Bestyrelse bakker havnedirektør op
Foto: (Arkivfoto)
Efter et ekstraordinært bestyrelsesmøde i Frederikshavn Havn melder bestyrelsen nu ud, at Mikkel Seedorff Sørensens sponsoraftale med AaB har opbakning.
Tidligere på ugen mødte Mikkel Seedorff Sørensen, direktør i Frederikshavn Havn, kritik, efter at have indgået en sponsoraftale med AaB, hvor hans egen søn spiller fodbold. En af kritikerne var havnens bestyrelsesmedlem Jens Hedegaard (S), der også sidder i byrådet i Frederikshavn. Nu er meldingen imidlertid en anden efter et ekstraordinært bestyrelsesmøde.
Det er en enig bestyrelse, der står bag direktør Mikkel Seedorff Sørensen, og han har bestyrelsens fulde tillid.
Søndag aften melder bestyrelsen ud i en pressemeddelelse, at den bakker op om direktøren og om aftalen.
- Det er en enig bestyrelse, der står bag direktør Mikkel Seedorff Sørensen, og han har bestyrelsens fulde tillid. Der har aldrig været tvivl i bestyrelsen om, at direktøren er den rette mand - hverken før under eller efter denne sag, understreger bestyrelsesformand Bo Uggerhøj.
Sponsoraftalen sikrer AaBs eliteungdomshold 100.000 kroner årligt i en treårig aftale, imens havnen til gengæld får erfaringer fra AaBs talentudvikling. Bestyrelsen konkretiserer nu, hvad aftalen betyder:
”Bestyrelsen har nu har godkendt, at Frederikshavn Havn stiller sig i spidsen for projekt ”Maritime eliteklasser”, hvor formålet er at styrke kendskabet til og interessen for de maritime enhver for 7.-9. klasses elever. På langt sigt er målet at kunne rekruttere den rette arbejdskraft til de maritime virksomheder. I projektet indgår det omtalte samarbejde med AaB med et sponsorat af ungdomsafdelingen. Ligeledes har bestyrelsen besluttet, at der skal laves et sponsorat af de lokale klubber i Frederikshavn. Endvidere er det visionen, at tilknytte MARCOD, MARTEC og folkeskolerne som partnere i projektet. Aftalen med AaB indebærer synlighed i hele landet, og der ligger nogle spændende perspektiver lokalt i Frederikshavn, som vil komme unge mennesker og den maritime sektor i Frederikshavn - og dermed på længere sigt Frederikshavn Havn - til gode.”
Vi vil selvfølgelig i fremtiden bestræbe os endnu mere på, at en sådan kritik ikke kan forekomme
- Vi vil selvfølgelig i fremtiden bestræbe os endnu mere på, at en sådan kritik ikke kan forekomme, men samtidig gør jeg igen opmærksom på, at havnen deltager i en global konkurrence, som rækker langt uden for kommunegrænsen. Det er ikke nok bare at markedsføre sig lokalt, og derfor skal alle vænne sig til, at vores markedsføring også bliver mere international, pointerer bestyrelsesformanden i pressemeddelelsen sendt ud på vegne af den samlede bestyrelse.
Bestyrelsen skriver endvidere:
Bestyrelsen er af den overbevisning, at en stor del af debatten kunne være undgået, hvis havnens kommunikation havde været skarpere. En af de vigtigste opgaver for Frederikshavn Havn p.t. er at sikre gode rammevilkår for nuværende og nye virksomheder på havnen, og derfor har byrådet besluttet at investere mere end 570 millioner kroner i havnen, således at denne erhvervsudvikling kan gennemføres i de kommende år. Formålet med denne investering er selvfølgelig at skabe vækst og arbejdspladser samt skatteindtægter i Frederikshavn Kommune.
For at tiltrække disse nye virksomheder og gøre opmærksom på havnen uden for kommunegrænsen, er vi begyndt at markedsføre os i et større område, og det har allerede vist sin værdi.
Flere virksomheder uden for kommunen er på vej til at etablere sig på havnen i lyset af denne salgs og markedsføringsindsats, og vi kan forhåbentlig snart løfte sløret for flere spændende nyheder, oplyser Bo Uggerhøj.