Nej tak til tilbud: Små butikker kæmper mod fredagens forbrugsfest
Black Friday fejres på utraditionel vis flere steder. i Thisted donerer en virksomhed omsætningen til miljøorganisationer, og i Aalborg valgte en butik at slukke lyset for at minde om, at tilbud kan føre til butiksdød.
En tøjbutik i Aalborg gik i dag i sort. Ikke for at promovere Black Friday, men for at minde om, at tilbuddene kan betyde, at butikkerne dør ud. Det er det danske tøjmærke Lakor, der står bag tiltaget i deres lille pop-up-shop i Nørregade.
På kort sigt kan det virke fornuftigt, men på lang sigt tror vi på, at det resulterer i en kamp mod bunden, hvor alt bare skal være billigere, men man får ikke bedre produkter og slet ikke bæredygtige produkter,
Lars Riis, direktør, Elsk.com
Butikken har hele dagen kørt med sædvanlige priser og ingen tilbud eller rabatter. Samtidig valgte butikken at slukke det meste af lyset for at sætte fokus på, at hvis forbrugerne udelukkende jagter tilbud og billigere produkter hos de store kæder og på internettet, så kan det ende med, at de traditionelle handelsgader i byerne dør ud.
- Vi slukker lyset for at vise, hvordan alle de små butikker kommer til at se ud, hvis sådan noget med tilbud altid er det vigtigste i stedet for kvalitet, siger Jonas Nordberg fra Lakors butik i Aalborg.
Virksomhed donerer omsætning til naturen
I Thisted har tøjmærket Elsk også valgt at fejre Black Friday på en utraditionel facon. Firmaet har taget en beslutning om, at donere hele deres omsætning fra fredagens salg til forskellige miljøorganisationer.
- Al den omsætning, vi får på elsk.com i dag, donerer vi til der, hvor vi tror, der er mest brug for det, nemlig ude i naturen, siger Lars Riis, der er direktør for Elsk. Virksomheden har også valgt at droppe tilbud og rabatter, og Lars Riis har ikke meget til overs for Black Friday:
- Vi tror på, at Black Friday er skidt for både forbrugeren og virksomheden. På kort sigt kan det virke fornuftigt, men på lang sigt tror vi på, at det resulterer i en kamp mod bunden, hvor alt bare skal være billigere, men man får ikke bedre produkter og slet ikke bæredygtige produkter, siger han.
Kunderne er tilfredse med manglende tilbud
Tiltaget ser ud til at falde i god jord hos forbrugerne. Elsk.com får flere ordrer end normalt, også selvom virksomheden ikke giver rabatter som mange andre netbutikker.
- Indtil videre er det blevet taget overraskende godt imod, og det er jo både godt og skidt, siger Lars Riis med et smil.
Også i Aalborg-butikken Lakor er kunderne glade for den anderledes Black Friday.
- Det er egentlig bare lidt hyggeligere at komme herind i stedet for i de der store koncerner, hvor alting bare virker så kommercielt, og så har jeg ikke noget imod at betale lidt ekstra, siger Peter Ulmer, der er kunde i Lakor.
For Lakor er det vigtigt at gøre kunderne opmærksomme på, at de skal tage vare på de små butikker, hvis de vil beholde dem.
- Det bliver alle de små butikker, der i sidste ende kommer til at mærke det her, og det ender i sidste ende med, at i alle de små fine gader, vi har, specielt i en by som Aalborg, vil de små butikker komme til at bløde, siger Jonas Nordberg fra Lakor.