Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Efter tre års forsinkelser sker det endelig: Havnens problembarn indvies

Foto: Frederikshavn Havn

Stena Oil har overtaget brændstofanlægget i Frederikshavn.

Solen skinner, flagene er hejst og Stena-toppen og deres kunder er sejlet ind med færge fra Göteborg til stor indvielsesfest ved den store oliebunkeranlæg på havnen i Frederikshavn.

Det er en dag, som de har ventet på længe både hos Stena og Frederikshavn Havn. Oliebunkeranlægget er blevet forsinket med mere end tre år, og igen og igen er datoen for, hvornår anlægget ville står klar blevet udsat.

De mange forsinkelser har også kostet Frederikshavn Havn mange penge. Anlægget var oprindelig budgetteret til at koste 225 millioner, men byggeriet løber nu op i cirka en halv milliard kroner. Det betyder, at de mere end tre års forsinkelse er endte med at gøre byggeriet mere end dobbelt så dyrt samtidig med at både Stena Oil og Frederikshavn Havn i den periode er gået glip af indtjening.

Nu er anlægget så færdigt. Det samme kan man sige om Frederikshavn Havn, for projektet har været en af de store årsager til, at havnens bestyrelsen for nogle uger siden måtte opgive at drive havnen videre som kommunal selvstyrehavn. Pengene er sluppet op, og derfor afleverer de i morgen - dagen efter de store festdag på havnen - officielt nøglerne til havnen til Frederikshavn Kommune.

Blandt andet på grund af det dyre projekt med at færdiggøre byggeriet af olieterminalen har Frederikshavn Kommune flere gange siden september måned sidste år måttet stille lånegarantier, så Frederikshavn Havn har kunnet betale sine regninger for at få færdiggjort terminalen. Kommunen har i den periode garanteret for lån på omkring en kvart milliard.

Borgmester: En klods om benet

I november sidste år sagde borgmester Birgit S. Hansen sådan her til TV2 Nord efter at kommunen havde stille endnu en lånegaranti.

- Det her handler om, at vi har en ordentlig klods om benet, og vi skal gøre det færdigt, og sådan kan det gå i nogle byggesager. Det er rigtig uheldigt, men vi skal jo gøre det færdigt. Vi kan ikke bare sige, at nu giver vi ikke flere garantier, for hvad vil vi. Man kan jo ikke bare sælge det som skrot, siger Frederikshavns borgmester Birgit Stenbak Hansen (S).

TV2 Nord har afdækket skandalen på Frederikshavn Havn i en række indslag og artikler siden september 2023, og i november sidste år kunne vi blandt andet afslører, at Frederikshavn Havn var tvunget til at få terminalen bygget færdig uden at kende slutregningen.

En aktindsigt i kommunikationen mellem ledelsen på Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune afslørede, at der ikke var en fastprisaftale.

I en mail skriver havnedirektør Mikkel Seedorf den 8. november, at en entreprenør ikke ville indgå en fastprisaftale, da kvaliteten af det på anlægget, som skulle udbedres, var ukendt på daværende tidspunkt, og at havnen derfor var tvunget til at lave aftale på timebasis.

I mailen skriver havnedirektøren desuden, at ingen havde overblik over omfanget af reparationer, inden færdiggørelsesarbejdet blev overdraget til en entreprenøren, og han slår fast, at der ikke er tale om en budgetoverskridelse, for der har aldrig været et budget for færdiggørelsen.

Store smil i 2019

Smilene var store tilbage i 2019, da kontrakten om at bygge det store oliebunkeranlæg blev indgået mellem Frederikshavn Havn og Bladt Industries. Ambitionen var at bygge Nordeuropas største olieterminal til skibe, og Frederikshavn Havn skulle være Stena Oils nye hovedcenter, da deres aktiviteter i Gøteborg skulle flyttes til Frederikshavn.

Olieterminalen ville få 11 lagertanke og en samlet kapacitet på 74.400 kubikmeter til maritime produkter og spulevand.

Bladt skulle leverer alt fra design og konstruktion til idriftsættelse af havnens nye terminal, herunder anlæg, afvanding, beton, tanke, rør, el, styring og automationsarbejder.

