Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Efter tre års forsinkelser sker det endelig: Havnens problembarn indvies

Foto: Frederikshavn Havn

Solen skinner, flagene er hejst og Stena-toppen og deres kunder er sejlet ind med færge fra Göteborg til stor indvielsesfest ved den store oliebunkeranlæg på havnen i Frederikshavn.

Det er en dag, som de har ventet på længe både hos Stena og Frederikshavn Havn. Oliebunkeranlægget er blevet forsinket med mere end tre år, og igen og igen er datoen for, hvornår anlægget ville står klar blevet udsat.

De mange forsinkelser har også kostet Frederikshavn Havn mange penge. Anlægget var oprindelig budgetteret til at koste 225 millioner, men byggeriet løber nu op i cirka en halv milliard kroner. Det betyder, at de mere end tre års forsinkelse er endte med at gøre byggeriet mere end dobbelt så dyrt samtidig med at både Stena Oil og Frederikshavn Havn i den periode er gået glip af indtjening.

Nu er anlægget så færdigt. Det samme kan man sige om Frederikshavn Havn, for projektet har været en af de store årsager til, at havnens bestyrelsen for nogle uger siden måtte opgive at drive havnen videre som kommunal selvstyrehavn. Pengene er sluppet op, og derfor afleverer de i morgen - dagen efter de store festdag på havnen - officielt nøglerne til havnen til Frederikshavn Kommune.

Blandt andet på grund af det dyre projekt med at færdiggøre byggeriet af olieterminalen har Frederikshavn Kommune flere gange siden september måned sidste år måttet stille lånegarantier, så Frederikshavn Havn har kunnet betale sine regninger for at få færdiggjort terminalen. Kommunen har i den periode garanteret for lån på omkring en kvart milliard.

Borgmester: En klods om benet

I november sidste år sagde borgmester Birgit S. Hansen sådan her til TV2 Nord efter at kommunen havde stille endnu en lånegaranti.

- Det her handler om, at vi har en ordentlig klods om benet, og vi skal gøre det færdigt, og sådan kan det gå i nogle byggesager. Det er rigtig uheldigt, men vi skal jo gøre det færdigt. Vi kan ikke bare sige, at nu giver vi ikke flere garantier, for hvad vil vi. Man kan jo ikke bare sælge det som skrot, siger Frederikshavns borgmester Birgit Stenbak Hansen (S).

TV2 Nord har afdækket skandalen på Frederikshavn Havn i en række indslag og artikler siden september 2023, og i november sidste år kunne vi blandt andet afslører, at Frederikshavn Havn var tvunget til at få terminalen bygget færdig uden at kende slutregningen.

En aktindsigt i kommunikationen mellem ledelsen på Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune afslørede, at der ikke var en fastprisaftale.

I en mail skriver havnedirektør Mikkel Seedorf den 8. november, at en entreprenør ikke ville indgå en fastprisaftale, da kvaliteten af det på anlægget, som skulle udbedres, var ukendt på daværende tidspunkt, og at havnen derfor var tvunget til at lave aftale på timebasis.

I mailen skriver havnedirektøren desuden, at ingen havde overblik over omfanget af reparationer, inden færdiggørelsesarbejdet blev overdraget til en entreprenøren, og han slår fast, at der ikke er tale om en budgetoverskridelse, for der har aldrig været et budget for færdiggørelsen.

Store smil i 2019

Smilene var store tilbage i 2019, da kontrakten om at bygge det store oliebunkeranlæg blev indgået mellem Frederikshavn Havn og Bladt Industries. Ambitionen var at bygge Nordeuropas største olieterminal til skibe, og Frederikshavn Havn skulle være Stena Oils nye hovedcenter, da deres aktiviteter i Gøteborg skulle flyttes til Frederikshavn.

Olieterminalen ville få 11 lagertanke og en samlet kapacitet på 74.400 kubikmeter til maritime produkter og spulevand.

Bladt skulle leverer alt fra design og konstruktion til idriftsættelse af havnens nye terminal, herunder anlæg, afvanding, beton, tanke, rør, el, styring og automationsarbejder.

Det blev dog aldrig et lykkeligt bygge-ægteskab mellem Frederikshavn Havn og Bladt Industries, og i november 2022 havde Frederikshavn Havn mistet troen på, at bygget kunne færdiggøres med Bladt Industries. Projektet skulle have været færdigt i 2020, men det var ikke sket, så derfor opsagde havnen kontrakten.

- Vi har opsagt kontrakten, fordi vi har mistet tålmodigheden, sagde daværende havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen i november 2022 til TV2 Nord.

Strid ender i retten

Beslutningen om at opsige kontrakten kom bag på Bladt Industries.

- Vi er meget overraskede over, at Frederikshavns Havn vælger at opsige kontrakten to uger før vi skulle have afleveret det færdige anlæg til dem, sagde Bladt Industries administrerende direktør Anders Søe-Jensen i 2022.

