Trods ny rekord hos plusbussen: - Det er ikke en succes endnu

Passagertallet på den nye plusbus i Aalborg slår rekorder. Men ikke alle er klar til at poppe champagnen endnu.

Da det blev vedtaget, at Aalborg Kommune ville satse på plusbussen, anslog man, at der ville være 18.000 daglige brugere efter fire års fuld drift. 

Det tal er ikke helt blevet indfriet. Alligevel kunne plusbussen i sidste uge slå rekord med 13.500 daglige passagerer. 

Og det glæder rådmand for klima og miljø i Aalborg Kommune. 

- Jeg er utrolig lykkelig over at overtage en plusbus, der kører så fremragende, lyder det fra Anna Aaen (EL).

For i gennemsnit har 10.000 passagerer indtil videre kørt med plusbussen dagligt. 

Anna Aaen har for nylig overtaget posten som rådmand for klima og miljø efter Per Clausen (EL).
Anna Aaen har for nylig overtaget posten som rådmand for klima og miljø efter Per Clausen (EL).
Foto: Signe Gru / TV2 Nord

En glæde, hun ikke står alene med.

For hos Nordjyllands Trafikselskabs hovedkontor mener de ikke kun, at plusbussen gavner plusbussen, men i stedet har den haft en generel betydning for den offentlige trafik i Aalborg.

- Det, der også har været dejligt omkring det, er, at de bybusser der er i Aalborg, også har haft en vækst, og der tror vi, at plusbussen trækker lidt flere ind i systemet, påpeger Thomas Eybye Øster, som er direktør i Nordjyllands Trafikselskab.

I gennemsnittet rejser 65.000 passagerer med plusbussen ugentligt.

Langt fra målet

Men mens der er jubel hos andre, husker andre fortsat på målsætningen om de 18.000, som ikke er indfriet. 

- Vi skal lige huske på, hvad forudsætningerne var. Og dem er vi ikke i nærheden af at være oppe på. Så det er ikke en succes endnu, konstaterer den konservative rådmand Morten Thiessen (K). 

En af årsagerne til, at plusbussen ikke har nået målet, er ifølge Anna Aaen, at man dengang regnede med, at der stod et supersygehus klar og i drift, mens at corona også har haft en negativ indvirkning på den offentlige transport. 

Men at supersygehuset skulle have gjort forskellen, mener Morten Thiessen er urealistisk. 

-  Ikke desto mindre, var forudsætningen dengang en smule oppustet, jeg tror, man havde opfundet 50 procent ekstra passagerer for at få projektet til at se godt ud, siger han. 

Uanset hvad holder Anna Aaen fast i troen om, at plusbussen nok skal nå målet. 


Seneste nyt

fra Nordjylland