Det blev dog aldrig et lykkeligt bygge-ægteskab mellem Frederikshavn Havn og Bladt Industries, og i november 2022 havde Frederikshavn Havn mistet troen på, at bygget kunne færdiggøres med Bladt Industries. Projektet skulle have været færdigt i 2020, men det var ikke sket, så derfor opsagde havnen kontrakten.

- Vi har opsagt kontrakten, fordi vi har mistet tålmodigheden, sagde daværende havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen i november 2022 til TV2 Nord.

Strid ender i retten

Beslutningen om at opsige kontrakten kom bag på Bladt Industries.

- Vi er meget overraskede over, at Frederikshavns Havn vælger at opsige kontrakten to uger før vi skulle have afleveret det færdige anlæg til dem, sagde Bladt Industries administrerende direktør Anders Søe-Jensen i 2022.

Bladt Industries har anlagt en voldgiftssag mod havnen, da Bladt ønsker en afklaring på, hvem der er skyld i, at Stena Oils bunkerterminal er forsinket. Det sag er endnu ikke afklaret.

Forsinkelsen med at få olieterminalanlægget bygget færdigt har ikke bare kostet Frederikshavn Havn millioner i tabt indtjening. Tilbage i november 2022 vurderede daværende havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen, at forsinkelserne havde kostet havnen 35 millioner kroner i tabt indtjening og var en af årsagerne til at havnen ville få likviditetsmæssige problemer.

Her bliver olietankene indviget. Foto: Foto: Turistforeningen Toppen af Danmark

Millioner er tabt efter forsinkelserne

Siden er situationen blot blev forværret, og tabene er vokset. Både for Frederikshavn Havn og Stena Oil, som står for bunkerterminalen.

Stena Oil er en del af Stena Metall-koncernen, der i regnskabsåret 2022/2023 havde en omsætning på 44 milliarder svenske kroner, men tre års tabt indtjening har kostet Stena Oil tabt indtjening, og i januar kunne TV2 Nord således fortælle, at Stena Oil endnu en gang havde afleveret regnskab med røde tal.

Selskabets regnskab for 2023 viser underskud på 493.479 kroner, hvilket er en anelse mere end i 2022.

Underskuddene betyder, at selskabets egenkapital er væk, og den har været negativ i en årrække og er nu på minus 1,07 millioner kroner. Selskabets gæld er i 2023 vokset med 3,93 millioner kroner og er nu på 12,8 millioner kroner.

Moderselskabet har stillet garanti for Stena Terminalen A/S og har således garanteret for selskabets fortsatte drift, som nu endelig kan komme i gang med at tjene penge.

Af selskabets regnskab fremgår det, at udover den negative egenkapital efter tre år uden indtægter, har man også en 22 år lang lejekontrakt med havnen til en samlet forpligtelse på 216 millioner.

I dag er alle problemer med byggeriet glemt for en stund. Åbningen er det mere end tre år forsinkede byggeri ska fejres. Stena inviterer til det de selv kalder The grand opening, og fra Göteborg kommer man sejlende med en række svenske gæster, og fra kl. 13 og de næste fire timer foregår indvielsesfesten på Stena Oils terminal på havnen.

Dagen sluttes af med en fest middag i restauranten på toppen af Kattegat Siloen med udsigt over Frederikshavn Havn for en række specielt inviterede gæster på dagen som altså samtidig er Frederikshavn Havns sidste dag som kommunal selvstyrehavn.

Onsdag venter tømmermændene så. Havnen overdrages til kommunen med en gæld på omkring 1,7 milliarder, og det er nu fra rådhuset at havnen skal drives videre. 

Der er inviteret 180 gæster til tirsdagens arrangement. 


- Vi skriver Danmarkshistorie: Endelig klar til at bruge hundredevis af millioner

Foto: Hans-Christian Lauritzen, TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Aalborg får nyt vartegn, der skal gøre byen lige så berømt som snapsen.

Om to år skal det hele være klar.

Kunsthal Spritten og det 30 meter høje kunstværk Cloud City Aalborg. Målet er at Nordjyllands største by får et kulturtilbud i verdensklasse. Det er ikke ambitioner der mangler, når de to chefer for Kunsthal Spritten fortæller om fremtiden.

