Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Kommuner tjener historisk meget på parkering – rovdrift, lyder kritikken

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Kommunerne har tjent over en milliard kroner på parkering i 2023. En samlet blå opposition frygter rovdrift på bilister og ser behov for stramninger.

Flere hvide p-afgifter under vinduesviskeren i forruden og flere krav om betaling for at parkere på de offentlige veje.

Nye tal fra bilejernes interesseorganisation FDM viser, at kommunerne tjener historisk meget på parkering.

I alt indkasserede kommunerne sidste år godt en milliard kroner for betalingsparkering, beboerlicenser og p-afgifter. Det er en stigning på 300 millioner kroner på ti år – og ifølge FDM er det også en ny rekord.

Tallene får nu FDM samt Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance til at advare.

Partiernes ordfører frygter, at kommuner i stigende grad – og i strid med loven – benytter parkering som en direkte indtægtskilde.

- Jeg tror, at nogle kommuner synes, at det er lidt for dejligt, at der kommer penge ind på kommunekontoen. Men kommuner skal ikke tjene penge på at udskrive p-bøder, lyder det fra Liberal Alliances transportordfører, Jens Meilvang.

Derfor ser han, den øvrige blå opposition og FDM behov for at kigge de nuværende regler efter i sømmene.

- Bilister som malkekøer

Det er i dag lovligt for kommuner at tjene penge på parkering – så længe parkeringsordningen ikke bliver indført med det formål.

Med andre ord må det ikke være en strategi for kommunerne at bruge parkering til at tjene penge.

Det forklarer trafikforsker ved Aalborg Universitet Finn Kjær Christensen.

- Nogle kommuner har før slået sig på at gøre tingene i en anstrengt rækkefølge, siger han og henviser til Bornholms Kommune, som indførte en ulovlig parkeringsordning sidste år.

Ligeledes har FDM indbragt Helsingør Kommune for Ankestyrelsen, som i øjeblikket behandler sagen.

Sidste år indførte kommunen nemlig betalingsparkering, og i den anledning har flere byrådsmedlemmer udtalt, at indtjeningen derfra også er en måde at sikre penge til en slunken kommunekasse.

Trafikvæksten medfører stigende trængsels-, parkerings-, luft- og støjproblemer i mange kommuner, og her er betalingsparkering et effektivt adfærdsregulerende instrument

Birgit S. Hansen, formand for KL’s Klima- og Miljøudvalg

FDM-chefkonsulent Dennis Lange mener, at reglerne i dag betyder, at kommuner alt for let kan udnytte indtægter fra parkering til at udfylde huller i budgettet.

- Den motivation, som kommunerne har til ikke at bruge bilister som malkekøer, er tydeligvis ikke helt på plads, siger FDM-chefkonsulent Dennis Lange.

Kommunernes Landsforening genkender dog ikke billedet af, at kommuner i stigende grad henter indtægter fra betalingsparkering eller p-afgifter. Korrigerer man indtægterne for pris- og lønudvikling, var 2023 ikke et rekordår for parkeringsindtægter, viser KL's egne tal.

Formanden for KL’s Klima- og Miljøudvalg, Birgit S. Hansen, svarer i et skriftligt svar, at der ikke er tale om en stor overskudsforretning for kommuner. En del af indtægterne dækker eksempelvis udgifter til p-huse, bedre asfalt og parkeringsvagter, lyder det.

- Og det er kostbare poster på et kommunebudget, skriver hun.

Regler fungerer ikke

Det er ikke første gang, at kommunernes indtægter fra parkeringsbilletter og -bøder har været genstand for debat.

Tilbage i 2018 valgte den daværende regering sammen med Dansk Folkeparti at stramme reglerne for den mulige indtjening for kommunerne gennem parkeringskontrol: Hvis en kommune fik for mange penge i kassen fra parkering, skulle det modregnes i statstilskuddet.

Men ifølge både FDM og Liberal Alliance fungerer reglerne ikke efter hensigten, da mange kommuner slipper for modregningen.

Mange kommuner giver den åbenlyst fuld gas med at hive penge hjem

Jens Meilvang, transportordfører i Liberal Alliance

Det er ifølge FDM kun Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, som er blevet modregnet, siden reglerne blev indført i 2019.

Det skyldes, at kommunerne godt må beholde indtægten fra parkeringsordninger, så længe beløbet ikke overstiger et loft, der svarer til 351 kroner per indbygger i kommunen.

