Nye bybusser på el indviet i Aalborg
90 eldrevne busser skal være med til at sikre, at Aalborg Kommune når sit mål om at reducere CO2-udslippet med 70 procent i 2030.
Bybusserne i Aalborg plejer at kunne høres et stykke væk, når de gasser op for at samle passagererne op langs de mange stop i indre by. Men det er slut nu.
I dag indsatte Nordjyllands Trafikselskab de første 90 eldrevne bybusser, der er meget lydsvage.
- Kørslen er meget glidende, der er ingen støj i bussen, dørene har en helt anden lyd, så løftet af den kollektive trafik er markant, og det håber jeg, mange kommer ud og får prøvet, siger Thomas Eybye Øster, der er direktør i Nordjyllands Trafikselskab.
Aalborg Kommunes borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) kørte med på jomfruturen fra bussernes depot til Gammel Torv i indre by, og han er allerede begejstret, selv om de nye bybusser blot er få timer gamle.
- Jeg synes, det er fantastisk. Det er virkelig dejligt og en helt anden fornemmelse end at køre i dieselbusserne, som vi tidligere har haft. Jeg glæder mig bare til, at vi får det hele ud og køre, siger han.
Aalborg Kommune er dermed den første kommune i Danmark til at lave så stor en miljørigtig omstilling af den kollektive trafik på én gang.
Reducerer CO2-udslip
Med omlægningen til el sparer Aalborg Kommune mere end otte millioner kroner, men de nye busser er ikke kun god for pengepungen.
- De dieselbusser, vi tidligere har kørt med, har udledt en masse CO2, så dét at vi får omlagt giver en grønnere løsning, og så kan vi se i forbindelse med udbuddet, at det også er blevet billigere, fortæller borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S.)
Enhedslisten har længe haft et ønske om at omlægge den offentlige trafik i Aalborg Kommune til en mere miljørigtig af slagsen. Det er de eldrevne busser med til at sikre.
- Det her er et vigtigt led i Aalborg Kommunes ambition om at reducere CO2-udslippet med 70 procent i 2030, siger han.
Kunderne kommer til at få en fantastisk oplevelse med den kollektive trafik fremadrettet.
Thomas Kastrup-Larsen, borgmester, Aalborg Kommune (S)
Miljørigtig vedligeholdelse
De nye busser forventes at spare Aalborg Kommune for 6.300 tons CO2-udledning om året. Selv vedligeholdelsen af dem er miljørigtig, fordi en elbus har færre dele i sin motor, så den bliver billigere og nemmere at vedligeholde.
- Jeg synes, det er vigtigt, at vi går forrest i den grønne omstilling, så på den måde er jeg glad for at vi kan vise vejen med hvordan man kan gøre, og det her kommer til at gøre en stor forskel. Både for borgerne men også for miljøet, siger han.
Inden udgangen af 2023 vil alle byens 121 busser være eldrevne og køre fra det nyindviede busdepot i det østlige Aalborg.
- Det bliver jo til glæde for selvfølgelig miljøet, for støjen i byen, men ikke mindst også for kunderne, der kommer til at få en fantastisk oplevelse med den kollektive trafik fremadrettet, siger borgmesteren.
Det norskejede selskab Tide Bus står for at drive busserne og det nye busdepot, hvor 124 ladestandere skal sørge for strømmen.
8 fordele ved eldrevne busser
- Mere lys og moderne indretning af bussen med bl.a. USB-stik, så passagererne kan lade mobilen op undervejs.
- Større flexarealer med plads til barnevogne, kørestole og mulighed for at tage cyklen med.
- Moderne klimaanlæg.
- Videoovervågning for større tryghed for kunder og chauffører.
- Mulighed for at betale med elektroniske betalingsmidler som for eksempel Dankort og MobilePay.
- Mindre støj - både inde i bussen og i gadebilledet.
- Miljømæssige gevinst lokalt, da el-busserne hverken udleder CO2 eller skadelige partikler.
Kilde: Nordjyllands Trafikselskab