer, siger Henrik Larsen.

Der findes ikke grønne løsninger endnu

Claus Hjørne Pedersen er ikke sur på sin kollega over, at han overvejer at tanke og handle med svenskerne. For han forstår, at man må gøre, hvad der er nødvendigt, for at forretningen kører rundt. Han har da også selv overvejet muligheden for hans kutter.

Men det er ikke kun afgiften i sig selv, der er et problem, påpeger han.

- Worst case er, at vores flåde halveres, og det kan samfundet ikke overleve. Vi bliver nødt til at få udskudt afgiften og vi skal have et alternativ til diesel først. For som det er nu, har erhvervet ikke økonomien til at omstille sig, når der engang kommer grønne alternativer.

Men kan man ikke bare sætte prisen på fisk op, når jeres omkostninger stiger?

- Nej. Det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på fisk. Så selvom vi skal have flere penge per kilo fisk for at få det til at løbe rundt, er det ikke noget, vi bare lige kan få, forklarer Claus Hjørne Pedersen.

Meningen med afgiften er at få fiskerne over på mere grønne brændstoffer. Problemet er bare, at som det er nu, findes der ikke alternativer til dieselkuttere.

Nogle havne frygter desuden, at afgiften vil få udenlandske fiskere til at undgå at tanke i danske havne.