Ny app gør det muligt at trænge ind bag låste døre
Helt ny teknologi giver nye muligheder for eksempelvis boligfremvisning
En ny app åbner nu op for en helt ny form for boligfremvisning. Fænomenet, som hedder augmented reality, tilføjer en ny dimension til virkeligheden.
Kunne du tænke dig at få fremvist din måske kommende bolig lige præcis, når du har tid? Vil du have muligheden for at "snuse omkring" i de forskellige rum lige så længe, du har lyst? I så fald kan du godt finde det brede smil frem. En ny nordjysk app giver dig nemlig muligheden for at gøre lige netop dette.
Augmented reality - som frit oversat betyder udvidet virkelighed - er teknologien bag den nye app, som er udviklet af det nordjyske reklamebureau Fedder+Okkels. App'en giver dig mulighed for at scanne en kode og blive lukket ind i et 3D-univers, hvor du eksempelvis kan blive vist rundt i en lejlighed. Du får rundvisningen på din telefon, men oplevelsen skulle gerne være omtrent lige så god, som hvis du var fysisk til stede i lejligheden.
Når først du ser, hvor fedt det er, så vil du også have det, og når først virksomhederne ser, hvad det kan, så vil de også bruge det.
Thomas Fedder, Fedder Okkels
- Lige nu handler det egentlig mest om at give folk et indtryk af, at hvis jeg ikke kan komme til åbent hus og se lejligheden fysisk, så er det her næsten ligeså godt, siger Thomas Fedder fra Fedder+Okkels.
Plakaterne, som man skal scanne med sin mobil eller iPad for at få den virtuelle 3D-rundvisning, hænger i første omgang på 120 af boligselskabet Alabus opgange i blandt andet Grønneparken i Aalborg.
- Vi ser nogle muligheder rent teknisk, som vi ikke kan se i hverken hjemmesider eller mails eller andre facetter i dagens teknik, siger Klaus Ringgaard, direktør for Alabu Bolig.
Ifølge Thomas Fedder vil augmented reality udvikle sig hastigt i løbet af de kommende år.
- Vi er i den spæde begyndelse, og vi vil gerne prøve det her af som de første for at se, om det overhovedet er noget, publikum interesserer sig for. Når først du ser, hvor fedt det er, så vil du også have det, og når først virksomhederne ser, hvad det kan, så vil de også bruge det, siger Thomas Fedder.
Selvom augmented reality angiveligt har et stort potentiale, vil det næppe erstatte den rigtige boligfremvisning. Alabu ser dog den nye teknologi som et stærkt supplement, der ruster boligselskabet til at møde kundernes fremtidige behov.
- Jeg er sikker på, at familien-Danmark vil bruge det her. Så det er vejen frem for os. Ingen tvivl om det, siger Klaus Ringgaard.