LIGE NU:

Ekspert advarer: Oldgamle busser kommer til at koste liv

Gamle busser, der er lavet efter datidens sikkerhedsregler er ikke gode nok i dag, siger Claus Dahl Pedersen, der til daglig arbejder med sikkerhed i køretøjer.

Skæve bremser, nødudgange, der ikke kan åbne, og et løst styrehus. Der var flere ting galt med de busser, der i sidste uge blev taget ved fodboldstævnet Dana Cup i Hjørring. Claus Dahl Pedersen, der arbejder med sikkerhed i biler og busser, advarer nu om de gamle busser. Han mener, at de kommer til at koste liv. Trafikselskaberne får hvad de betaler for, mener Claus Dahl.

- Hvis man som trafikselskab kun har et spørgsmål nederst på arket, og det er prisen. Hvis man ikke går op i, hvor gammel bussen er og hvilke sikkerhedsmæssige krav den opfylder, så får man det, som man selv beder om, siger Claus Dahl fra Crash-testcenteret i Thisted.

Busser, der er op imod 40 år gamle, skal ikke leve op til de sikkerhedsmæssige krav, som de nye busser skal. Det betyder blandt andet, at de gamle busser ikke har ABS-bremser, sikkerhedssele og ikke er kollisionstestet. Det er ifølge Claus Dahl ikke acceptabelt, så han mener, at der skal nyere busser på vejene.

Nordjyllands Trafikselskab styrer udbuddet af buskørsel i Nordjylland, men de mener ikke nødvendigvis at nye busser er løsningen.

 - Jeg skal føle mig helt sikker på, at hvis vi begynder at stille krav om nyere busser til skolebuskørsel, at det så har en virkning på de problemer, vi står overfor. Det er jeg ikke overbevist om, men det skal vi have undersøgt, siger Jens Otto Størup, direktør i Nordjyllands Trafikselskab.

Nordjyllands Trafikselskab afventer en rapport fra de vognmænd, der havde busser involveret i problemerne ved Dana Cup. Først efter det vil NT tage stilling til eventuelle konsekvenser for deres udbud af busruter.