Foto: Henning Bagger (Ritzau Scanpix)

Ny bro over Limfjorden vil koste 400 millioner: Aalborg Kommune står klar med en fjerdedel

Forundersøgelser peger på at en ny bro over Limfjorden kan give samfundsmæssige gevinster for 800 millioner kroner.

En ny cykel- og gangbro over Limfjorden, som skal forbinde den nye Stigsborg-bydel i Nørresundby med Aalborg, er kommet et skridt tættere på blive til virkelighed.

De omfattende forundersøgelser af mulighederne for en ny bro er nemlig blevet afsluttet og på bundlinjen står en klar anbefaling, en forventet gevinst og ikke mindst en pris hvis broen skal gøres ud i livet.

Og lad os starte med det sidste: Prisen. Den vil, hvis anbefalingen til en ny bro bliver ført ud i livet, ende på 400 millioner kroner. Og halvdelen af den regning er der faktisk allerede fundet villige købere til.

01:54

En 550 meter lang bro skal efter planen forbinde Stigsborg i Nørresundby med havnefronten i Aalborg

Luk video

Aalborg Kommune står nemlig klar til at skyde 100 millioner kroner i den nye bro - under forudsætning af at Stigsborg P/S, byudviklingsselskabet der står for den nye Nørresundby-bydel gør det samme. Og det er de også klar til.

- Der må ikke herske nogen tvivl om, at vi ser en ny cykel- og gangbro fra Aalborg til Stigsborg som en kæmpegevinst – både for Aalborg og for de kommende ca. 7.500 beboere i Stigsborgområdet. Derfor ser vi positivt på en medfinansiering i størrelsesordenen 100 millioner kroner, udtaler bestyrelsesformand Flemming Borreskov fra Stigsborg P/S i en pressemeddelelse.

- Faktisk har vi allerede indbygget en klausul i alle grundsalgskontrakter, der indebærer, at grundejere på Stigsborg er med til at betale for broen. Det synes vi er helt oplagt, og det er blevet taget godt imod hos de pensionsselskaber og private bygherrer, der indtil videre har købt en grund på området, udtaler han videre.

Den nye Stigsborg-bydel i Nørresundby kommer til at huse 7500 indbyggere, når den er fuldt bebygget. Foto: PR

Oplukkelig drejebro med plads til krydstogtskibe

Forundersøgelsernes anbefalinger peger på en 550 meter lang oplukkelig drejebro. En sådan bro vil både give mulighed for at krydstogtskibe jævnligt skal lægge til i Aalborgs inderhavn og der vil med mindst 6,5 meters bredde være masser af plads til både gående og cyklende trafik ligesom der bliver mulighed for ophold på broen.

- Jeg synes, at det er positivt, at overliggeren er sat højt, og det kan blive en ideel løsning for Aalborg og Nørresundby. Forslaget viser, hvordan vi kan løse udfordringerne, så vi ikke generer skibstrafikken, og kan få et nyt ikon for byen, som peger ind i den grønne og bæredygtige omstilling, som vi arbejder målrettet for. Undersøgelsen er netop præsenteret for Magistraten, og nu skal vi i gang med at drøfte, om det er muligt at tage den spændende idé med i budgetlægningen, udtaler borgmester i Aalborg Thomas Kastrup-Larsen i pressemeddelelsen.

Forslaget viser, hvordan vi kan løse udfordringerne, så vi ikke generer skibstrafikken, og kan få et nyt ikon for byen, som peger ind i den grønne og bæredygtige omstilling, som vi arbejder målrettet for.

Thomas Kastrup-Larsen, Borgmester, Aalborg Kommune

Derudover mangler der altså også en aftager til de sidste 200 millioner kroner på den store regning og her er det meningen af fonde og private skal give tilskud. Det er en model, der er vidt udbredt og som man er lykkedes med i foreksempel København.

800 millioner værd i samfundet

For den investering regner man med at kunne skabe en samfundsmæssig gevinst på 800 millioner kroner. Det er penge der kommer tilbage til samfundet gennem kortere rejsetid, forbedret klima samt mindre forurening, støj og trængsel.

I forundersøgelserne vurderes det, at en bro, når Stigsborg-området er fuldt udbygget, vil blive benyttet til 3500 - 7000 cykelture og 2000 - 5000 gåture på en gennemsnitnig hverdag.