Nu tøffer damptogene igen: Verdenskendt modeljernbane tilbage i drift
David har bygget en stor modeljernbane
Minihotellet Krogen i Hasseris er kendt over det meste af verden for deres modeljernbane. I tre år har banen været ude af drift, men nu tøffer de dampdrevne modeltog igen i haven.
Med sine blot 12 værelser gør Hotel Krogen, der er placeret i en gammel villa i Hasseris, ikke meget væsen af sig. Men hotellet er på trods af sin beskedne størrelse kendt i det meste af verden. Og det er af en grund, der intet har med hoteldrift at gøre.
Hotelindehaver David Clement, forstår sig nemlig endnu bedre på modeljernbaner og -tog end på hoteldrift. Og det trækker kunder til fra hele verden.
For i hotellets have ligger en af nordeuropas største havebaner. Den snor sig over godt 450 meter og her kan gæster og andre modeltogsinteresserede sætte deres egne tog fri - helt uden omkostninger.
Det kan de i hvert fald nu.
Genindviet efter tre års stilstand
Banen er nemlig først lige kommet tilbage i drift efter at have stået stille i cirka tre år. Den gamle bane forfaldt og rådnede og siden den blev taget ud af drift har David Clement knoklet for at få den nye bane klar igen.
Helt klar blev den lørdag, da de sidste skinner, der var blevet sendt helt fra Schweiz, var endeligt monteret. Og stort set med det samme strømmede togentusiaterne ud i haven for at sætte togene på banen.
- Folk har jo boet på hotellet og ventet på at banen skulle blive færdig, så de var hurtigt ude og teste og køre, da den var klar, fortæller David Clement.
Hotel Krogens havebane er noget for sig og med sin størrelse skiller den sig ud i landskabet. Noget andet, der får banen til at skille sig ud, er at den alene er bygget til modeltoge, der kører på damp. Så kort efter at banen var åbnet igen, drønede togene derudaf med små dampskyer stående ud af skorstenene.
Knoklet fra morgen til aften
Hotel Krogens havebane er i første omgang opført i 2008-2009 og så er den renoveret og udbygget løbende. Nu skulle der så en "genstart" til og håbet er, at den nye bane kan holde de næste 25 år.
Når den tid oprinder, tror David Clement ikke, han vil kaste sig ud i endnu en genopbygning af banen. For det koster masser af timer og hårdt arbejde at gennemføre sådan et projekt. Det kan hans kæreste Lotte Fenger bevidne:
- De sidste mange uger har det været fra morgenstund til sen aften. Han har lige kunnet få tid til at spise mad og så er han løbet ud i haven igen, siger hun og fortæller videre:
- Han sidder altid med telefonen og surfer efter noget togrelateret, for det kunne jo være, man kunne forbedre og give et lille nøk her og der.