Hørby Efterskole har succes med ny læringsstil
Foto: Hedegaard
Filosofien "Lær som du er" optimerer elevernes engagement og styrker deres viden, fortæller pædagogisk leder.
Alle børn lærer ikke ens - og derfor bør der være forskel på, hvordan de skal tillære sig ny viden. Sådan er filosofien bag den pædagogiske stil på Hørby Efterskole ved Sæby.
Læringsstilen beskriver skolen som "Lær som du er". Den bygger på fire forskellige indlæringsstile, hvoraf hver elev fra naturens hånd har en foretrukken stil, som han eller hun lærer bedst ved.
Alle elever har noget af alle fire profiler i sig - man er dog priært den ene type. Men det gælder om at få alle fire stile i gang for udnytte sit fulde potentiale.
De fire læringsstile:
Reflektor: Overvejer og observerer inden han kaster sig ud i tingene
Pragmatiker: God til at planlægge, vil hurtigt afprøve teorierne i praksis
Teoretiker: Vild med bøger og teorier, elsker systemer, regneark og strutur
Aktivist: Handler og involverer sig uden at bekymre sig
Effektiv indlæring er afgørende for eksamen
En landsdækkende undersøgelse viser, at 6 ud af 100 elever aldrig får en højskoleeksamen. Og ifølge skolen så kan det skyldes, at nogle af de elever aldrig har fundet deres naturlige indlæringsstil.
- Flere og flere forældre og deres børn vælger vores skole, fordi de gerne vil prøve at gå i skole på en anden måde, fortæller Ole Læborg, der er pædaogisk leder på Hørby Efterskole.
Flere og flere forældre og deres børn vælger vores skole, fordi de gerne vil prøve at gå i skole på en anden måde.
Ole Læborg, pædaogisk leder, Hørby Efterskole
Eleverne lærer af hinanden
Selv om man som elev har én foretrukken indlæringsstil, så kan man lære meget ved at hjælpe kammerater med andre indlæringsstile - pg på den måde styrke nye sider af sig selv.
-Jeg har lært meget ved at gå sammen med en, der tænker en gang ekstra over tingene, i stedet for bare at springe igang, fortæller Mathias Jørgensen, der ifølge læringssystemet er 'aktivist'.
- På den måde kan vi udnytte hinandens ressourcer og opdage, vi selv har en masse ressourcer, der ikke har fået lov at blomstre, fastslår Ole Læborg, der er pædaogisk leder på Hørby Efterskole.