- Det er Danmark, der får en ny kunsthal. Det er sådan set også Nordeuropa, der gør det, fordi med sådan et stort kunstværk, vi kobler til bygningen, så kigger vi ind i et helt vildt ambitionsniveau. Et vi alle sammen kan glæde os til, om vi bor i Aalborg eller et andet sted i Nordeuropa, siger Signe Cecilie Nørgaard Jochumsen, der er en af de to chefer for Kunsthal Spritten.

Specielt når talen falder på den argentinske kunstner Tomás Saraceno, der skal lave det 30 meter høje kunstværk uden for Kunsthal Spritten, drømmer Aalborg stort.

Så vildt bliver det nye kunstværk.

Chefer bliver holdt langt væk fra tidsplanen

Projektet Kunsthal Spritten og Cloud City Aalborg skal stå færdig i løbet af 24 måneder, men:

Den præcise dato for indvielsen er ikke fastlagt.

Otte fonde og Aalborg Kommune betaler for projektet til 350 millioner kroner. Fondene står for 295 millioner, mens Aalborg Kommune betaler 55 millioner og står for driften, indtil åbningen.

De to chefer i Kunsthal Spritten er kunsthistorikere, men de tør godt love, at byggeriet er klar om to år.

Bare rolig. Det er ikke kunsthistorikere, der skal stå for håndværksarbejdet.

Bilbao-effekten kan give milliarder

I Aalborg drømmer de om den såkaldte Bibao-effekt. I 1997 fik den nordspanske by et Guggenheim-museum. Det fik i løbet af 10 år investeringer i kunst og byudvikling til at eksplodere, så Bilbao i dag tiltrækker turister fra hele verden i tusindvis. Og indtægter for milliarder.

Dagen i dag, hvor projektet blev endeligt sat i gang, er Aalborg første skridt på vej mod mere international anerkendelse og altså drømmen om en nordjysk pendant til den nordspanske opblomstring.

- Det er bestemt ikke hver dag, og vi skriver Danmarkshistorie, påpeger Bibi Henriksen Saugman, der er den anden af de to chefer på Kunsthal Spritten.

10 år undervejs

Ideen med Kunsthal Spritten og Clous City Aalborg blev født for 10 år siden af erhvervsmanden Martin Nielsen. Siden har det været igennem et tumultarisk forløb, der blandt andet omhandlede ballade om udbygningsaftaler og stor intern palaver mellem entreprenører og kommune.

Det var i 2014 Martin Nielsen første gang luftede sine planer om at omdanne den gamle spritfabrik til en ny eksklusiv bydel. Trods de mange bump tør alle godt melde ud, at om to år er de klar.

Bygger videre på arbejdet fra fortidens pionerer.

Kunsthal Spritten fortæller, at de stadig holder arrangementer i de par år, som renoveringen og byggeriet tager. Derfor bliver der rig mulighed for nordjyderne til at besøge stedet, mens det bliver lavet om.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Han skal være afdelingsleder i European Energy.

2025 bliver et overordentligt travlt år for Kristian Tilsted.

Han har netop scoret et nyt job som afdelingsleder i European Energy, hvor han nu er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af selskabets solcelleparker. Ikke nok med det skal han også forsøge at bevare borgmesterposten på Venstre-hænder ved kommunalvalget, som løber af stablen 18. november.

I august blev han nemlig udpeget som Venstres borgmesterkandidat, efter den siddende borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) havde besluttet, at han ikke ville genopstille.

Kristian Tilsted lader TV2 Nord vide, at det nye job ikke rokker ved hans ambitioner.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg går til valg på, at vi beholder borgmesterposten, så det er helt klart målet. Lykkes det, har vi en ny situation, men det er jo kalkuleret i forhold til min ansættelse, så det har jeg selvfølgelig talt med min nye arbejdsgiver om, siger Kristian Tilsted.

Har lavet aftale med hustru

Ved siden af jobbet som afdelingsleder skal der dermed føres valgkamp til næste år. Folk skal dog ikke være nervøs for, at han går på kompromis med den del.

- Der skal være tid til at føre valgkamp. Jobbet er fleksibelt, og jeg kan også arbejde hjemmefra. Det hele er et spørgsmål om prioritere sin tid. Jeg har en aftale med min hustru om, at der kan afsættes tid til det hele. Det går selvfølgelig lidt ud over familielivet, men vi har heldigvis voksne børn, så de kan passe sig selv, siger borgmesterkandidaten.

