Med chauffør på job: Kommer endelig på WC efter tre timer
Vi har været med buschauffør Torben Nielsen på arbejde, for at tjekke op på, hvordan arbejdsforholdene er.
Gennem den seneste tid har buschauffører over hele Nordjylland råbt op. De mener deres arbejdsforhold er for dårlige.
Det er især stramme køreplaner, der betyder, at de ikke kan nå at holde de pauser, de har ret til i løbet af en dag.
Torben Nielsen kører bus i Frederikshavn. Når han er retur ved Frederikshavn Station - hvor der er toilet - har han i henhold til køreplanen to minutters pause, inden turen går videre igen.
Køreplanerne ser fine ud på papir, men de er lige stramme nok til virkeligheden.
Torben Nielsen, Buschauffør
- Der skal vi nå at få læsset folk af bussen igen, og vi skal have nye folk på bussen og have dem billetteret, og så ryger tiden hurtigt. Der ville vi godt lige have brugt de minutter på at komme ind og slå en streg, men det må vi opgive, fortæller Torben Nielsen.
Han er ansat ved en vognmand, der så kører ruterne for Nordjyllands Trafikselskab (NT). Han mener, det er hos NT, der er et problem.
- Problemet ligger inde fra de køreplaner, Nordjyllands Trafikselskav laver. De ser fine ud på papir, men de er lige stramme nok til virkeligheden, fortæller Torben Nielsen, der kan blive forsinket af alt fra tæt trafik til børnehavner, der skal ombord.
- De får lige tid til at sætte sig ned, og det giver nemt et ekstra minuts forsinkelse, fortæller Torben Nielsen.
NT: Planerne er realistiske
Efter vores tur med Torben Nielsen på arbejde, tager vi ind og snakker med administrerende direktør for Nordjyllands Trafikselskab, Thomas Eybye Øster, for at vise ham, hvordan virkeligheden ser ud som chauffør.
- Vi har jo GPS’er på alle vores busser, som vi analyserer, når vi kigger på vores køreplaner og generelt, synes vi, at vi er realistiske, men der er ikke nogen tvivl om, at der er også er nogle punkter, hvor vi måske også skal lære lidt, fortæller Thomas Eybye Øster.
Når vi spørger ind til den manglende tid på ruterne, så chauffører som for eksempel Torben Nielsen kan nå på toilettet, er Thomas Eybye Øster ikke helt enig i, at ansvaret ligger hos ham og Nordjyllands Trafikselskab.
- Nu er det jo ikke helt rigtigt i forhold til pauseregler og så videre, der skal vi passe på, vi ikke blander tingene sammen. En af de ting, vi har været gode til i den dialog, der har været med chaufførerne, er at få clearet af, hvad vedrører pauseforhold, som er overenskomstmæssige forhold, og hvad vedrører køreplansmæssige ting, som vi kan gøre noget ved, fortæller Thomas Eybye Øster.
Efter interviewet blev optaget har Thomas Eybye Øster sendt en mail til TV2 Nord, hvor han beklager sin reaktion. Han udtrykker forståelse for, at der kan være udfordringer for den enkelte chauffør med at planlægge sine toiletbesøg, men siger, at chaufførens vagt er overenskomstbestemt. Han tilføjer, at er der konkrete tilfælde, hvor køreplanerne kan forbedres, så tager Nordjyllands Trafikselskab gerne en dialog med chaufførerne om det.