Turismedirektør: - Håb er ikke en strategi
Foto: Mick Knive Anderson
René Zeeberg
Direktør for Turisthus Nord, René Zeeberg, mener, at vi ikke må lade håbet udkonkurrere handlekraften, når det kommer til fremtidig succes i mange brancher.
Al erfaring viser, at når først vi har lagt vores vaner om, så ændrer de sig sjældent tilbage igen. Og coronaen har ændret vores adfærdsmønstre for altid.
Vi har vænnet os til en helt anden grad af digitalisering af vores vaner – meget mere indkøb, sociale begivenheder, oplevelser og store dele af arbejdslivet er flyttet over på digitale platforme. Teatre er begyndt at streame forestillinger til publikum ude i stuerne, og museer udgiver kulturelle podcasts.
Der er masser af grund til håb og optimisme, men vi må ikke lade håbet udkonkurrere handlekraften.
René Zeeberg, adm. direktør, Turisthus Nord
For rejse, kultur- og oplevelsessektoren har coronaen selvklart været en kæmpe gamechanger. Få har vel haft det sværere det seneste års tid.
Og indimellem har der vitterligt intet været at stille op, mens pengene fossede ud af kassen og udsigterne til årets omsætning svandt ind. Selv de, der er lykkedes med at skabe succesfulde online oplevelser har vel i manges tilfælde haft en økonomisk gevinst svarede til at øse vand ud af en synkende båd med en teske.
Om bloggeren
René Zeeberg er direktør i Turisthus Nord og har ansvaret for turismen på Toppen af Danmark.
Her sidder han bl.a. i bestyrelsen for Arena Nord, Cruise Skagen og Nordjyllands Kystmuseum. Udover et år ved UNESCO i Bangkok er René Zeeberg et rendyrket barn af Nordjylland med rødder i Aalborg, Hjørring og sit professionelle virke i Frederikshavn, Sæby og Skagen.
René blev i 2014 kåret som Årets Unge Erhvervsleder i Danmark for sit virke som Erhvervs- og Turistchef i Jammerbugt Kommune.
Han blogger om rejser, kommunikation og om nordjydernes finurlige adfærd.
René er gift med Nina, der arbejder som selvstændig børnepsykolog, og sammen har de to børn.
For mange brancher – og helt sikkert for rejsebranchen, oplevelsesindustrien, kulturen og turismen – kræver et comeback efter corona handlekraft og forståelse for de nye adfærdsmønstre, der påvirker vores forretning.
Vi kan ikke lade stå til og håbe, at det bliver bedre i morgen. Det bliver kun bedre i morgen, hvis vi handler i dag.
René Zeeberg, adm. direktør, Turisthus Nord
Den gode nyhed er..
..at forretningsgrundlaget vender tilbage lige om lidt. Og det bliver dem, der står klar med tilbud, som er tilpasset den nye virkelighed, der vinder. For de virksomheder, der har brugt tiden uden kunder, gæster og turister på at justere, tilpasse, tænke nyt og digitalisere, ser morgendagen lys og indbringende ud.
Der er masser af grund til håb og optimisme, men vi må ikke lade håbet udkonkurrere handlekraften. Vi kan ikke lade stå til og håbe, at det bliver bedre i morgen. Det bliver kun bedre i morgen, hvis vi handler i dag.
Det handler om at være de første og de bedste til at tilbyde oplevelser og produkter, der passer til den nye virkelighed.
René Zeeberg, adm. direktør, Turisthus Nord
Man siger, at gode ting kommer til den, der venter, men i virkeligheden kommer gode ting nu oftere til den, der handler i tide.
Vores fremtidige succes afhænger af vores egen evne og vilje til at handle. Til at se og gribe de muligheder, der er. Til at blive ved med at knokle, selvom gevinsten måske føles langt forude.
Fremad og opad
I turismeerhvervet møder jeg heldigvis en kæmpe kampgejst. Vi nordjyder ved godt, at heller ikke denne gang nytter det noget at lægge sig ned og vente på, at det går over. Vi skal videre. Vi skal fremad og opad. Vi har stadig de dejligste strande, den smukkeste og vildeste natur, de fedeste attraktioner, de bedste museer, de mest formidable gastronomiske oplevelser.
Det handler om at være de første og de bedste til at tilbyde oplevelser og produkter, der passer til den nye virkelighed. På Toppen af Danmark bliver det udgangspunktet for lanceringen af vores hidtil største digitale satsning. Vi vil være klar, når samfundet åbnes igen. Klar til at møde vores kunder – feriegæsterne - på de nye og ændrede vilkår.
Lad os bringe virksomhederne ind i det nye år med et brag. Om lidt kommer foråret og forretningsgrundlaget tilbage. Lad os både håbe og handle på det.