Kristian Tilsted har siddet i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune i 10 år og er i dag medlem af Erhverv-, Klima-, Miljø- og Teknikudvalget.

Han blev tidligere på året fritstillet fra det direktørjob, han havde i Netselskabet Elværk. Ifølge eget udsagn på grund af omstruktureringer.

Den nye arbejdsplads ligger i Nykøbing Mors. European Energy er en international organisation med 850 ansatte fra 43 nationaliteter.

Han får arbejdsplads i Nykøbing Mors og bliver chef for samlet 14 medarbejdere. Det nye job glæder ham.


Mens de jubler i Lønstrup - er de skuffede i Tversted og Kjul

Foto: Henning Larsen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det er ikke alle steder i Hjørring, der er ramt af kysterosion, der får del i de millioner, Hjørring Kommune har fået til kystsikring.

- Vi er dybt skuffede over, at der ikke er penge til de områder, der er mest ramt af kysterosionen.

Sådan lyder det fra Kurt Trynskov, der ejer Aabo Camping i Tversted.

For fredag har Hjørring Kommune fået 6,3 millioner kroner til sandfodring ved kommunens vestvendte kyst. Sandfodringen skal ske på en 8,8 kilometer lang strækning, der ikke omfatter Tversted.

- Det er da skuffende, at når der kommer så mange penge, så er vi ikke tilgodeset. Og mange af de steder, der er nævnt, er der jo lavet hårdt kystsikring, siger campingpladsejeren.

De er dog ikke interesserede i hård kystsikring i Tversted, der vil skæmme landsskabet. De er tilgengæld interesserede i at få sandfodret deres kyst.

- Jeg er barnefødt i Tversted, og der var engang, hvor der var høje klitter nedenfor den blå kiosk, hvor man kunne ligge og sole sig og en strand på 50-70 meter. Men nu er alle klitterne væk. Og nu er der ikke ret meget bred strand tilbage, siger campingpladsejeren.

Her skal der sandfodres

Der er givet 6,3 millioner til sandfordring på kommunens vestvendte kyst, nærmere bestemt sandfodring på samlet 8,8 kilometer erosionsramt strækning, primært ved sommerhusområderne Nr. Lyngby, Mårup, nord for Lønstrup fra Harrerenden til Udemarken og ud for Nørlev-Skallerup-området.

Man piller ved det naturlige flow

Samme holdning deler Arne Therkelsen fra Kjul Strand. Også her er de blevet forbigået, og han mener, at området på den måde bliver ramt dobbelt.

For ikke nok med, at der ikke skal sandfodres på strækningen, så bliver den naturlige barriere, der lægger sig ved molen i Hirtshals Havn, renset op og fjernet igen.

- Vi bliver dobbeltramt. Hvis man skal tro læren om tilblivelsen af Skagens Odde, er det jo ikke uden betydning, at de oprenser det sand, som Hirtshals Havn stopper. Vi har svært ved at forstå, at det skal suges op og sejles vestpå igen, lyder det fra Arne Therkelsen.

Se interview med Søren houmann, der er udvalgsformand i Hjørring Kommune.

Skagens Odde er en stor sandodde, der er blevet dannet indenfor de seneste 7000 år. Det er den ved, at enorme mængder af sand er blevet frigjort ved erosion af de kvartære lag langs Nørrejyllands vestkyst, for naturligt at blive transporteret til Jyllands nordende af bølger og strøm.

- Det er jo hans levebrød

Han er skuffet over, at det, han kalder naturkommunen Hjørring og havnen i Hirtshals, har fået dispensation til at sejle sandet vestpå.

- Det er jeg lidt uforstående overfor. For det er på grund af sandets naturlige flow, at Skagens Odde og Kjul eksisterer, og det naturlige flow afbryder man jo ved at føre sandet tilbage. Jeg kan næsten kun tænke, at erosionen på sigt bliver et endnu større problem, end det er i øjeblikket, siger Arne Therkelsen.

Sådan ser det ud, når der sandfodres.

Både i Tversted og i Kjul har det betydning for turismen i området, at de brede sandstrande ser ud til at være en saga blot - undtagen på de vindstille dage, som der ikke er mange af på vestkysten.