Bladt Industries har anlagt en voldgiftssag mod havnen, da Bladt ønsker en afklaring på, hvem der er skyld i, at Stena Oils bunkerterminal er forsinket. Det sag er endnu ikke afklaret.

Forsinkelsen med at få olieterminalanlægget bygget færdigt har ikke bare kostet Frederikshavn Havn millioner i tabt indtjening. Tilbage i november 2022 vurderede daværende havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen, at forsinkelserne havde kostet havnen 35 millioner kroner i tabt indtjening og var en af årsagerne til at havnen ville få likviditetsmæssige problemer.

Her bliver olietankene indviget. Foto: Foto: Turistforeningen Toppen af Danmark

Millioner er tabt efter forsinkelserne

Siden er situationen blot blev forværret, og tabene er vokset. Både for Frederikshavn Havn og Stena Oil, som står for bunkerterminalen.

Stena Oil er en del af Stena Metall-koncernen, der i regnskabsåret 2022/2023 havde en omsætning på 44 milliarder svenske kroner, men tre års tabt indtjening har kostet Stena Oil tabt indtjening, og i januar kunne TV2 Nord således fortælle, at Stena Oil endnu en gang havde afleveret regnskab med røde tal.

Selskabets regnskab for 2023 viser underskud på 493.479 kroner, hvilket er en anelse mere end i 2022.

Underskuddene betyder, at selskabets egenkapital er væk, og den har været negativ i en årrække og er nu på minus 1,07 millioner kroner. Selskabets gæld er i 2023 vokset med 3,93 millioner kroner og er nu på 12,8 millioner kroner.

Moderselskabet har stillet garanti for Stena Terminalen A/S og har således garanteret for selskabets fortsatte drift, som nu endelig kan komme i gang med at tjene penge.

Af selskabets regnskab fremgår det, at udover den negative egenkapital efter tre år uden indtægter, har man også en 22 år lang lejekontrakt med havnen til en samlet forpligtelse på 216 millioner.

I dag er alle problemer med byggeriet glemt for en stund. Åbningen er det mere end tre år forsinkede byggeri ska fejres. Stena inviterer til det de selv kalder The grand opening, og fra Göteborg kommer man sejlende med en række svenske gæster, og fra kl. 13 og de næste fire timer foregår indvielsesfesten på Stena Oils terminal på havnen.

Dagen sluttes af med en fest middag i restauranten på toppen af Kattegat Siloen med udsigt over Frederikshavn Havn for en række specielt inviterede gæster på dagen som altså samtidig er Frederikshavn Havns sidste dag som kommunal selvstyrehavn.

Onsdag venter tømmermændene så. Havnen overdrages til kommunen med en gæld på omkring 1,7 milliarder, og det er nu fra rådhuset at havnen skal drives videre. 

Der er inviteret 180 gæster til tirsdagens arrangement. 


Drama indtil allersidste minut: - Det var en vild kamp

Foto: Claus Fisker (Scanpix)

Igen blev en 18-årige AaB-midtbanekomet redningsmanden for det nordjyske hold.

AaB kom fredag aften til Vejle for at vinde mod 3F Superligaens bundprop, der ikke har fået et eneste point i de første 10 spillerunder.

Men sådan gik det ikke.

Efter 50 minutter stod der nemlig 2-0 til Vejle, og forhåbningerne om den første sejr i 11 kampe kunne høres i hele trekantsområdet.

Men to AaB-mål i anden halvleg af Oliver Ross og den unge Mads Bomholt sikrede ét point til aalborgenserne, der store perioder var det bedste hold på banen.

- Det var ikke det, vi kom for. Det var at vinde. Men når man er bagud 2 -0 og kommer tilbage, synes jeg egentlig, at man kan stå med en okay følelse efter kampen, siger Oliver Ross til TV2 Nord.

Mogens Jørgensen

Journalist

Lynanalyse

AaB har kun at takke sig selv for, at det kun blev til et point mod det absolutte dårligste hold i 3F Superligaen.

Det uafgjorte resultat kan man så takke unge Mads Bomholt for, da han scorede et næsten identisk mål, som da han sikrede AaB en 2-1-sejr mod Lyngby for tre kampe siden. I aften kom han på banen i anden halvleg og udlignede Vejles føring til slutresultatet 2-2.

Og AaB kan også takke målmand Vincent Muller for en fantomredning i overtiden. Ellers havde Vejle løbet med alle tre point.

Men AaB kan ikke takke hinanden for, de ikke fik scoret på alle de store chancer, de havde i første halvleg. Her kunne AaB have punkteret kampen fuldstændig, men de store chancer blev misbrugt. Nu må man “nøjes “ med ét point.