- Det giver ikke mening, og vi bliver nødt til at kigge helt anderledes på det og sige: Hvad koster det kommunen at administrere en parkeringsafgift? – og så skal resten gå tilbage til staten, siger Liberal Alliances Jens Meilvang.

Også Dansk Folkeparti er åben for at kigge på reglerne for at undgå kommuner, der "driver rovdrift" på bilisterne.

- Men det er vigtigt for mig at fastslå, at problemet først og fremmest er, at kommunerne ikke har nok midler, og derfor ser sig nødsaget til at jagte bilister for at få budgettet til at gå op, siger DF's transportordfører, Nick Zimmermann.

Hvordan ved du det?

- Der har igennem en lang række år været flere kommuner, som har drevet rovdrift på bilisterne. Se bare på Aarhus Kommune, hvor man vil indføre tårnhøje parkeringsafgifter.

Bedste våben mod trængsel

Transportordførere fra SF og Enhedslisten mener imidlertid ikke, at reglerne skal ændres.

- Min oplevelse er generelt ikke, at kommunerne bruger betalingsparkering og p-bøder som indtægt, siger SF's Sofie Lippert, som kun ser det som positivt, at kommuner prioriterer byarealer til andet end parkering.

Ifølge trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann er parkering i dag da også det bedste våben for kommunerne, når det gælder om at regulere trafikken. Eksempelvis når det kommer til trængslen på vejene i de store byer.

Sådan lyder det også fra KL's Birgit S. Hansen.

- Trafikvæksten medfører stigende trængsels-, parkerings-, luft- og støjproblemer i mange kommuner, og her er betalingsparkering et effektivt adfærdsregulerende instrument.

Efterspørger høflige sedler

Alligevel mener Liberal Alliances Jens Meilvang, at reglerne bør kigges efter i sømmene.

- Man kunne jo som kommune vælge at lægge en høflig seddel i bilruden frem for en bøde. Men det tyder på, at mange i stedet vælger at give den fuld gas med betalingsparkering og afgifter, siger han.

Men er det ikke en fair pris at betale, hvis det betyder mindre trængsel og færre biler, der forurener?

- Bilister betaler i forvejen verdens højeste registreringsafgift. Betalingsparkering og bøder bliver en ekstra skat for bilisterne, siger han og understreger:

- Og så skal vi huske, at det er langtfra alle, som bare kan vælge at tage det offentlige, når de skal på arbejde. En håndværker kan ikke tage alt deres udstyr med i bussen.

TV 2 har bedt om en kommentar fra transportminister Thomas Danielsen (V), som ikke har svaret på henvendelsen.


Foto: Anne Christensen, TV2 Nord

Prisen slår rekord - det bliver endnu dyrere end det var under energikrisen.

Torsdag når elprisen højere op end den var under energikrisen i 2022.

Prisen peaker mellem klokken 17.00 og 18.00, hvor prisen kommer til at ramme 6,98 øre/kWh - og det er uden afgift og moms. Når det lægges oven i bliver prisen omtrent 10 kroner mer kWh.

Så meget koster det

  • En omgang tørring i tumbleren: Cirka 46,53 kroner for en gennemsnitlig tumbler.

  • En times brug af ovnen: Cirka 25,85 kroner for en gennemsnitlig ovn.

  • En vask i en ikke alt for gammel vaskemaskine: Cirka 7,2 kroner.

  • En opvask i opvaskemaskinen: Cirka 9,8 kroner

Priserne i beregningen her er med afgift og moms, og kommer fra selskabet N1. Prisen bliver 10,34 når det er dyrest.

- Lige nu er der næsten ingen vind over Europa, samtidig er det både mørkt og koldt, og vi bruger derfor meget energi. Det er dog også vigtigt at sige, at vi ikke er samme sted som under energikrisen, det er en uheldig kombination af lav produktion af vedvarende energi og høj efterspørgsel i kortere perioder, som rammer os i disse dage, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning.

Ifølge Norlys har elprisen i snit været mindre end 50 øre per kWh, men siden august er den pris steget.

Prisen ser dog ud til at falde igen samtidig med, at der meldes om mildere temperaturer i vejret.

