Kort Nyt

Morten giver Danmarks sidste isbrydere nyt liv: - Vi genbruger 99 procent

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det sidste kapitel i et stykke nordjysk søfartshistorie er lige nu ved at blive skrevet i Esbjerg. 

De gamle isbrydere Danbjørn og Isbjørn er i fuld gang med at blive skilt af stykke for stykke - og sidenhen solgt som skrot.

- Den bliver fuldstændig tømt, så der kun er stålskroget tilbage, og så bliver den trukket på land og klippet op, fortæller manden bag ophugningen af den første af de to ikoniske isbrydere Danbjørn, Morten Smedegaard.

Isbjørn står for tur som den næste i rækken.

Sådan ser der lige nu ud inde i Danbjørn. Foto: Hans-Christian Lauritzen / TV2 Nord

Morten Smedegaard har som direktør i Smedegaard Ship A/S påtaget sig den krævende opgave at omdanne statens gamle isbrydere til samlerobjekter og skrot.

- Der har været nogle fine ting i skibene, og jeg kommer også selv til at beholde nogle af dem, lyder det.

Langt det meste af inventaret bliver dog solgt på en auktion senere på ugen.

Mere end 1.000 henvendelser

Danbjørn og Isbjørn gjorde i mange år tjeneste for Søværnet på Flådestation Frederikshavn, med en storhedstid fra slutningen af 60'erne og frem til midten af 80'erne. 

Folketinget besluttede i 2010 at lukke landets isbrydertjeneste.

Det er praktisk talt alt, der bliver genbrugt, på den ene eller anden måde

Morten Smedegaard, direktør, Smedegaard A/S

I 2016 blev de to ældre damer fragtet til havnen i Hals, hvor de synede hen, efter staten mislykkedes med at sælge dem.

- Der ligger også en nationalfølelse i det her, for det er nogle af de gamle statsskibe. Det er jo de to sidste isbrydere, der er tilbage, siger en vemodig direktør.

Smedegaarden A/S har fået over 1.000 henvendelser på mail og telefon, siden det blev offentliggjort, at virksomheden købte isbryderne. Her måtte man have tre-fire ansatte udelukkende til at besvare mails og telefonopkald.

Alt skal genbruges

Når to skibe på hver 77 meter og med en kampvægt på 3.685 ton skal skæres i småstykker, så kræver det sit. Men trods den enorme opgave, som forventes at tage flere måneder, er der tænkt bæredygtigt.

- Det er praktisk talt alt, der bliver genbrugt, på den ene eller anden måde. Det er nødvendigt for, at det kan løbe rundt. Men vi sætter også en ære i at genbruge så meget som muligt, lyder det fra Morten Smedegaard.

Nærmest alt inventaret på isbryderne skal genbruges.

Smedegaarden A/S regner med, at Danbjørn og Isbjørn er hugget helt op 1. oktober.

- Jeg tror, det går hurtigere end normalt, fordi andre typer skibe har mere isolering indeni. Så det gør vores arbejde nemmere, siger formanden for nedbrydningsafdelingen hos Smedegaarden A/S, Marek Saletra.

Helst dansk ophugning

Udover det bæredygtige aspekt er der dog også økonomi i det for virksomheden fra Esbjerg.

- Vi sælger selvfølgelig til højestbydende inden for skrot. Sådan vil det altid være, men vi har også nogle krav til dem. De skal overholde det miljømæssige aspekt, siger direktøren.

- Vi håber, vi kan lave et overskud af det, men vi har ikke nogen garanti.

Er det en god forretning at købe et par gamle isbrydere?

- Nej. Ikke dem her. Vi har lagt os i selen for at sikre, at de bliver ophugget i Danmark, for det er vores filosofi: Man skal rydde op efter sig selv. Og det ville være synd, hvis de blev hugget op i Tyrkiet, siger han.

Har du fået lyst til at købe en eller flere stykker af de to ikoniske isbrydere, afholder Campen Auktioner i Randers auktion over alt det gamle inventar fra Danbjørn og Isbjørn lørdag klokken 13. 

Der er gennemsyn på torsdag af blandt andet gamle designermøbler og igen lørdag formiddag inden selve auktionen.

VIDEO: Følg ophugningen af isbryderne her:

Regnfuld mandag med hård vind

I hele Region Nordjylland kan vi i dag forvente regn, og i løbet af dagen tiltager vinden.

