Seneste nyt:

Live-shopping hitter: - Det er simpelthen så godt, siger butiksindehaver

Det seneste halvandet år har mange danske butikker været tvunget til at tænke nyt. Live-shopping er vundet frem, og forbrugerne er vilde med det.

Under coronatiden har en ny tendens vundet frem med stor succes: Live-shopping. 

Butikkerne viser varerne frem, og så kigger kunderne med hjemmefra og skriver, hvad de gerne vil købe. Og den tendens ser ud til at være kommet for at blive. 

Aino Harriet Helsinghof er indehaver af butikken DOT Keramik, der ligger nord for Frederikshavn. Hun havde slet ikke regnet med, at hun skulle fortsætte med at have live-shopping i sin butik, efter corona-restriktionerne var fjernet. Men det er altså en anden virkelighed nu.

- Det er simpelthen så godt, så vi er bare fortsat, siger Aino Harriet Helsinghof.

Den store succes har betydet, at Aino Harriet Helsinghof har været nødt til at ansætte en ny kollega for at kunne følge med på de sociale medier.

- Det var jeg simpelthen nødt til, for jeg kan ikke nå at være med til at lægge på Facebook, Instagram og vores webshop, siger Aino Harriet Helsinghof.

DOT Keramik har været nødt til at ansætte endnu en kollega, efter butikken begyndte at tilbyde live-shopping.
DOT Keramik har været nødt til at ansætte endnu en kollega, efter butikken begyndte at tilbyde live-shopping.
Foto: Bruno Stagsted / TV2 Nord

Stigende omsætning efter live-shopping

Live-shoppingen har ikke kun haft en positiv effekt på onlinesalget, men også i den fysiske del af DOT Keramik. Ifølge Aino Harriet Helsinghof har hele virksomheden fået ”et lille spark bagi”.

- Vi kan se det på omsætningen- Hvor mange procent tør jeg ikke sige, men det er i hvert fald 25-30 procent, siger hun.

Selvom salget på webshoppen og på de sociale medier brager afsted, kommer indehaveren af DOT Keramik ikke til at lukke den fysiske butik - og kun fortsætte med live-shopping.

- Jeg kunne ikke tænke mig ikke at have kundekontakten og kun have webshop eller online shopping - så en kombination af det hele er det optimale, siger Aino Harriet Helsinghof.

Mere live-shopping i fremtiden

Live-shopping foregår på de sociale medier, hvor en tøjbutik sender live fra sin butik, mens der vises tøj frem. Men der er stadig et behov for de fysiske butikker, vurderer Lars Funck Kristensen fra UCN, og som er ekspert i e-handel.

- Det giver forbrugeren bekvemmelighed, og det giver butikken mulighed for at give noget personligt service til mange mennesker på en gang, siger han.

Mens butikkernes tøj vises frem, har man som seer og kunde mulighed for at stille spørgsmål direkte til butikken eller skrive, at man gerne vil købe det fremviste tøj. Det skal man forvente at se mere af fremover, lyder det i dag. 

- Det er en tendens, der har været på vej i mange år, og den er blevet fremskredet af corona. Mange virksomheder har taget live-shopping til sig, og vi kommer til at se det mere og mere i fremtiden, siger Lars Funck Kristensen.

Se hele TV2 Nords indslag her: 

ingrid jubilæum teaser

gallery På skærmen i 25 år - Ingrid har interviewet en tyr, dronningen og alt derimellem

20191229-150347-3_21Mb (1)

Julefrokostarrangør efter stort afbud: Vi vil gøre alt for at skabe en superfest

familien på kroen afsnit 1

play Fra kriminel til forpagter: Peter og Natazja driver Gjøl Kro mod alle odds

Bo Zink

play Bo Zinck bekymret for Jammerbugt FCs fremtid

ingrid jubilæum teaser

gallery På skærmen i 25 år - Ingrid har interviewet en tyr, dronningen og alt derimellem

20191229-150347-3_21Mb (1)

Julefrokostarrangør efter stort afbud: Vi vil gøre alt for at skabe en superfest

Til forsiden

Til forsiden