Kampen i Vejle bar præg af, at begge hold gik efter tre point. Det skabte masser målchancer, masser af tekniske fejl og et kaotisk spil, der konstant bølgede frem og tilbage.

Det har næppe været mange rolige øjeblikke for de to cheftrænere.

- Det var en vild kamp, synes jeg. Der skete mange ting hele tiden, siger Oliver Ross.

Ung midtbane-komet gør det igen

Mads Bomholt fik igen en hovedrolle, da han blev indskiftet i anden halvleg.

Den 18-årige AaB-midtbanemand scorede nemlig det afgørende mål med 10 minutter tilbage af kampen. Med et velplaceret skud uden for feltet, lavede han nærmest en kopi af det sejrsmål, han scorede mod Lyngby for et par uger siden.

Du kommer ind og så afgør det hele?

- Ja, det gør jeg. Jeg får lavet et rigtig, rigtig vigtigt mål, som sætter os lidt i gang, og så presser vi egentlig på til det tredje mål, siger Mads Bomholt til TV2 Nord.

Men det var faktisk Vejle, der var tættest på sejrsmålet. I tråd med kampens generelle kaos fik Vejle prikket bolden ind over målstregen efter et hjørnespark. Men målet blev underkendt for en snæver offside dybt inde i overtiden.

AaB kommer op på 13 point og hopper op på 8. pladsen, inden resten af Superliga-holdene skal spille i weekenden.


Frederik håber på handling efter rystende rapport

Limfjorden og Mariager Fjord er nogle af de områder, der er hårdest ramt af iltsvind, viser en ny rapport. Iltsvindet er på det højeste niveau i 22 år, og der er brug for at handle hurtigt, mener lystfisker Frederik Frederiksen, som ofte forsøger at fange fisk i Limfjorden.


Professor om hemmeligt notat: Alle advarselslamper blinkede rødt

Økonomien var så dårlig på Frederikshavn Havn, at alle advarselslamper lyste konstant rødt allerede tilbage i starten af 2022. Det fastslår professor i økonomi ved Aalborg Universitet Niels Dechow.

Der er behov for likviditet her og nu til Frederikshavn Havn. Det fastslår et notat fra januar 2022. Et notat som Frederikshavn Kommune selv har udarbejdet på baggrund af tal fra havnen.

Professor i økonomi Niels Dechow har gennem længere tid fulgt sagen om den omstridte havn, der i foråret mistede sin selvstændige status som kommunal selvstyrehavn på grund af økonomisk kollaps.

I maj måtte Frederikshavn Kommune overtage Frederikshavn Havn og samtidig en gæld på 1,7 milliarder kroner.

Det undrer økonomiprofessoren, at det tilsyneladende kom som en overraskelse, at økonomien ikke hang sammen, for allerede tilbage i januar 2022 så det dårligt ud – ligesom prognoserne heller ikke var optimistiske.

- Det er utvetydeligt klart, at der skal ske noget, der skal en forandring til, siger Niels Dechow på baggrund af at have læst kommunens eget notat om såvel drift som likviditet på Frederikshavn Havn.

Notat Frederikshavn Havn

Omsætningen er for lav

Kommunens egen vurdering var allerede på det tidspunkt, at omsætningen ganske enkelt er for lav i forhold til renter og afdrag på havnens gæld, som på daværende tidspunkt er på 1,5 milliard kroner.

- Man skal være forholdsvis ubehændig med tal for ikke at se, at der er et problem, fastslår Niels Dechow.

 Han bemærker sig især to problemstillinger, nemlig det at havnen har store lån og lille omsætning.

- Når omsætningen er for lille i forhold til den afdragsbyrde, der er, kan det ikke gå videre på lang sigt, siger han.

 I følge økonomiprofessorer så blinker alle advarselslamper allerede i begyndelsen af 2022.

 - Jeg vil sige, de lyser konstant allerede på det tidspunkt, de er røde, fastslår han og tilføjer, at det der er rigtigt alarmerende er, at driften ikke tilnærmelsesvis kan dække afdragene på lånene. På det tidspunkt burde man nok ligesom havde sat sig ned, og nu skal vi have en uvildig analyse af hvad der egentlig foregår i forhold til at skabe en forretningsmodel, der fungerer for havnen, lyder det fra økonomiprofessoren.

Se hele indslaget her:

Redningsforsøg realiseres ikke

 Et halvt år senere får Frederikshavn Havn udarbejdet en plan med seks forslag til at skaffe penge i kassen.

Ingen af de forslag bliver dog godkendt på borgmesterkontoret og senere i byrådet. Redningsaktionen af havnen udeblev. I stedet overgik havnen til at blive kommunalt ledet.

Den besked kom på et pressemøde i april, da borgmester Birgit S. Hansen (S) fortalte, at der ikke var flere penge i havnen, som nu havde afleveret nøglerne bogstaveligt talt til Frederikshavn Kommune.

