Vandet stod ind i entréen: Mariann måtte vente over et år på ny hoveddør
Mariann Bøgebjerg flyttede i december 2022 ind i et nyt rækkehus i Nørresundby, men hun måtte vente til februar 2024, før hoveddøren kunne holde vand.
14 måneder efter hun flyttede ind i et af 20 nye rækkehuse på Jernaldervej i Nørresundby, fik Mariann Bøgebjerg ligesom en række af sine naboer skiftet sin utætte hoveddør, der ofte havde givet vand i entréen.
Men glæden ved at have fået ny hoveddør er nu afløst af frustration over lang ventetid på at få fikset de skrammer, som er kommet på væg og loft efter håndværkernes besøg.
- Der er endnu ikke kommet noget i forhold til udbedring af de ting.
- Jeg synes bare, at det er lidt sløseri, at man vælger at sige, at man lever bare lige med det. Det er nyt, så forventer man jo også, at tingene er i orden. Vi betaler en tårnhøj husleje for det, siger Mariann Bøgebjerg.
Overfor Mariann Bøgebjerg bor Thomas Vangsø, der ved sin etårsgennemgang fik nogle loftplader taget ned. Det er mere end tre måneder siden, og han venter fortsat på, at håndværkerne kommer forbi for at lægge en ny fuge.
Samtidig vender hans terrassedør omvendt af plantegningen - noget der tager en del af pladsen på terrassen.
Et bevidst valg ifølge bygherren, selvom det kun er i den ene blok, at terrassedørene åbner den modsatte vej.
- Det lyder som en dårlig undskyldning, hvis jeg skal være helt ærlig – og de har nægtet at rette det.
- Jeg har taget fat i Danske Lejere for at se, om de vil køre en sag på det herude, lyder det fra Thomas Vangsø.
Glasskår i græsplænen
I lokalplanen lægges der op til, at der skal laves arealer, som indbyder til fælles aktivitet eksempelvis "legeplads eller grillområde", men det er aldrig blevet til virkelighed.
I stedet er der en stor grøn plæne, hvor Mariann Bøgebjerg, da TV2 Nord var forbi, fandt glasskår og en metalsplint.
Det er ifølge hende ikke et sjældent syn.
- Det synes jeg ikke er særlig rart. Nu har jeg selv to børn, som render rigtig meget ude - også i bare tæer. Lige pludselig kommer de ind med store stykker glas, som de har fundet ude på det, vi kalder fællesområde.
DEAS står for administrationen af lejemålene og har det meste af kontakten med lejerne, men oplyser til TV2 Nord, at de udelukkende varetager den økonomiske del.
Alle henvendelser om udbedring af fejl og mangler sender de videre til udlejeren af de tyve rækkehuse, Kjøller Ejendomme, der så sætter lejerne i kontakt med forskellige entreprenører.
- Det er jo svært at stå mellem så mange parter som lejer. Hvis det er mit ansvar, at jeg skal ringe rundt til Gud og hvermand, skal jeg gerne have en liste over, hvem jeg skal kontakte, udtaler Mariann Bøgebjerg.
Et uheldigt forløb
Kjøller Ejendomme har ikke haft mulighed for at stille op til interview, da de har kontor i Dubai, mens de ikke ønsker at stille op til interview på en Facetime-forbindelse.
Ejendomsselskabet forklarer i en række mails, at de ikke er tilfredse med ventetiden på levering af hoveddørene samt udbedring af de øvrige mangler i lejemålene.
- Det har været et uheldigt forløb. Vi har løbende rykket vores samarbejdspartnere for status, som efterfølgende har været i dialog med de relevante underentreprenører for udbedring, skriver Kjøller Ejendomme.
De har også været i kontakt med viceværten og administrator DEAS, der begge er "overraskede" over at høre om fund af glasskår og metalsplinter på græsplænen.
- Vi opfordrer altid vores lejere til at rapportere sådanne ting, så vi kan tage os af det med det samme. Dette gælder også for andre forhold, hvor lejere mener, at tingene ikke er, som de bør være.
- Vores eneste interesse er at sikre glade og tilfredse lejere. Sammen med vores samarbejdspartnere ønsker vi naturligvis kun gode og ordentlige boliger for knap 500 lejere, lyder det fra ejendomsselskabet.