Efter tre års forsinkelser sker det endelig: Havnens problembarn indvies
Foto: Frederikshavn Havn
Solen skinner, flagene er hejst og Stena-toppen og deres kunder er sejlet ind med færge fra Göteborg til stor indvielsesfest ved den store oliebunkeranlæg på havnen i Frederikshavn.
Det er en dag, som de har ventet på længe både hos Stena og Frederikshavn Havn. Oliebunkeranlægget er blevet forsinket med mere end tre år, og igen og igen er datoen for, hvornår anlægget ville står klar blevet udsat.
De mange forsinkelser har også kostet Frederikshavn Havn mange penge. Anlægget var oprindelig budgetteret til at koste 225 millioner, men byggeriet løber nu op i cirka en halv milliard kroner. Det betyder, at de mere end tre års forsinkelse er endte med at gøre byggeriet mere end dobbelt så dyrt samtidig med at både Stena Oil og Frederikshavn Havn i den periode er gået glip af indtjening.
Nu er anlægget så færdigt. Det samme kan man sige om Frederikshavn Havn, for projektet har været en af de store årsager til, at havnens bestyrelsen for nogle uger siden måtte opgive at drive havnen videre som kommunal selvstyrehavn. Pengene er sluppet op, og derfor afleverer de i morgen - dagen efter de store festdag på havnen - officielt nøglerne til havnen til Frederikshavn Kommune.
Blandt andet på grund af det dyre projekt med at færdiggøre byggeriet af olieterminalen har Frederikshavn Kommune flere gange siden september måned sidste år måttet stille lånegarantier, så Frederikshavn Havn har kunnet betale sine regninger for at få færdiggjort terminalen. Kommunen har i den periode garanteret for lån på omkring en kvart milliard.
Borgmester: En klods om benet
I november sidste år sagde borgmester Birgit S. Hansen sådan her til TV2 Nord efter at kommunen havde stille endnu en lånegaranti.
- Det her handler om, at vi har en ordentlig klods om benet, og vi skal gøre det færdigt, og sådan kan det gå i nogle byggesager. Det er rigtig uheldigt, men vi skal jo gøre det færdigt. Vi kan ikke bare sige, at nu giver vi ikke flere garantier, for hvad vil vi. Man kan jo ikke bare sælge det som skrot, siger Frederikshavns borgmester Birgit Stenbak Hansen (S).
TV2 Nord har afdækket skandalen på Frederikshavn Havn i en række indslag og artikler siden september 2023, og i november sidste år kunne vi blandt andet afslører, at Frederikshavn Havn var tvunget til at få terminalen bygget færdig uden at kende slutregningen.
En aktindsigt i kommunikationen mellem ledelsen på Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune afslørede, at der ikke var en fastprisaftale.
I en mail skriver havnedirektør Mikkel Seedorf den 8. november, at en entreprenør ikke ville indgå en fastprisaftale, da kvaliteten af det på anlægget, som skulle udbedres, var ukendt på daværende tidspunkt, og at havnen derfor var tvunget til at lave aftale på timebasis.
I mailen skriver havnedirektøren desuden, at ingen havde overblik over omfanget af reparationer, inden færdiggørelsesarbejdet blev overdraget til en entreprenøren, og han slår fast, at der ikke er tale om en budgetoverskridelse, for der har aldrig været et budget for færdiggørelsen.
Store smil i 2019
Smilene var store tilbage i 2019, da kontrakten om at bygge det store oliebunkeranlæg blev indgået mellem Frederikshavn Havn og Bladt Industries. Ambitionen var at bygge Nordeuropas største olieterminal til skibe, og Frederikshavn Havn skulle være Stena Oils nye hovedcenter, da deres aktiviteter i Gøteborg skulle flyttes til Frederikshavn.
Olieterminalen ville få 11 lagertanke og en samlet kapacitet på 74.400 kubikmeter til maritime produkter og spulevand.
Bladt skulle leverer alt fra design og konstruktion til idriftsættelse af havnens nye terminal, herunder anlæg, afvanding, beton, tanke, rør, el, styring og automationsarbejder.
Det blev dog aldrig et lykkeligt bygge-ægteskab mellem Frederikshavn Havn og Bladt Industries, og i november 2022 havde Frederikshavn Havn mistet troen på, at bygget kunne færdiggøres med Bladt Industries. Projektet skulle have været færdigt i 2020, men det var ikke sket, så derfor opsagde havnen kontrakten.
- Vi har opsagt kontrakten, fordi vi har mistet tålmodigheden, sagde daværende havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen i november 2022 til TV2 Nord.
Strid ender i retten
Beslutningen om at opsige kontrakten kom bag på Bladt Industries.
- Vi er meget overraskede over, at Frederikshavns Havn vælger at opsige kontrakten to uger før vi skulle have afleveret det færdige anlæg til dem, sagde Bladt Industries administrerende direktør Anders Søe-Jensen i 2022.
Bladt Industries har anlagt en voldgiftssag mod havnen, da Bladt ønsker en afklaring på, hvem der er skyld i, at Stena Oils bunkerterminal er forsinket. Det sag er endnu ikke afklaret.
Forsinkelsen med at få olieterminalanlægget bygget færdigt har ikke bare kostet Frederikshavn Havn millioner i tabt indtjening. Tilbage i november 2022 vurderede daværende havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen, at forsinkelserne havde kostet havnen 35 millioner kroner i tabt indtjening og var en af årsagerne til at havnen ville få likviditetsmæssige problemer.
Millioner er tabt efter forsinkelserne
Siden er situationen blot blev forværret, og tabene er vokset. Både for Frederikshavn Havn og Stena Oil, som står for bunkerterminalen.
Stena Oil er en del af Stena Metall-koncernen, der i regnskabsåret 2022/2023 havde en omsætning på 44 milliarder svenske kroner, men tre års tabt indtjening har kostet Stena Oil tabt indtjening, og i januar kunne TV2 Nord således fortælle, at Stena Oil endnu en gang havde afleveret regnskab med røde tal.
Selskabets regnskab for 2023 viser underskud på 493.479 kroner, hvilket er en anelse mere end i 2022.
Underskuddene betyder, at selskabets egenkapital er væk, og den har været negativ i en årrække og er nu på minus 1,07 millioner kroner. Selskabets gæld er i 2023 vokset med 3,93 millioner kroner og er nu på 12,8 millioner kroner.
Moderselskabet har stillet garanti for Stena Terminalen A/S og har således garanteret for selskabets fortsatte drift, som nu endelig kan komme i gang med at tjene penge.
Af selskabets regnskab fremgår det, at udover den negative egenkapital efter tre år uden indtægter, har man også en 22 år lang lejekontrakt med havnen til en samlet forpligtelse på 216 millioner.
I dag er alle problemer med byggeriet glemt for en stund. Åbningen er det mere end tre år forsinkede byggeri ska fejres. Stena inviterer til det de selv kalder The grand opening, og fra Göteborg kommer man sejlende med en række svenske gæster, og fra kl. 13 og de næste fire timer foregår indvielsesfesten på Stena Oils terminal på havnen.
Dagen sluttes af med en fest middag i restauranten på toppen af Kattegat Siloen med udsigt over Frederikshavn Havn for en række specielt inviterede gæster på dagen som altså samtidig er Frederikshavn Havns sidste dag som kommunal selvstyrehavn.
Onsdag venter tømmermændene så. Havnen overdrages til kommunen med en gæld på omkring 1,7 milliarder, og det er nu fra rådhuset at havnen skal drives videre.
Der er inviteret 180 gæster til tirsdagens arrangement.