- Ude ved kysterne kan det godt være hård vind sammen med regnvejret, fortæller Lone Seier fra TV2 Vejret.

Temperaturen når op på mellem 11 og 13 grader i Nordjylland i dag, og først i aften bliver der tørt i den nordøstlige del af regionen.

Spørg Solvej Vindblæs om vejret.

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Udkantsgymnasium med i international forskning

På tværs af vestlige lande er det en problematik, at unge forlader udkantsområder for at uddanne sig.

Derfor deltager Morsø Gymnasium nu i et skotsk forskningsprojekt, hvor man skal undersøge og udvikle studievejledningen i håb om, at man kan styrke landdistrikterne.

- På gymnasiet arbejder vi med at vise vores elever nogle stier tilbage til Mors i løbet af deres tre år på gymnasiet. Det gør vi fx ved at undervise sammen med Museum Mors i faget historie og bruge lokale virksomheder som eksempler i faget erhvervsøkonomi. Vi har også lavet sabbatårs arrangement med lokale virksomheder og har et samarbejde med erhvervsrådet, og vi er på vej ind i projektet ”Nye veje” med kommunen og regionen, som også arbejder i dette felt. Vi vil rigtig gerne bidrage til, at det bliver et muligt tilvalg for de unge at blive eller komme retur, forklarer rektor ved Morsø Gymnasium, Ann Balleby.

Kendt nordjysk hotel vinder pris

Hvert år uddeler Den Danske Spiseguide priser til forskellige danske restauranter.

Guiden blev lavet for første gang i 1978, og er blevet udgivet årligt siden dag.

I år er Ruths Hotel i Skagen løbet med prisen som "årets bo & Spis adresse 2024". Det har køkkenchef ved Ruths Hotel skrevet om på Facebook.

Bro blev spærret efter usikkerhed om bæreevne: Nu er der nyt

Det har i weekenden ikke være muligt at benytte en del af Gugvej, som overflyver Ådalsmotorvejens tilkørsel, fordi den fredag blev spærret.

Det var på grund af en akut opstået situation. Det oplyste Brian Aagaard, der er civilingeniør hos By og Land i Aalborg fredag.

- Vi har været ude og lave en reparation på broen, hvor en rådgiver har opdaget noget i konstruktionen, der ser forkert ud i forhold til, hvordan man ville gøre det i dag. For at gå med livrem og seler, har vi derfor valgt at spærre broen, sagde han.

Nu er der dog godt nyt til bilisterne.

Weekendens arbejder er nemlig afsluttet, og man forventer at kunne åbne vejen igen mandag den 7. oktober om eftermiddag senest klokken 15.00.

Det oplyser Henrik Jess Jensen, der er afdelingsleder for Veje og Infrastruktur i By og Land i Aalborg Kommune.

- Vi beklager de gener vejlukningen har medført. Men grundet et muligt bæreevnesvigt valgte Aalborg kommune af sikkerhedsmæssige årsager at lukke vejen. Og igangsætte reparationsarbejder i løbet af weekenden. Skaden er udbedret og bæreevnen er nu intakt og dermed er vejen farbar, afslutter han.

Borgmester efter hastemøde om hemmeligt notat: Åbenlyst forskellige opfattelser

Fredag kunne vi på TV2 Nord afsløre, at Frederikshavn Kommune siden januar 2022 har kendt til de alvorlige økonomiske problemer på Frederikshavn Havn.

Det fik flere byrådsmedlemmer, som ikke sidder i kommunens økonomiudvalg, til at stå frem og fortælle, at de ikke har haft kendskab til notatet.

- Det gør mig vred og ked af det, at vi i byrådet har siddet og truffet beslutninger, som er baseret på et meget lille uddrag af det, som vi burde vide, lød det blandt andet fra Venstres gruppeformand, Jan Bjeldbak.

Derfor indkaldte borgmester Birgit S. Hansen (S) søndag eftermiddag alle gruppeformændene i byrådet til mødet om notatet fra 2022.

- Gruppeformændene har været samlet søndag eftermiddag. Der er dokumentation for, at der er stillet mange spørgsmål fra kommunen til havnen startende i 2022, lyder det fra Birgit S. Hansen i et skriftligt svar til TV2 Nord.

- Der er er åbenlyst forskellige opfattelser af, hvordan tingene hang sammen. Og netop derfor afventer vi nu advokatundersøgelsen med sindsro, afslutter hun.