Nye tal: Udskydelse af ny Limfjordsforbindelse vil koste Nordjylland 900 millioner kroner
Foto: Johnni Isaksen
Nye beregninger fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet viser, at det vil koste samfundet cirka 900 millioner kroner, hvis man udskyder anlæggelsen af en tredje limfjordsforbindelse fra 2020 til 2030.
I flere år har Nordjyllands politikere, virksomheder og borgere råbt op og kæmpet for at få en tredje Limfjordsforbindelse, så presset på Limfjordstunnelen kan lettes. Men indtil videre er ingenting sket, og det koster hvert år den nordjyske samfundsøkonomi mange penge.
Tallet viser bare, hvor vigtigt det er at komme i gang med en tredje forbindelse. Hver eneste dag, vi venter, koster det samfundet penge.
Rasmus Prehn (S)
Det viser nye tal fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i et svar til det nordjyske folketingsmedlem Rasmus Prehn (S).
Her viser ministeriets beregninger nemlig, at det vil koste i omegnen af 900 millioner kroner, hvis man udskyder projektet med en tredje Limfjordsforbindelse fra 2020 til 2030.
- Tallet viser bare, hvor vigtigt det er at komme i gang med en tredje forbindelse. Hver eneste dag, vi venter, koster det samfundet penge. Og den her sag har stor interesse - samtlige kommuner, regionen og borgerne ønsker sig en ekstra forbindelse. Mange pendlere bliver forsinket til og fra arbejde på grund af kø ved tunnelen, og virksomheder stiller spørgsmålstegn ved om, de kan placere sig nord for fjorden på grund af usikkerhed om forbindelse. Så der er et kæmpe behov for en ny forbindelse, og det her tal er bare ét blandt rigtig mange argumenter for at gå i gang, siger Rasmus Prehn til TV2 Nord.
Vil ikke pege fingre
Det vil koste cirka syv milliarder kroner at anlægge en tredje Limfjordsforbindelse, og de beregnede 900 millioner kroner, samfundet taber på ikke at gøre det før om godt 10 år, er den gevinst, samfundet altså går glip af, efter den store regning er betalt, forklarer Rasmus Prehn.
Derfor finder han det også opsigtsvækkende, at regeringen endnu ikke har sat gang i byggeriet.
- Det kan være svært at finde pengene til byggeriet. Jeg er helt klar over udfordringerne. Men der er altså Venstre-folk, som ved det seneste folketingsvalg sagde, at en stemme på dem var en stemme på en tredje Limfjordsforbindelse. Nu har regeringen så siddet i to og et halvt år, og der er ikke sket noget. Det er problematisk, siger Rasmus Prehn.
- Men i stedet for at pege fingre, skal vi samle os og finde en løsning. Det er svært - det var svært for os, da vi sad i regering, og det er svært for den nuværende regering. Derfor skal vi have flest muligt argumenter lagt frem. Det her er bare et blandt mange, tilføjer han.
Problemet trænger sig på
Selv om 900 millioner kroner kan lyde af mange penge, mener Venstres retsordfører Preben Bang Henriksen ikke, at tallet lyder alarmerende højt.
- Men problemet trænger sig under alle omstændigheder mere og mere på, dels på grund af erhvervsudviklingen nord for fjorden, dels på grund af Limfjordstunnelens tilstand. En tredje forbindelse skal være klar inden den store reparation, siger Preben Bang Henriksen til TV2 Nord.
Han er fortaler for en statsbetalt forbindelse, men han anerkender, at der ikke umiddelbart ser ud til at være hverken planer eller økonomi til at anlægge en tredje forbindelse, der fritager nordjyderne for en eller anden form for brugerbetaling.