På Vestbjerg Skole så en opfindsom lærer muligheden for at give eleverne en helt særlig historieundervisning.
7.A på Vestbjerg Skole fik i dag en anderledes undervisning, da de skulle have historie.
Lærer Steen Amundsen så nemlig sit snit til at flytte undervisningen udenfor til vognmandsblokaden, som flere steder satte Nordjylland i stå.
- Det var helt spontant, da jeg selv så blokaderne i morges. Det kunne jeg ligeså godt bruge i undervisningssammenhæng. Det er jo samfundsmæssige forhold i levende live, fortæller historielæreren.
Vognmændene reagerede positivt på, at eleverne ville stille dem spørgsmål i forbindelse med blokaden.
Eleverne fik også en flyer med hjem, så de kan diskutere blokaden med forældrene henover aftensmaden.
- Den er jo som sådan ulovlig (blokaden red.). Og der var også nogle af eleverne, der stillede spørgsmål og som måske fik en dybere indsigt i hvorfor, vognmændene agerer, som de gør, siger Steen Amundsen.
I følge historielæreren var der også et andet sigte med dagens ekskursion.
- Da jeg gik i skole i 70'erne kom vi jo tit ud. Det sker ikke så ofte i dag, så det var en kærkommen lejlighed til at komme ud af klassen, siger Steen Amundsen.
Og dagens vognmandsblokade passede også ind i det tema, eleverne lige er blevet undervist i.
- Vi har lige haft om industrialiseringen og demokrati i 1800-tallet, og vi står jo på skuldrene af vores fortid. Vi har jo mulighed for at ytre os, modsat det, som foregår i eksempelvis Rusland. Og det var muligt, at gøre eleverne det klart, når vi havde et aktuelt eksempel, afslutter historielæreren.