Online grænsehandel vælter i dårlige anmeldelser: Bent sendte mere end 100 beskeder, før han fik sin vin og nutella
Billige dåseøl og søde sager er nogle af de ting, der reklameres med hos netpris.dk.
Netpris er en online grænsehandel, men flere nordjyske kunder har haft store problemer med at få leveret varerne, når de har bestilt hos Netpris.
En af dem er Bent Smed Poulsen, der ikke fik sine bestilte varer, før han havde sendt store bunker af mails til Netpris og fragtformidleren Shippii.
Ingen af de to virksomheder har telefonnummer til en kundeservice på deres hjemmeside.
- Jeg synes, det er irriterende, at man på den måde driver en useriøs virksomhed.
- Man kan ikke kontakte dem, man kan ikke ringe til dem. Man kan godt skrive til dem, men de svarer ikke tilbage, påpeger Bent Smed Poulsen
TV2 Nord har været i kontakt med flere nordjyder, som efter mere end en måned mangler at modtage deres varer fra Netpris.
Der kommer en djævel op i mig, når jeg føler, at man prøver at snyde mig.
Bent Smed Poulsen, Aalborg
Ligesom Bent Smed Poulsen har de også forsøgt at kontakte begge virksomheder, men det har endnu været uden held.
- Jeg har brugt dem en del gange, og det har fungeret rigtigt fint. Sidste gang haltede det lidt, og den her gang gik det helt i stå.
Det er ikke til at sige, præcis hvor ordrerne hænger fast.
Kunderne bestiller grænsevarerne på hjemmesiden, men Netpris kan ikke stå for leveringen. Derfor henvises der til fragtformidleren Shippii, når varerne skal fra Tyskland til Danmark.
Shippii er udelukkende fragtformidler og bruger et andet fragtfirma til at sende varerne. Hos de kunder vi har talt med, er det Bring, men når kunderne får fat i Bring, er meldingen den samme.
- Ordren er oprettet, men Bring har ikke fået varerne.
I Bent Smed Poulsens tilfælde krævede det 60 mails og 40 Messenger-beskeder til Shippii og Netpris, før varerne kom afsted mod Aalborg.
- Hvis ikke jeg skrev alle de mails, så var der ikke sket noget, lyder det fra Bent Smed Poulsen, der til sidst fik besked på, at han var blokeret fra at sende flere mails.
Forbrugerrådet Tænk advarer
Seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, Martin Bruun-Houmølle fortæller, at så længe virksomheden er beliggende indenfor EU, så gælder rettighederne, man har som forbruger altid.
Men når virksomheden ikke er dansk, kan der være udfordringer.
- Hvis man har problemer med at få leveret sin vare eller varen ikke stemmer overens med det aftalte, så kan det være svært at få gennemtvunget sine krav. Vi har rettighederne, men der kan komme problemer, hvis man skal til klagenævn i Tyskland eller Spanien, for det er ikke ligeså nemt som at klage ved det danske forbrugerklagenævn, siger Martin Bruun-Houmølle.
Hvis en onlinehandel er gået galt, kan man som forbruger tage fat i Forbruger Europa Danmark, der gennem sit partnerkontor forsøger at få kontakt til virksomheden, men hvis ikke virksomheden vil indgå i dialog, kan de ikke gøre det store.
- Hver gang man handler på nettet, bør man altid undersøge, hvem man handler os. Det er en god idé at tjekke, hvor virksomheden ligger og derefter lave en søgning på nettet af, hvad andre kunder har sagt om virksomheden, forklarer seniorjurist Martin Bruun-Houmølle
På Trustpilot vælter det også ind med dårlige anmeldelser af både Shippii og Netpris.
Mange af dem giver virksomhederne en stjerne – også Bent Smed Poulsen.
- Der kommer en djævel op i mig, når jeg føler, at man prøver at snyde mig.
- Jeg vil være med til at advare andre om at ryge i fælden. Og så synes jeg også, at virksomheden skal vide, at de har et ry at rette op på, hvis de ønsker at have en virksomhed, siger Bent Smed Poulsen.
Selvom han har købt billige grænsevarer flere gange, har den seneste oplevelse sat sig i ham.
- Når man sælger en vare, så man også være interesseret i, at den kommer frem. Ellers handler man der ikke mere. Det gør jeg ikke, som det er nu, så er det slut med det. Jeg kommer aldrig til at bruge dem igen.
TV2 Nord har forsøgt at kontakte både Shippii og Netpris, men ingen af de to virksomheder er vendt tilbage på vores henvendelser.