Softwarerobot skal hjælpe ved coronatests
Foto: Line Bloch Klostergaard, Region Nordjylland
Når en patient skal tjekkes for coronavirus, består det ikke kun af en podning. Der er også en række administrative opgaver forbundet med processen, og nye softwarerobotter skal nu afhjælpe de administrative opgaver.
Over 1,5 millioner mennesker er indtil videre blevet testet for coronavirus i Danmark. For sygeplejerskerne består arbejdet af en podning, hvor en vatpind føres ned i svælget.
Men udover podningen består testningen af en række administrative opgaver, som for eksempel patientregistrering og udskrivning af labels.
De administrative opgaver har ved testteltet i Hjørring indtil videre beskæftiget mellem 1 og 1,5 sekretærer, som dermed ikke har kunnet foretage andre opgaver.
Det bliver der nu lavet om på, da man ved testteltet i Hjørring har automatiseret nogle af de administrative opgaver, som dermed skal lette de ansattes monotone, faste opgaver og frigøre tid til patienterne.
- Det er et godt eksempel på, hvordan softwarerobotter kan overtage de mere rutineprægede opgaver og efterligne medarbejdernes opgaveløsning f.eks. ved automatisk at finde, kopiere og opdatere en række oplysninger i en bestemt rækkefølge i forskellige formularer og systemer, siger hospitalsdirektør Henrik Larsen i en pressemeddelelse.
Gennembrud at systemer kan arbejde sammen
Det er ikke noget nyt, at sundhedsvæsenet har systemer til at hjælpe med administrative opgaver. Man bruger også en række systemer i forbindelse med testning for coronavirus: Ét system står for at udskrive en stregkode til prøveglassene, når sygeplejersken scanner sundhedskortet. Et andet system står for at sende stregkoden til laboratoriet, og et tredje system står for at sende prøvesvaret videre til sundhed.dk, hvor borgeren kan se testresultatet.
Hvor en medarbejder tidligere har skullet håndtere systemerne individuelt, kan softwarerobotten nu håndtere dem automatisk på tværs af alle sytemerne.
Mange muligheder for automatisering
Når en borger møder op ved testteltet og får scannet sit sundhedskort, går softwarerobotten i gang med at registrere patienten, udskrive prøvetagningsblanketter og labels til prøveglas og finde, kopiere og opdatere oplysninger i forskellige formularer og systemer.
Ifølge Annemarie Lomartire, der er vicekontorchef i Strategisk Digitalisering i Region Nordjylland, giver det mulighed for mere værdiskabende arbejde, og der er store muligheder for automatisering af administrative arbejdsgange.
- Konkret betyder det, at regionen kan udbrede løsningen til alle regionens testtelte. Dette er bare én arbejdsproces, som er blevet automatiseret, men ser vi os rundt, så er det mange steder indenfor hospitalerne og sundhedsvæsenet, hvor en automatisering kan effektivisere arbejdsgange og frigøre personalets hænder til noget andet, siger Annemarie.
Personalet i testteltet i Hjørring foretager dagligt omkring 350 podninger. Pr. 18. august er 144.079 personer blevet testet i Region Nordjylland. 145 har været indlagt, og der er registreret 26 dødsfald relateret til coronavirus.