Ny udvikling i stor boligkonflikt: Kræver svar om mulig dobbeltrolle
Både Plus Bolig og Aalborg Kommune skal undersøges.
Det er efterhånden en langvarig og temmelig omfattende konflikt, der verserer mellem boligselskabet Plus Bolig og flere af boligselskabets afdelinger.
En alvorlig tagskade, en vandskade i millionklassen og uretmæssige honorarer for flere hundrede tusinde kroner er bare nogle af stidspunkterne.
På TV2 Nord har vi den seneste tid dækket konflikten, som blandt andet omhandler, Plus Boligs svigt overfor lejere, fem afdelinger, der alle ønsker at komme ud af Plus Bolig, og ikke mindst beskyldninger om inhabilitet hos tilsynet i Aalborg Kommune, der håndterer konflikten.
Konflikten er havnet i lidt af en hårdknude.
Men nu er der nyt i sagen, for torsdag har Social- og Boligstyrelsen bedt Aalborg Kommune om at handle og få undersøgt Plus Boligs økonomi.
Derudover skal Aalborg Kommune også selv undersøges, for styrelsen har sendt spørgsmålet om, hvorvidt en afdelingsleder i kommunens tilsyn er inhabil, videre til Ankestyrelsen med ønsket om at få det behandlet.
Se vores tidligere indslag om mulig dobbeltrolle her:
Ekstern part skal undersøge økonomien
Social- og Boligstyrelsens reaktion kommer efter to henvendelser fra afdelingsformændene i de afdelinger, der ønsker at komme ud af Plus Bolig.
I den ene henvendelse oplister de en række kritikpunkter vedrørende Plus Bolig, mens de i den anden kritiserer tilsynet hos Aalborg Kommune og sår tvivl om afdelingslederens habilitet.
Styrelsen har tidligere på efteråret bedt Aalborg Kommune om en vurdering af Plus Boligs økonomiske situation, men kritikpunkterne betyder nu, at der kræves yderligere undersøgelser, og den anbefaler, at undersøgelser foretages af en ekstern part for eksempel et revisionsselskab eller en anden boligorganisation
Uddrag af Social- og Boligstyrelsens udtalelse
I lyset af de kritikpunkter, der er rejst vedr. Plus Boligs økonomiforvaltning, skal Social- og Boligstyrelsen henstille, at Aalborg Kommune i den forbindelse ligeledes gennemfører følgende, herunder så evt. økonomiske konsekvenser kan indgå i vurderingen:
1. En analyse af boligorganisationens nøgletal og en prognose for udviklingen i boligorganisationens økonomi. Herunder skal det også vurderes, hvad udsigten er, hvis boligorganisationen afgiver de fem afdelinger.
2. En undersøgelse af boligorganisationens beregning og opkrævning af byggesagshonorarer med henblik på at fastslå, om byggesagshonorarer opkræves og anvendes i overensstemmelse med reglerne.
3. En gennemgang af Plus Boligs praksis for kontering, herunder om udgifter til administration konteres korrekt.
Såfremt undersøgelsens konklusioner viser behov herfor, bør undersøgelsen munde ud i anbefalinger til genopretning og konsolidering af boligorganisationens økonomi eller dele heraf, hvis boligorganisationen afgiver fem afdelinger.
Social- og Boligstyrelsen skal anbefale, at ovenstående afdækning gennemføres af en ekstern part. Kommunen kan hertil indhente bistand til en analyse hos andre boligorganisationer og/eller revisionsselskaber, og undersøgelsen kan tilrettelægges i samarbejde med den eksterne part. Et kommissorium for en undersøgelse kan evt. affattes med bistand fra en advokat.
Kræver handleplan
Foruden undersøgelsen af Plus Bolig bliver Aalborg Kommune også bedt om at redegøre for, hvilke skridt kommune vil eller har taget for at sikre, at Plus Boligs afdelinger administreres og drives på en effektiv og forsvarlig måde.
Rådmanden for området, Jan Nymark Rose Thaysen (V), har tidligere fortalt, at det er en konflikt, der fylder meget hos kommunen.
- Jeg tror, vi har en medarbejder, som mere eller mindre er fuldtidsbeskæftiget med den her sag, siger Jan Nymark Rose Thaysen.
Kommunen har frist til at besvare de to henstillinger den 10. januar 2024.