Med nøglerne følger en gæld til kommunens borgere på 1.7 milliarder kroner, og havnen skønnes at koste kommunekassen 62 millioner kroner om året.

- I bagklogskabens lys skulle man helt sikkert nok have grebet ind tidligere, lyder det fra økonomiprofessor Niels Dechow, som tilføjer, at problemet kort før kollapset var, at de store investeringer på havnen betød, at havnen var 'to big to fail', som han udtrykker det.

- Man havde sat sig i nogle investeringer, hvor der ikke var nogen vej tilbage,  så jeg kan måske godt forstå logikken i, at man ikke trækker i nødbremsen der, lyder det afslutningsvist fra Niels Dechow.


Thy-duo indtager København med nyt program i P3: - Det bliver krydret med lidt Thy

MD-Duo gæster P3 studiet i deres helt eget program "Godav venner - Fra Thy til Kjøwenhavn". De to thyboer skal bedømme københavnske trends.

To timer hver uge skal to ærkethyboer teste københavneriet. Og hele Danmark kan lytte med.

Martin Dinitzen og Dennis Kristensen fra MD-Duo skifter nemlig musikscenen ud med et radiostudie i København. Det er en stor omvæltning, hvis man spørger de to musikere. Her bliver de udsat for alverdens københavnertrends, som de skal anmelde.

- Det er noget helt andet – vi er gået ind i det her med indstillingen om at være os selv, hygge os og få spillet noget af vores musik, siger drengene.

Og der er ingen tvivl om, at den glade duo er populær i Thy, men nu håber de også at kunne charmere sig ind på folkefærdet på den anden sidde af landet, når de skal have et radioprogram på P3.

- Programmet bliver krydret med en masse Thy, siger Martin Dinitzen, MD-Duo.

I sommerferien ringede P3, og et nyt eventyr åbnede sig op for dem begge. De skulle godt nok stadig stå foran mikrofonerne, men ikke have direkte kontakt med publikum.

- Vi var ikke i tvivl, da de ringede – det lyder sjovt og en anden måde at gøre det på. Så det ville vi gerne være en del af. Vi er sindssygt stolte over, at der er en stor kanal, der vil have et program med os, fortæller Dennis Kristensen, MD-Duo.

Privatbillede.

Den thyske charme indtager radioen for første gang på søndag, og der er ingen tvivl om, at der allerede flyver små sommerfugle rundt i maven.

- Vi er sindssygt spændte på, hvordan københavnerne vil tage imod os. Men vi tror på, at når musikken spiller, så er alt godt, uddyber drengene.

Kulturforskelle og kulturchok

Programmet kommer til at handle om de unge mænd og de kulturforskelle, der kan være i et ellers ret småt land. 

Foruden at give københavnerne et kulturchok vil de selv skulle smage på, hvad storbyen har at byde på.

- Drengene skal bl.a. smage på lidt københavner-bagværk, som jeg er sikker på, de vil kunne lide - jeg tror mere, det er prisen, der bliver svær at sluge, fortæller produceren på programmet, Birk Hansen. 

Det er ikke helt tilfældigt, at P3 vælger at søge til det nordvestlige Jylland for at finde deres nye værtspar. Der kan nemt gå københavneri i det, fortæller Birk Hansen, der til daglig også sidder som producer på flere weekendprogrammer på P3.

Programmet "Godav venner -  Fra Thy til Kjøwenhavn" er en del af P3's talentprogram, der har udviklet en del talenter gennem tiden, så derfor ser produceren heller ikke nogen grænser for, at MD-Duo også kunne blive et hit.

- De bringer noget helt specielt energi ind til studiet. Vi har alle en vision om at give kærlighed til både København og Thy - vi gør det bare meget forskelligt, fortæller Birk Hansen, der glæder sig til at programmet går i luften på søndag. 

"Godav venner - Fra Thy til Kjøwenhavn" bliver sendt hver søndag på P3 i hele oktober.


AaB-angriber inden kamp: - Det bliver ikke i dag

AaB møder om en times tid bundholdet Vejle BK, der endnu ikke har vundet en kamp i Superligaen.

Ifølge AaB's angriber Oliver Ross bliver det heller ikke i dag - fredag - at vejlenserne får tre point på kontoen.

- Det bliver ikke i dag, men det er klart, at vi kommer selvfølgelig stadig med stor respekt, selvom de ikke har vundet, lyder det fra Oliver Ross, da TV2 Nords mand på stedet fanger ham inden kampen.

Taber Vejle til AaB, vil holdet udligne med rekordindehaveren for flest nederlag i træk, som indehaves af Lyngby med 12 nederlag. Den rekord blev dog sat, da Lyngby i 2001/02 måtte spille med amatører, efter klubben gik konkurs i løbet af sæsonen.

Se hele interviewet her: