Et symptom på dårligt samarbejde, siger ekspert om havnelæk
Man kan komme i en situation, hvor man er nødt til at politianmelde, siger ekspert.
Lige nu ruller en opsigtsvækkende sag i Frederikshavn byråd. Her har kommunaldirektør, Thomas Eriksen, anmeldt et læk og brud på tavshedspligten i forbindelse med tre lukkede punkter på et byrådsmøde i september.
Men faktisk er læk fra kommunale byråd ganske almindelige, fortæller kommunalforsker hos Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Roger Buch.
- Der har altid i alle kommuner været læk fra politikere til journalister og medier. Det er faktisk et vigtigt journalistisk arbejdsredskab, de her læk, siger kommunalforskeren.
Men når læk er almindelig og ofte sker, hvorfor ender sagen fra Frederikshavn så med en politianmeldelse? Det giver Roger Buch et bud på.
- I nogle situationer kan man i virkeligheden være tvunget til at indgive en politianmeldelse, his der er tale om personfølsomme oplysninger omkring virksomheder eller noget, der er meget vigtigt for kommunens økonomi.
Du kan se hele interviewet med Roger Buch øverst i artiklen.
- Så er man næsten i en situation, hvor man er nødt til at politianmelde, siger Roger Buch.
Dårligt samarbejde
I denne omgang handler politianmeldelsen i Frederikshavn om et møde, hvor byrådet behandlede en udvidelse af lånerammen og en ansøgning fra havnen på lukkede punkter.
Her er viden blevet lækket, lyder det - og det kan være brud på tavshedspligten.
I følge Roger Buch fortæller det en hel del om samarbejdet i en kommune, når det ender med en anmeldelse.
- I andre situationer har vi set, at man laver politianmeldelsen, når der bare bliver for mange læk. Men i nogle kommuner, er det simpelthen, når det bliver for meget, siger kommunalforskeren og fortsætter:
- Så lækkene er egentlig et symptom på et dårligt samarbejde. Når kommunaldirektøren reagerer emd en politianmeldelse - det er næppe fremmende for samarbejdet i kommunalpolitikken.
Ender det i retten?
Men selvom der er kommet en politianmeldelse, er det stadig ganske langt fra, at der bliver stillet et direkte strafferetsligt ansvar.
- Det er rigtig svært for politiet at efterforske de her sager. Og mit indtryk er også, at det måske ikke lige er de sager, politiet kaster mest energi ind i. Mange gange løber de simpelthen bare ud i sandet, forklarer Roger Buch.
Han nævner dog også en sag fra Randers, hvor en kommunalpolitiker blev idømt dagbøder på baggrund af at have lækket personfølsomme oplysninger.