- Men får vi pludselig 14 dage i stræk med hård kulde, og der skal trækkes på de europæiske gaslagre, som ovenikøbet er mindre fyldte i år sammenlignet med sidste år, kan det selvfølgelig ændre sig, men som tingene ser ud nu, ser priserne ud til at falde de kommende uger, siger Mads Brøgger.


En ny købmand tror på projektet, og byen glæder sig over nu at have nok penge, til at redde købmanden.

Købmandsbutikken i Ravnkilde er reddet. Det er lykkes en lokal støttegruppe at samle over 800.000 kroner ind - og dermed har de nu sikret, at byens købmandsbutik kan genåbne.

- Det var en kæmpe, kæmpe, kæmpe god nyhed, lyder det begejstret fra Kirsten Baisgaard, der er formand for forsamlingshuset i Ravnkilde.

I slutningen af september måtte den daværende ejer opgive at drive købmandsbutikken.

Lige siden har borgergruppen Købmandsgruppen forsøgt at samle penge nok ind til, at de kunne genåbne købmandsbutikken.

Tror på butikkens overlevelse

Onsdag aften var der samlet 830.000 kroner, og dermed nok til, at butikken kan genopstå.

- Jamen, det er jo helt vildt. Det bliver hårdt, men også virkelig lærerigt og sjovt, er jeg sikker på, siger Lisa Norman, der er den kommende købmand i Ravnkilde.

Købmandsgruppen håber, at borgerne i byen er klar til at støtte butikken, når den åbner.

- Jeg håber og tror jo, at det er gået op for os alle sammen, at det ikke er nogen selvfølge, at vi har en købmand i byen, lyder det fra Kirsten Baisgaard.

Den kommende købmand er heller ikke i tvivl om, at butikken nok skal klare sig.

- Vi har lavet nogle analyser og fået Dagrofas hjælp til at lave nogle analyser omkring, om den her kan køre rundt i byen. Og det kan den. Så det er jeg slet ikke bekymret for, siger Lisa Norman.

”Købmandsgruppen” håber, at købmandsbutikken bliver klar til at genåbne til maj.


Overtog sin første frisørsalon som 24-årig: Nu har han overtaget sin tredje

Anders Blaabjerg på 25 år er indehaver af tre frisørsaloner i Jylland. Han overtog den første, da han stadig var elev. Det skulle medarbejderne lige vænne sig til.

Det tog et par søvnløse nætter, før Anders Blaabjerg blev overtalt til at skifte sit erhverv til frisør.

I en alder af 20 år kunne den unge mand skrive salgsassistent på CV'et med et job i Føtex. Der gik ikke lang tid, før flere af frisørerne i Thisted var efter den nyuddannede.

- Da Kristian Berthelsen (tidl. ejer af ZoombyZoom Thisted) tog fat i mig, var han den anden frisør. Så måtte jeg forsigtigt lukke den ene dør for at åbne døren som frisør, fortæller Anders Blaabjerg, der til daglig er chef for tre ZoombyZoom-saloner i Jylland.

Døren til frisørverdenen blev åbnet - og der gik ikke lang tid, før flere muligheder stod på dørtrinet.

- Det har altid været lidt en joke, at den skulle være min en dag. Og så kom muligheden, fortæller den 25-årige indehaver.

Anders Blaabjerg var ikke færdiguddannet, da han pludselig gik fra at være elev til chef på en juleferie. Det var et skifte, som både han og hans medarbejdere skulle finde sig til ro med.

- I starten skulle man lige vænne sig til det at have en chef, der er 25 år, når man selv er over, fortæller Maja Ravn Madsen, der har arbejdet som frisør i ZoombyZoom i Thisted i seks år.

Foto: Josephine Hartvig / TV MIDTVEST

Det var et 'match made in heaven', at Anders Blaabjerg valgte at gå frisørens vej. Derfor betyder det ikke så meget, at arbejdstimerne fylder det meste af dagen.

- Jeg har et drive uden lige. Så jeg ved ikke, hvem der stjæler mit ur, når klokken pludselig er 11 om aftenen, og jeg startede klokken otte om morgenen, fortæller den unge iværksætter med et smil.

Kunderne undrede sig heller ikke, da Anders Blaabjerg pludselig var chef.

- Han er stadig bare Anders. Jeg tror, det ligger naturligt til ham, for det var den mulighed, der bød sig, fortæller Hanne Fårup Rasmussen, der til daglig er fagligkonsulent i FOA og har haft Anders Blaabjerg som frisør, siden han startede som elev i forretningen i 2020.

