Fiskere om CO2-afgift: - Vi går på røven hele banden
Foto: Laura Winther Møller / TV2 Nord
Brian Sørensen, Henrik Terpet og Christian Pilegaard regner med, at afgifterne vil koste omkring 1,8 millioner om året for hvert af deres skibe.
Selvom fiskeri står for mindre end en procent af Danmarks CO2-udledning, vil regeringen påføre erhvervet nye grønne afgifter. Fiskerne ser det som en dødsdom.
Den strålende sol over Skagen torsdag middag, stemmer ikke overens med stemningen på havnen. Onsdagens grønne skatteudspil fra regeringen har skabt bekymring og vrede blandt fiskerne.
- Det er noget frygteligt lort. Hvis det bliver ført igennem, som det ser ud nu, går vi på røven hele banden, siger fisker Henrik Terpet.
Skatteudspillet lægger nemlig op til en CO2-afgift, hvor fiskerne vil komme til at betale 750 kroner per ton CO2, de udleder. Både fiskerne på Skagen Havn, Danmarks Fiskeriforening og borgmestre fra de to store fiskerikommuner Hjørring og Frederikshavn er bekymret for fiskerierhvervets fremtid.4
Regningen lander hos de ansatte
Henrik Terpet, Christian Pilegaard og Brian Sørensen er alle fiskere i Skagen, og de ejer alle tre fiskebåde. Hvis regeringens udspil bliver en realitet, bliver det efter deres beregninger til en ekstraudgift på 1,8 millioner kroner for hver af deres både om året.
- Det betyder, at folkene om bord skal gå cirka 75.000 kroner ned i løn for at lave det samme arbejde, og det tror jeg da ikke, der er nogen, der er interesseret i, siger Christian Pilegaard.
Fiskerne har nemlig ikke andre steder at hente den ekstra omkostning, for deres fangst sælges på fiskeauktion, hvor de ikke selv er herre over at kunne sætte priserne op.
Udfordret på grøn omstilling
Det er dieselforbruget ved fiskeriet, der gør, at afgifterne vil ramme hårdt hos branchen. Mens mange andre erhverv og private har skiftet diesel ud med andet brændstof, er det ikke så nemt for fiskerne.
- Vi har ikke andre muligheder. Vi har undersøgt, om vi kan bruge methanol, men det bliver dobbelt så dyrt, og vi kan heller ikke sejle på strøm, for vi er jo væk flere dage, og et batteri kan ikke holde mere end et par timer, forklarer Christian Pilegaard og Brian Sørensen.
Alligevel har fiskerne forsøgt på andre måder at spare på CO2-udledningen. De er for eksempel begyndt at sejle med lavere hastigheder ud og hjem fra fiskeri.
- Vi vil hellere end gerne den grønne omstilling, men teknologien skal også være der, siger Christian Pilegaard.
CO2-udledning i dansk fiskeri
- Danske fiskere har forpligtet sig på at nå en 70 procents reduktion af CO2 fra 1990 til 2030.
- Ifølge Danmarks Fiskeriforening har fiskeriet siden 1992 nedbragt udledningen med 62 procent.
- Fiskeri står for 0,4 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.
- CO2-afgiften på fiskeri vil få Danmarks samlede CO2-udledning til at falde med 0,05 procent.
KILDE: Danmarks Fiskeriforening
En dyster fremtid
I Nordjylland er der flere store fiskerikommuner. En af dem er Hjørring, hvor især Hirtshals er en stor fiskeriby. Kommunens borgmester Søren Smalbro (V) ser udspillet som en dødsdom for erhvervet.
- Jeg tænker, at det må simpelthen være en fejl. Det vil være game over for det fiskerierhverv, som i forvejen er hårdt ramt med de høje energipriser.
Borgmesteren er også tvivlsom overfor effekten af afgiften.
- Altså det hjælper ikke miljøet at lægge en afgift på. I et lille land som Danmark vil fisk bare komme hertil fra andre lande uden de afgifter, og så taber både fiskeriet og miljøet og i sidste ende os alle sammen, og det er simpelthen forkert. Det er en ommer, siger Søren Smalbro.
For de tre fiskere på Skagen Havn er der heller ingen tvivl om, at det vil blive enden på erhvervet i Danmark, hvis udspillet bliver en realitet.
Vi har før hørt fiskere sige, at det vil være slut med jeres erhverv, hvis forskellige lovforslag gik igennem, men I er her endnu. Mener I det den her gang?
- Ja. Nu har vi haft corona, brexit og energikrise - med det her oveni holder det ikke længere, det bliver for dyrt, siger Henrik Terpet.
Hør her, hvad den nordjysk valgte fiskeriminister siger til kritikken