Fire trosser og slæbebåd holder løsrevet skrotskib fast i vinden

Fire nye trosser og slæbebåde holder lige nu skrotskibet Zafiro fast, efter det fredag aften rev sig løs og bragede ind i borerig og dok.

Det lykkedes natten til lørdag at sikre fire nye trosser på skrotskibet Zafiro Producer, som fredag aften løsrev sig og ramte Orskov Yards dok 5 og boreriggen Noble Resilient i Frederikshavn Havn.

Zafiro, som er ved at blive recycled hos M.A.R.S. Europe, rev sig løs fra kajen, da fortøjningerne grundet den kraftige østlige vind sprang. 

- Såfremt vinden løjer af, vil det være sandsynligt, at vi kan forsøge at skubbe Zafiro tilbage på plads lørdag, måske først sidst på eftermiddagen eller i løbet af aftenen, for vinden er stadig kraftig, og vi har brug for flere slæbebåde end dem, vi har nu, siger havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen, Frederikshavn Havn.

Havnedirektøren frygtede fredag aften det værste, nemlig at det 332 meter lange skib endnu en gang skulle rive sig løs og skabe endnu mere ravage i havnen.

- Vi holder vejret nu, og håber hun bliver på den position nu, lød det sidst på aftenen fra  havnedirektøren.

Passagerer fanget på skibe

Det løsrevne skib skabte hele aftenen en kritisk situation på havnen, hvor al trafik ind og ud blev stoppet.

Det betød blandt andet, at passagererne ombord på Göteborg-færgen Stena Danica fik forlænget turen til Frederikshavn med adskillige timer, da færgen ikke kunne sejle til kaj i Frederikshavn på grund af sikkerhedsmæssige hensyn.

Færgen skulle være ankommet klokken 21.45, men klokken blev 2.30, før passagerne igen kunne få fast jord under fødderne.

Lodserne og Frederikshavn Havn var simpelthen bange for, at Zafiro igen skulle løsrive sig og ramle ind i passagerfærgen.

Af samme årsag fik en anden Sveriges-færge, Stena Jutlandica, ikke lov til at forlade havnen i Frederikshavn. Det skete først klokken 1.30.

M.A.R.S - ingen kommentar

TV2 Nord har været i kontakt med direktør Kim Thygesen fra M.A.R.S Europe, der oplyser, at han lørdag formiddag ingen kommentarer har til det voldsomme uheld, da man langt fra endnu har overblik over situationen.

Det er et skib fra den internationale skrotvirksomhed på havnen i Frederikshavn, der rev sig løs. 

Kæmpe mastodont

Skibet ankom i starten af juni til Frederikshavn var tilbage i 1973, da skibet blev bygget,  verdens næstlængste skib. 

Og med sine 332 meter i længden og 56 meter i bredden skulle der også hele seks store slæbebåde til for at få skibet bugseret til Frederikshavn i juni i år. Skibet ankom med hjælp fra verdens største heavyliftskib, BOKA Vanguard.

M.A.R.S åbnede i 2019 i Frederikshavn og har specialiseret sig i at ophugge og genbruge store platforme fra den maritime olieindustri og ophugningen af skibe.



Seneste nyt

fra Nordjylland