Kampagne skal flytte højtuddannede nordpå

Erhvervslivet og Frederikshavn Kommune forsøger at gøre noget ved det stigende problem med at tiltrække arbejdskraft.

Et af elementerne er kampagnen Move North, som kommunen har investeret 700.000 kroner i. 

- Hvis virksomhederne ikke kan få de rigtige folk, så har de et vækstproblem, siger Kaare Holdt Madsen, som står i spidsen for Move North-kampagnen. 

Kampagnen skal gøre de jobsøgende opmærksomme på mulighederne i Frederikshavn Kommune, og Kaare Holdt Madsen skaber også kontakt til virksomhederne, så snart en jobsøgende har registretet sit CV i databasen.

- Mange søger hen mod de store byer næsten per refleks, og vi har altså en opgave i at gøre opmærksom på os selv, siger Kaare Holdt Madsen. 

På Roblon i Sæby har de nydt godt af kampagnen. Uden den ville den nyudddannede maskiningeniør Søren Barrett aldrig have søgt job nord for Limfjorden. Alle ansøgninger blev sendt til virksomheder syd for Aalborg.

- Indenfor mit felt kendte jeg i Vendsyssel kun til MAN i Frederikshavn, siger Søren Barrett, som via kampagne-videoen fra Move North fik øje på Roblon. 

Virksomhederne har i stigende grad behov for at brande dem selv. Det mener udviklingsdirektør på Roblon Kim Müller. 

- Søren havde aldrig fået øje på os uden Move North. Det er et langt og sejt træk, men des mere vi kan synliggøre, at det faktisk er her, at de bedste job findes, des bedre kan vi tiltrække folk, siger Kim Müller. 


Seneste nyt

fra Nordjylland