Aalborgs erhvervsliv er ramt af coronakrisen. Et nyt initiativ skal holde gang i hjulene. Bag kampagnen står Aalborg Kommune, VisitAalborg og Aalborg City. De vil hjælpe aalborgenserne og det lokale erhvervsliv med at finde hinanden. Foto: Henning Bagger (Ritzau Scanpix)

Lokale aktører vil samle Aalborg

Initiativet We Share Aalborg skal hjælpe borgere og lokale virksomheder med at holde gang i byens erhvervsliv. Aalborg Kommune, VisitAalborg og Aalborg City er initiativtagerne bag fællesskabet, der vil samle byen.

Covid-19 har lagt en dæmper på Aalborgs erhvervsliv. I en indsats for at holde Aalborg Kommunes virksomheder kørende gennem en svær tid er tre lokale aktører gået sammen om at holde gang i det lokale handelsliv.

Det sker gennem konceptet We Share Aalborg. Bag kampagnen står Aalborg Kommune, VisitAalborg og Aalborg City. De vil hjælpe aalborgenserne og det lokale erhvervsliv med at finde hinanden.

We Share Aalborg køres som et fællesskab gennem platformen www.weshareaalborg.dk

We Share Aalborg skal således fungere som et fællesskab, hvor erhvervsdrivende og borgere kan finde svar og gode råd under og efter den delvise nedlukning af landet.

Det er en alvorlig situation. Vi har brug for at hjælpe hinanden gennem den kommende tid.

Tonny Thorup, erhvervsdirektør, BusinessAalborg

- Det er en alvorlig situation. Vi har brug for at hjælpe hinanden gennem den kommende tid. Det kan vi gøre ved at stå til rådighed for erhvervslivet og sætte fokus på de initiativer, der løbes i gang for at holde kommunens tandhjul kørende, siger erhvervsdirektør i BusinessAalborg, Aalborg Kommune, Tonny Thorup, i en pressemeddelelse.

Fokus på erhvervsliv og borgere

Kampagnen skal hjælpe erhvervslivet med fortsat at stille sig til rådighed for kunder. Det kan være ved hjælp af rådgivning, sparring og tips til at omstille sig til onlinesalg eller udtænke nye koncepter.

Derudover er der fokus på at få borgere til at handle lokalt, selvom gågaderne ikke er fyldt med liv, og der er lys i færre butiksruder end normalt. Mange butikker har iværksat 1:1 indkøbsmuligheder, og andre leverer varer hjem til kunden privat.

Vi har brug for fokus på og forståelse for butikkernes situation, hvis vi skal gennem denne tid som en stærk handelsby.

Flemming Thingbak, direktør, Aalborg City

- Vi har brug for fokus på og forståelse for butikkernes situation, hvis vi skal gennem denne tid som en stærk handelsby. Detailhandlen bløder, og aalborgenserne skal huske deres butikker og virksomheder generelt, selvom vores indkøbsmønstre er forandrede disse dage, siger direktør i Aalborg City, Flemming Thingbak.

Byen skal holdes kørende

Foruden færre handlende mangler besøgende og turister også i gadebilledet. Det betyder, at erhvervslivet og aalborgenserne skal løfte sammen for at holde byens muligheder kørende.

Lige nu handler det om at sælge Aalborg til aalborgenserne, hvis vi i fremtiden vil have en attraktiv destination, som både danske og udenlandske turister vil besøge.

Anja Mathiasen, konstitueret direktør for VisitAalborg

- Aalborg Kommunes erhvervs- og kulturliv samt detail- og restaurationsbranche er unikke og vigtige for vores destination. Lige nu handler det om at sælge Aalborg til aalborgenserne, hvis vi i fremtiden vil have en attraktiv destination, som både danske og udenlandske turister vil besøge. Vi skal gøre, hvad vi kan for at holde gang i hjulene, så vi kan fastholde det gode indtryk, som omverden har af Aalborg som by og kommune, siger Anja Mathiasen, konstitueret direktør for VisitAalborg.