Snigpremiere: Velkommen til Victors verden - hvor latter ikke har lyd
Forestil dig en verden uden lyde. Ingen fuglefløjt. Ingen musik. Ingen latter. Ingenting. Sådan er Victors verden. Nu kan du få et indblik i Victors verden.
Victor kom til verden i 2003 og er født døv. Hans forældre er også døve. Kun lillebroderen er normalt hørende.
Når Victor skal kommunikere med andre, foregår det via tegnsprog. En kommunikationsform, som benyttes af færre og færre, fordi mange får indopereret et implantat, der gør dem i stand til at høre lyde bedre. Men det kan Victor ikke få. Så han må kommunikere 100 procent via tegnsprog - et sprog han lærer på Center for Døvblindhed og Høretab (CDH) i Aalborg.
Victors skole
Skolen har 70 år på bagen og hed tidligere "Aalborgskolen". Den hører under Region Nord og er en del af tre landsdækkende tilbud i henholdsvis Fredericia, København og Aalborg. Her undervises i alt 170 børn fra hele Nordjylland og dele af Midtjylland.
- Adgangsbilletten til os, det er, at man har behov for tegnsprog eller tegnstøttet kommunikation, som er det talte danske sprog, der så bliver understøttet af tegn fra døves tegnsprog. Eller det er taktil kommunikation, som primært bruges til døvblinde, og det er et tegnsprog, hvor man støtter med hænderne, så man rører ved hinanden, mens man taler - fortæller Lene Rishøj, der er leder af undervisningsafdelingen på CDH i Aalborg.
Døve i Danmark
- I Danmark er der cirka 4000 døve.
- Hvert år fødes omkring 65 børn, der kan betegnes som døve.
- I Nordjylland anslås det, st ca. 200 voksne og 50 børn har så stort et høretab, at de er døve.
Det svære sprog
Victor undervises på skolen fem gange om ugen, og han er glad for at gå i skole. Matematik er yndlingsfaget, men sprogtimerne er ikke i så høj kurs. Og det er der en forståelig grund til:
- De fleste af de elever, vi har her, de har tegnsprog som deres primære sprog. Eller tegnsprog som deres første sprog. Modersmål. Og så har de dansk, kan man sige, som deres andet sprog. Men i og med tegnsprog ikke har noget skriftsprog, så skal de formulere sig skriftligt, hvad enten de læser det eller de selv skal formulere det. De skal formulere sig på et - for dem - fremmedsprog. Det vil svare til, at du og jeg talte dansk, men skulle formulere os på skrift - og skulle tilegne os viden ved at læse på kinesisk eller finsk eller et andet fremmedsprog. Det er den udfordring, de har hver evig eneste dag, fortæller Victors lærer, Bente Christensen.
Det er den udfordring, de har. Hver evig eneste dag.
Bente Christensen, lærer, CDH
Victors fremtid
Victor er en helt almindelig, glad dreng og han trives godt socialt med de andre elever og lærere på skolen og i Planethuset, hvor han overnatter to dage om ugen. Selv om han kun er teenager, har han mange drømme for fremtiden:
- I min fremtid dér kunne jeg godt tænke mig et eller andet selvstændigt. Jeg vil gerne have en sød pige og nogle børn. Nej, ét barn er nok, ja. Og så en kone - siger Victor, der ikke søger andres medlidenhed over hans handicap.
- Nej! Victor har ikke ondt af sig selv. Victors familie har ikke ondt af ham. Han klarer sig supergodt med alle de ressourcer, han nu har. JA! Men han har aldrig prøvet andet og det er Victors lod. Så vi hjælper ham ikke ved at have ondt af ham. Vi hjælper ham tværtimod ved at skubbe til ham, så han får brugt og udnyttet alle de ressourcer, han har. Det, tror jeg, er den måde vi hjælper ham bedst på - slutter Lene Rishøj, leder af CDH.
Du kan se hele programmet om Victors Verden lige over denne artikel eller på TV2 Nord Salto i aften - 28. december - klokken 19.50.
Programmet er også tegnsprogstolket, og den udgave kan du se herunder eller på Salto den 29. december klokken 14.25.
Programmet døvetolkes af tegnsprogstolk Anne Dorte Jæger Sørensen.
Programmet er tilrettelagt af Jesper Bradsted.