02:22

Restauratør Morten Kok fra Mortens Kro i Aalborg kalder reklamen for unfair og håber, at den bliver trukket tilbage. KaffeFairs direktør Bjørn Salling (billedet )er omvendt glad for politikernes opbakning.

Ulovlig tv-reklame: KaffeFair i unfair reklame

Rådmand Jørgen Hein (Rad.V.) og socialdemokraternes gruppeformand Nuuradiin Hussein medvirker i en tv-reklame for spisestedet Kaffefair. Det møder kritik fra restauratør Morten Kok.

KaffeFair-reklame er unfair

Det mener restauratør Morten Kok fra Mortens Kro i Aalborg. I en tv-reklame for Kaffefair optræder to ledende byrådspolitikere fra Aalborg Kommune. Professor og ekspert i forvaltningsret ved Aalborg Universitet Sten Bønsing giver ham ret.

TV-reklamen, som er vist på nettet og på TV2, fortæller om Kaffefair, som er en socialøkonomisk virksomhed, der hjælper sårbare unge i gang med at få en uddannelse og et job. Men samtidigt er budskabet også et tilbud om tre retter mad for 179 kroner.

Restaurationsbranchen er under hårdt pres på grund af coronakrisen, og derfor synes jeg også, at det er vigtigt, at man holder sig lidt i baggrunden og ikke promoverer nogle virksomheder frem for andre.

Morten Kok, restauratør, Aalborg

I reklamen medvirker rådmand Jørgen Hein (Rad.V.) og socialdemokraternes gruppeformand i Aalborg Nuuradiin Hussein.

Morten Kok forstår ikke, at kommunalpolitikere stiller op i en tv-reklame for en privat virksomhed:

- Restaurationsbranchen er under hårdt pres på grund af coronakrisen, og derfor synes jeg også, at det er vigtigt, at man holder sig lidt i baggrunden og ikke promoverer nogle virksomheder frem for andre, siger Morten Kok.

På kant med reglerne

Sten Bønsing, der er ekspert i forvaltningsret, mener at politikerne er på kant med reglerne:

- Selv om KaffeFair er en såkaldt socialøkonomisk virksomhed, skal den fungere på markedsvilkår som alle andre virksomheder i branchen. Jeg mener faktisk, at reklamen er i strid med Kommunalfuldmagten. Politikere må ikke medvirke i reklamer for private virksomheder, siger Sten Bønsing.

KaffeFairs direktør Bjørn Salling er omvendt glad for politikernes opbakning.

KaffeFair hjælper sårbare unge ud i uddannelse og job, og i den sammenhæng synes jeg, det er helt naturligt, at vores lokalpolitikere bakker op om det arbejde, vi laver - og også medvirker i en film om de værdier vi har.

Bjørn Salling, direktør, KaffeFair

- KaffeFair hjælper sårbare unge ud i uddannelse og job, og i den sammenhæng synes jeg, det er helt naturligt, at vores lokalpolitikere bakker op om det arbejde, vi laver - og også medvirker i en film om de værdier vi har. Jeg synes ikke, det er over stregen, siger Bjørn Salling.

Det synes Sten Bønsing til gengæld, og han forstår godt, at andre restauratører føler sig stødt af reklamen:

- Det ændrer ikke noget, at reklamen både nævner KaffeFairs formål om at hjælpe sårbare unge og et middagstilbud for tre retter mad. Det er ikke meningen, at kommunen skal favorisere og direkte eller indirekte støtte private virksomheder i en så ulige konkurrence med andre virksomheder.

Morten Kok har ikke tænkt sig at gøre en større sag ud af tv-reklamen, men han håber, at politikerne tænker sig bedre om næste gang.

- Nej! Jeg er ikke sur! Nu er den optaget, og så kan man håbe, at de stikker snuden lidt ind og trækker den tilbage. og så en anden gang ikke lader sig lokke med på sådan en galej, siger Morten Kok.