Niels er begejstret for sin hjemmepleje - men har ét ønske for fremtiden

Mere end otte ud af ti er tilfredse med hjælpen og plejen i Aalborg Kommune. En af dem er Niels Kronborg Jensen fra Nørresundby.

- Jeg er 100 procent tilfreds med den hjælp, jeg får. 

56-årige Niels Kronborg Jensen modtager hver dag både praktisk og personlig hjemmehjælp i sit hjem i Nørresundby. Han får hjælp til dagens gøremål såsom madlavning og kropshygiejne.

Han er blandt dem, som har været en del af en Megafon-undersøgelse, der viser, at mere end otte ud af ti er tilfredse eller meget tilfredse med hjælp og pleje fra hjemmeplejen i Aalborg Kommune. 

- Det er meget venligt personale og lytter til en, og jeg får den hjælp, jeg har behov for, siger Niels Kronborg Jensen. 

Når plejeren er fast, behøver man ikke forklare alting forfra, mener Niels Kronborg. Foto: Thomas Kollerup
Når plejeren er fast, behøver man ikke forklare alting forfra, mener Niels Kronborg. Foto: Thomas Kollerup

Stor tilfredshed 

Undersøgelsen har adspurgt 1650 borgere, som modtager hjælp fra hjemmeplejen, og ni ud af ti oplyser, at de har en god eller meget god relation til deres faste hjælper. En af dem er social- og sundhedsassistent Sussi Bagge Mikkelsen. 

- Det bliver jeg rigtig glad for og er utrolig stolt og stolt af, at vi har fået sådan en flot brugertilfredshedsundersøgelse. Det er bare dejligt, siger Sussi Bagge Mikkelsen. 

Undersøgelsen viser også, at ni ud af ti modtagere af personlig pleje oplever, at deres faste hjælpere behandler dem med respekt og omsorg. 

Sussi Bagge Mikkelsen er ikke fast tilknyttet Niels Kronborg Jensen, men hun har haft mange besøg hos ham og kender ham godt. 

- Når jeg kommer ind til Niels, ved jeg også, hvilken jargon vi kan have. Og Niels vil rigtig gerne have, vi kan lave noget sjovt, og jeg er fri for at spørge, hvordan skal du skrubbes på ryggen, eller hvad det nu måtte være, siger hun. 

- Når jeg kommer ind til Niels, ved jeg også, hvilken jargon vi kan have, siger social- og sundhedsassistent Sussi Bagge Mikkelsen. Foto: Thomas Kollerup
- Når jeg kommer ind til Niels, ved jeg også, hvilken jargon vi kan have, siger social- og sundhedsassistent Sussi Bagge Mikkelsen. Foto: Thomas Kollerup

Plads til forbedringer

Nemlig den faste relation mellem en fast plejer og modtager kan forbedres. Halvdelen af undersøgelsens adspurgte siger, at de modtager personlig pleje af forskellige plejere fra gang til gang. 

- Det er ikke godt nok. Det er også derfor, vi har sat initiativer i gang. Vi er også ved at forsøge med noget kunstig intelligens i forhold til vores køreplaner ude i et af vores landdistriktsområder for at se, om vi kan gøre dem bedre og på den måde sikre, at det er de samme plejere, der kommer ud til borgerne, siger Kristoffer Hjort Storm, der er rådmand for Senior- og Omsorgsforvaltningen i Aalborg Kommune (uden for parti). 

Niels Kronborg Jensen foretrækker også en fast plejer. 

- Det betyder noget, fordi så er man fri for at forklare vedkommende, hvad han eller hun skal lave, siger han. 

- Det skal være en fast. En fast medarbejder, siger han.  

To, der er glade for et godt samarbejde. Foto: Thomas Kollerup
To, der er glade for et godt samarbejde. Foto: Thomas Kollerup

Seneste nyt

fra Nordjylland