- Det var og er det, turisterne kommer efter. De, der ikke er kommet i området i mange år, tror, de er kørt forkert, når de kommer her, siger Kurt Trynskov fra Tversted, der bliver bakket op af Arne Therkelsen:

- De turister, der kommer her, kommer jo, fordi der har været en bred vesterhavsstrand med god adgang, der er en børnevenlig. Og det kan ikke undgå at blive påvirket. Min genbo er en campingplads, og det er jo hans levebrød det her. Vi har i forvejen ikke mange virksomheder og arbejdspladser her i vandkanten, siger han.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Så er landsdelens mest omtalte godstransport sejlet i havn.

Prammen med de tre gigantiske mølledele, der siden i fredags har været på rejse fra Brande mod testcentret i Østerild, er nu på vej ind i havnen i Hanstholm efter en sejltur, der tog sin begyndelse i Hvide Sande klokken 22 i går aftes.

Det viser billeder fra Hanstholm Havn.

Selvom det er stort, og tungtvejende gods, der står på prammen, så gør havnechef Søren Zohnesen ikke store øjne af transporten.

- Det er som en dag mere på kontoret. For os har der ikke været nogen ekstraordinære opgaver, fordi vores infrastruktur kan håndtere det, siger han.

Det eneste, der måske skal ændres betydeligt på, er et par lygtepæle og skilte på havnen, mener chefen i Hanstholm.

Men selvom de i Hanstholm ser transporten som en normal opgave, så giver det alligevel lidt indtryk.

- Det er altid spændende at se, når sådan noget kommer ind i havnen. Møllerne bliver større og større for hver gang, men nogle gange er det svært at se, at de er blevet det, siger Søren Zohnesen, der er havnechef på Hanstholm Havn.

Han fortæller, at det kræver lige så mange forberedelse at køre strækket fra Hanstholm til Østerild, som det krævede mellem Brande og Hvide Sande. 

- Jeg tror ikke, der er gjort de helt store forberedelse. Vejen er jo godt forberedt på de her laster, fordi de har kørt, der så mange gange, siger han. 

Foto: Ole Vognstoft

Hvis du vil se mølledelenes tur til havnen i Hvide Sande, hvorfra delene blev sejlet til Hanstholm, kan du se og læse livebloggen her.


Social dumping: Tre Aalborg-virksomheder under lup

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol.

Fejl og snyd blev for nyligt konstateret af Skattestyrelsens medarbejdere i en landsdækkende kontrolaktion.

I hele 33 ud af 52 kontroller blev der fundet indikationer på social dumping. Tre Aalborg-virksomheder er nu under Skattestyrelsens lup for problemer og humbug.

Hvad er social dumping?

Det er social dumping, når udenlandsk arbejdskraft udfører opgaver i et andet land til en lavere løn og under ringere arbejdsforhold, end hvad der gælder for det pågældende lands arbejdstagere.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det var i sidste uge, at Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet aflagde visit hos fem Aalborg-virksomheder, som hovedsageligt opererer inden for restaurationsbranchen.

- Virksomhederne, vi kontrollerer, er udvalgt, fordi vores oplysninger indikerer, at der kan være problemer med social dumping. Kontrollerne viser, at de tre Aalborg-virksomheder er med til at skabe unfair konkurrence, siger Ernst O. Nielsen, funktionsleder i Skattestyrelsen.

Virksomhederne kan nu se frem til at blive kontrolleret yderligere, så Skattestyrelsen kan opgøre skat og moms korrekt for virksomhederne og deres ansatte.

- Når vi skal se nærmere på tre virksomheder, skyldes det, at vi under kontrollen har oplevet nogle uoverensstemmelser og uklarheder omkring moms og skat, som vi skal have set nærmere på. Desuden mener vi, at medarbejderne i en enkelt virksomhed, skal anses for arbejdsudlejede til den danske virksomhed, de udfører arbejde for, siger Ernst O. Nielsen.

I forbindelse med kontrollerne har Skattestyrelsen på landsplan talt med 161 medarbejdere. 110 blandt dem var udenlandske.

Det var årets ottende landsdækkende aktion mod social dumping foretaget af Skattestyrelsen.