Selvom den unge chef kun er 25 år, så generer alderen ham ikke spor.

- Jeg er lidt en gammel mand i en ung krop. Det tror jeg også, de andre vil sige her, griner Anders Blaabjerg.

Frisørsalonen i Fredericia er den sidst tilkomne i den begyndende perlerække, som Anders Blaabjerg har startet. Han overtog forretningen tilbage i maj, hvor det kun var få måneder siden, at han havde fået ansvaret for frisørsalonen i Aalborg. Derfor klapper den unge mand hesten og holder sig til sine tre nuværende forretninger.

- Aldrig sig aldrig selvfølgelig. Men der har været fart på det sidste stykke tid, så for nu er der ikke flere ting i støbeskeen, fortæller Anders Blaabjerg, mens han ordner håret på Hanne Fårup Rasmussen.


Lige ved og næsten: Aalborg snupper sejren til sidst

Alt blev afgjort i kampens døende minutter, da Aalborg Håndbold onsdag besejrede TMS Ringsted med 35-32.

Nogle hurtige og hasarderede beslutninger resulterede i, at gæsterne fra TMS Ringsted fik bragt sig hurtigt i front. 

Aalborg-spillerne fik dog hurtigt indhentet dem igen, og efterfølgende bragt sig foran. 

Men flere uskarpe afleveringer og dårlige beslutninger fik gæsterne i hælene af hjemmeholdet igen.

Selvom hjemmeholdet førte med tre mål ved pausen, så fik gæsterne hurtigt spillet sig tilbage og indhentede igen aalborgenserne. 

Generelt var det et uskarp Aalborg håndbold-hold, der var mødt op onsdag aften. Heldigvis for hjemmeholdet tog målmand Niklas Landin en for holdet, og stod for flere redninger, der holdt aalborgenserne i front.

Men gæsterne holdt ved, og med 10

Minutter igen, var stillingen 29-29.

Kampens sidste minutter blev spændende. Mens Aalborg Håndbold fortsatte med at lave fejl, formåede gæsterne at presse på, og hele tiden være blot et mål efter. 

Til sidst lykkedes det dog Aalborg håndbold at hive sejren hjem. 

Med onsdagens kneben sejr, lykkedes det Aalborg Håndbold at hive den niende sejr i streg i hus. 


Kan ikke få fat på lægen - udskældt lægehus er igen i problemer

Foto: Mie Skjødt Nielsen / TV2 Nord

Problemet skulle være løst nu. Men lægehuset ønsker ikke at stille op til interview.

- Sådan kan man ikke behandle folk. Det er et helt område, lyder det fra en frustreret Kim Kronborg fra Fjerritselv.

Flere nordjyder sim Kim har i løbet af ugen oplevet problemer, når de har forsøgt at komme igennem Alles lægehus.

Over hele landet har det været et problem på grund af en fejl i deres IT-system. Kim Kronborg skulle mandag have taget en blodprøve fordi han har lidt forhøjet blodtryk, for at finde ud af om han kunne få noget andet medicin - men onsdag har han stadig ikke kunnet få en tid.

- Herregud! Det kan jo ikke passe, at man ikke kan få tager en blodprøve eller ikke kan komme til sin læge, bare fordi computeren falder ud. Så må de gøre et eller andet, siger han til TV2 Nord.

Vil væk fra Alles Lægehus

TV2 Nord tog ud til lægehuset i Fjerritslev. Der var patienter derinde, men alt foregik manuelt og ingen ønskede at udtale sig til TV2 Nord.

Alles Lægehus ønsker ikke at stille op til interview, men skriver til TV2 Nord, at de har oplevet et større IT-nedbrud, som har givet udfordringer i klinikkerne. Og at det nu er løst.

Selvom problemerne er løst, er Kim Kronborg stadig godt træt af Alles lægehus.

- Så snart jeg får en chance, og der kommer nogle læger her i nærheden, og det har jeg hørt, at der bliver udvidet i Løgstør, så flytter jeg. Jeg vil ikke være i noget, der hedder Alles Lægehus mere, siger han.

Region Nordjylland ønskede ikke at stille op til interview, men skriver i et skriftligt svar, at de er opmærksomme på udfordringerne.