Ny bussluse på vej i Aalborg, men uden massegrav: - Nu prøver vi en blødere løsning
Plejer du at køre i bil på Østerbro i Aalborg, så du skal finde en alternativ rute i fremtiden.
Med en ny bussluse i Aalborg er der sikkert nogle, der frygter for deres bils velbefindende efter de mange ulykker i busgraven – eller massegraven for biler – i Aalborg Vestby. Den frygt kan du dog godt pakke væk igen.
For selvom det bliver sværere for bilister at køre igennem Østerbro i Aalborg, så bliver det dog med en noget mindre konsekvens, end det man har set og for nogle oplevet på Kastetvej.
I stedet for en busgrav har man nemlig valgt at forsøge sig med skiltning i stedet for. Det blev tirsdag besluttet i kommunens Klima- og Miljøudvalg.
- Nu prøver vi med den lidt blødere løsning her, fordi vi er overbeviste om, at vi godt kan, hvis ikke forhindre al bilkørsel så i hvert fald reducere den gennemkørende bilkørsel, så vi kan løse trængselsproblemerne for busserne, siger Per Clausen (EL).
Busser forsinket i massevis
Grunden til, at man har valgt at lave en ny bussluse, er, at der ifølge Per Clausen er tusindvis af passagerer, der hver dag bliver forsinket på grund af kødannelser på Østerbro.
- Det er det, vi gerne vil have gjort op med ved at sikre, at der ikke længere er gennemkørende biltrafik på Østerbro, siger han.
På trods af busgraven i Aalborg Vestby er rigtig effektiv, i forhold til at bilerne i hvert fald ikke kører under jernbanebroen, så har man fravalgt den løsning på Østerbro.
Og det er, selvom man ved, at busgravene er mere effektive end skiltning.
- Vi bruger forskellige modeller forskellige steder i byen allerede nu – nogle steder har man busgrave, andre steder har man skiltning, siger Per Clausen og fortsætter:
- Erfaringen er med skiltning, at det måske ikke virker helt så effektiv som en busgrav, men på den anden side så slipper folk lidt billigere, når de overtræder reglerne.
Planlagt til efteråret
Et af hovedformålene med at anlægge den nye bussluse på Østerbro er at få flere passagerer til at bruge den kollektive trafik.
Ydermere skal det være med til forbedre trafiksikkerheden omkring Østerbro.
Nu er næste skridt, at kommunens By- og Landskabsudvalget skal behandle forslaget. Det sker 20. april.
Ifølge Per Clausen regner man med at påbegynde arbejdet i efteråret, og så skulle det være færdigt ”i løbet af nogle måneder”.