Skagen er et af de steder, der i høj grad bliver påvirket af alle de turister, der ikke kommer til Nordjylland i foråret. Foto: Henning Bagger (Ritzau Scanpix)

Coronakrisen kan koste milliardomsætning i turistbranchen

Hvis coronakrisen betyder, at hele turist-forårssæsonen bliver aflyst, koster det turisterhvervene i Frederikshavn Kommune en lille milliard i omsætning.

Det kommer til at koste turistbranchen i Frederikshavn Kommune en lille milliard i tabt omsætning at corona-epidemien lige nu har sat Danmark og det meste af det øvrige Europa og verden i øvrigt på standby. Det vurderer René Zeeberg, der er direktør i Turisthus Nord overfor Kanal Frederikshavn.

- Turismen skaber årligt en omsætning på tre milliarder kroner i Frederikshavn Kommune, men de tre måneder fra midt i marts til midt i juni er en ekstra kritisk fase med påske, pinse, Kr. Himmelfartsdag og St. Bededag. Derfor taler vi om en lille milliard kroner, udtaler turistdirektør René Zeeberg til Kanal Frederikshavn.

Højsæson i coronakrisens skygge vil koste

Der er svært at spå - og specielt om fremtiden, så hvordan coronakrisen udvikler sig, må tiden vise. Det samme gælder for størrelsen på turismeregningen i Frederikshavn Kommune, men der er ingen tvivl om, at den bliver stor.

Ubærligt stor bliver den hvis coronaepidemien eller efterdønningerne af den i alt for høj grad kommer til at række ind i højsæsonen:

- Det vil fjerne hele grundlaget for mange virksomheder i turist- og oplevelsesbranchen. De er afhængige af højsæsonen for at kunne holde deres forretninger åbne hele året, fortæller René Zeeberg.

Har selv sendt medartbejdere hjem

René Zeeberg har selv sendt syv af ni medarbejdere hjem. De får fuld løn mens de er hjemme for så kan Turisthus Nord søge om lønkompensation i en af de hjælpepakker et enigt folketing har vedtaget som følge af corona-krisen.

Og de skal for så vidt ikke arbejde hjemmefra - for der er ikke noget at lave. Der er ingen turister, ingen krydstogtskibe og stort set ingen telefoner, der ringer.

Kun direktøren selv og en enkelt medarbejder holder hjulene igang. og direktøren selv forbereder kampagner, med fokus på det danske marked, der kan køre når Danmark igen åbner op. Det bliver nemlig danskerne selv, der skal lokkes til Nordjylland så de trængte virksomheder, der er afhængige af turister, kan holde skindet på næsen:

- I den forbindelse er jeg glad for, at vi har et superstærkt feriebrand med alsidige produkter i Frederikshavn Kommune, siger René Zeeberg til Kanal Frederikshavn.